روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ آذر - شماره 4731

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی:

بیش از ۵۰ درصد مهارت‌دیدگان جذب بازار می‌شوند

  معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد افرادی که آموزش‌ مهارتی دیده‌اند،‌ جذب بازار کار شده‌اند،‌ بر لزوم نهادینه کردن نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای در کشور تاکید کرد.
غلامحسین محمدی بر نقش محوری این سازمان در نهادینه شدن نهضت مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغالزایی و آموزش جوانان و کارجویان نقش بسزایی دارد.زمانی در کشور با آفت مدرک‌گرایی و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کار روبه رو بودیم و شایستگی افراد با مدرک تحصیلی رقم می‌خورد و مهارت افراد با مدرک دانشگاهی سنجیده می‌شد.
وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ به مهارت‌افزایی و تربیت نیروی ماهر اهمیت بسیاری می‌دهند و همین مساله موجب شده در سالهای اخیر نسبت به توسعه مهارت آموزی در کشور بازنگری صورت گیرد و بازار کار به افراد ماهر و نه افراد برخوردار از مدرک تحصیلی تعلق یابد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، سازمان فنی و حرفه‌ای را متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی در کشور دانست و افزود: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ به عنوان نهاد بالادستی این آموزش‌ها به منظور ایجاد هماهنگی در سیاستگذاری و راهبری نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی و برقراری تعامل بین دستگاه‌های مجری ایجاد شد.
محمدی درباره وضعیت سازمان فنی و حرفه‌ای در زیست بوم اقتصادی و نظارت مهارت و نظام صلاحیت حرفه‌ای، اظهار کرد: ۴۳۸ حرفه و مهارت وجود دارد که برای آن‌ها نظام صلاحیت شغلی و حرفه‌ای تدوین شده است و بر اساس استانداردهای این سازمان هر حرفه از چند شغل و هر شغل از چند شایستگی تشکیل می‌شود و در نظام سنجش مهارت حرفه‌ای میزان مهارت‌های نرم، اخلاق حرفه‌ای و آشنایی با اصول کسب و کار افراد نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درعین حال بر لزوم نهادینه‌ کردن نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای باید مثل نظام مهندسی نهادینه شود.در این نظام،توانمندی‌ها و میزان سطح مهارت نیروی انسانی تعیین می‌شود که می‌توان بر اساس آن بستری مناسب برای استعدادسنجی و ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای آنها فراهم کرد.
وی با بیان اینکه نظام اشتغال تک پارامتری نیست و تنها به مهارت افراد بستگی ندارد،گفت: نظام اشتغال به پارامترهایی همچون سختی کار، حقوق و دستمزد و .. وابسته است و به همین دلیل طرفداران رشته‌های صنعتی دارای شیب منفی نسبت به رشته‌های خدماتی هستند.
معاون وزیر کار در ادامه وجود ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، بیش از ۴۳۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی، ۴۵ هزار آموزشگاه آزاد، فعالیت بیش از ۲۰ هزار آموزشگاه، ۱۲ میلیون مترمربع فضا و در اختیار داشتن بیش از ۱۲ نفر نیروی انسانی را از ظرفیت‌های این سازمان در تربیت نیروی انسانی ماهر برشمرد.
به گفته محمدی، رصد اشتغال کارآموزان نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد افراد با مهارتی که از طریق آموزش‌ها کسب کرده اند، جذب بازار کار شده‌اند.
وی تصریح کرد: بسیاری از شهرک‌های صنعتی مشکل جذب نیروی ماهر دارند که به این معنی است که شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای انجام آن تربیت نشده است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۴۳۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار دادن ۱۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در کنار بنگاه‌های اقتصادی و بازار کسب و کار تا دی ماه سال جاری را از برنامه‌های تحولی این سازمان در راستای تقاضا محور کردن آموزش‌های مهارتی عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی این سازمان را یادآور شد و گفت:در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با دو مشکل مواجه هستیم که منابع جاری و هزینه‌ای کفاف معیشت همکاران را نمی‌دهد و میانگین و معدل دریافتی حقوق کارکنان بسیار پائین است. با این وجود ۹۵ درصد بودجه این سازمان صرف حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود و برای اجرای برنامه‌های تحولی نیازمند بهره‌گیری از مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد:در گام دوم، توسعه زیرساخت‌های آموزشی این سازمان از طریق مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی با کسب و کار و مردم انجام می‌شود. به عنوان مثال با همکاری وزارت نفت و وزارت کشور، ۵ درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای توسعه زیرساخت‌های آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی نیروی انسانی تعلق می‌گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه