جامعه
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به خط ویژه بهارستان - جمهوری، گفت: یکی از خطوط مهم اتوبوسرانی در شهر تهران این مسیر است؛ چرا که تعداد انبوهی از مسافر را جا به جا میکند و یکی از خطوط سه گانه به عنوان مسیر سبز همین خط خواهد بود و اتوبوسهای برقی در این خط فعالیت خواهند داشت و به زودی تلاش میکنیم تا اتوبوسهای نو را هم اضافه کنیم. عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین اقدامات شهرداری تهران در خصوص انتقال اتوبوسها و خودروهای برقی چینی به تهران اظهار کرد: زمان دقیق و مشخصی نداریم؛ اما در یکی دو ماه آینده شاهد انتقال آنها به تهران خواهیم بود. ما مسیر جدیدی را در انتقال این دستگاهها به تهران شاهد هستیم و به همین دلیل زمانبر است اما هزینهها به شدت کمتر میشود. وی با اشاره به اقدام نکردن شهرداری درباره استفاده از موتورسیکلتهای برقی که با تذکر شورای شهر همراه شد گفت: خود شورا بخش خرید موتورهای برقی را حذف کرده و فقط ارائه تسهیلات به موتورسواران را خواهیم داشت. شرکتهای مختلفی در ایران وجود دارند که موتور باکیفیت تولید میکنند و این باعث شد به سراغ خرید اتوبوس و تاکسی برویم که به مردم خدمات بیشتری ارائه میکند. با این حال تا پایان سال مواردی برای خرید موتور سیکلت را در دستور کار خواهیم داشت. محمدخانی درباره خط ویژه بهارستان - جمهوری افزود: یکی از خطوط مهم اتوبوسرانی در شهر تهران این مسیر است؛ چرا که تعداد انبوهی از مسافر را جا به جا میکند. از دیرباز شهرداری به این خط توجه ویژه داشته؛ اما متاسفانه در سالهای اخیر با واگذاری که صورت گرفته اعتراضات زیادی صورت گرفته است و مشکلاتی در خدمات رسانی در آن خط به وجود آمده است. یکی از خطوط سه گانه به عنوان مسیر سبز همین خط خواهد بود و اتوبوسهای برقی در این خط فعالیت خواهند داشت و به زودی تلاش میکنیم اتوبوسهای نو را هم اضافه کنیم. وی درباره ورود تراموا به تهران اظهار کرد: دو دستگاه در مسیر تهران هستند. این سیستم به تسهیل خدمات رسانی به مردم کمک میکند اما در مرحله اول به صورت آزمایشی استفاده میشود و در دو مسیر خیابان انقلاب - دماوند قرار میگیرد و اگر جواب خوبی بگیریم، در مرحله بعد واردات انبوه تراموا را خواهیم داشت. * راه کوتاه برای حل مشکلات پسماند، خرید زباله سوز است سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات شهرداری تهران برای خرید زباله سوز چینی و مخالفت سازمان محیط زیست با این مسئله گفت: بنای شهرداری تهران و تأکیدات چندین بارهاش همکاری با همه دستگاههاست و باید به روند شهر و مردم کمک شود. زباله سوز یک مسئله جهانی است و در همه جای دنیا فعالیت میکند. در این روزها راه کوتاه برای حل مشکلات پسماند، خرید زباله سوز است. اگر ما یک زباله سوز مناسب داشتیم، شاید کمک به شهر ساری راحت تر بود. باید در این زمینه همافزایی کنیم و راهحلهای زمان بر را کنار بگذاریم تا بتوانیم به مردم شهر کمک کنیم. محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتقال پسماند از مازندران به تهران نیز گفت: میزان پسماند وارد شده از ساری در بازه حداکثر ۱۰ روزه به تهران کمتر از نصف تولید پسماند پایتخت در روز است. ضمن اینکه یک وظیفه انسانی نیز وجود دارد. بخش قابل توجهی از پسماند تولید شده در شهرهای استان مازندران مربوط به گردشگران است که عمده این گردشگران نیز از تهران به مازندران سفر میکنند. * اعلام جرم علیه شهرداری تهران در ماجرای انتقال پسماند از مازندران اتفاق تلخی است وی افزود: استان گلستان، شهر دماوند، دو شهر استان مازندران و شهر تهران بنابر وظیفه انسانی خود کمک کردند که شهر ساری دچار بحران زیست محیطی نشود و زیرساختهای پسماند و محیط زیستی تهران نیز دچار مشکل نشود؛ اما اینکه در دستگاه قضایی مطرح شده، اتفاق تلخی است. از تمام شهرهایی که به ساری کمک کردند، باید تقدیر کرد نه اینکه متهم شوند و یا حتی علیه آنها اعلام جرم شود. * رکورد حدود یک ماهه برای صدور پروانه در منطقه ۹ تهران رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با مدت زمان صدور پروانه در پایتخت نیز گفت: اتفاق بسیار مثبتی در این دوره در کاهش مدت زمان صدور پروانه افتاده و به ۲ ماه رسیده است؛ برای نمونه در منطقه ۹ تهران رکورد حدود یک ماهه برای صدور پروانه را شاهد هستیم. اگر زمان را کاهش نمیدادیم طبیعتاً تعداد صدور پروانه ساختمان در مقطع یکساله، این افزایش قابل توجه را نداشت. * افتتاح خانه روزنامه نگاران تا پایان ماه جاری وی با بیان اینکه خانه روزنامه نگاران تا پایان ماه جاری افتتاح میشود و پاتوق روزنامه نگاران خواهد شد، گفت: مرکزی در بوستان گفتوگو ساخته شده که تبدیل به محلی برای شرکتهای دانش بنیان خواهد شد و همه ظرفیتهای مربوط به این بوستان به این شرکتهای خلاق تعلق خواهد گرفت. * در این دوره مدیریت شهری هیچ درختی در ولیعصر قطع نشده است سخنگوی شهرداری تهران درباره قطع درختان خیابان ولیعصر نیز بیان کرد: در سالهای اخیر برخی اخبار درباره قطع درختان ولیعصر منتشر شد که حقیقت نداشت. در این دوره مدیریت شهری هیچ درختی در ولیعصر قطع نشده است؛ اما بحث مهم این است که برخی آفتها ممکن است درختان را دچار بیماری کنند یا به واسط افتادن خطرساز شود. سازمان بوستانها بررسیهای دقیقی روی درختان دارند و اگر خطر ساز باشد درباره قطعی آنها تصمیم گیری میشود و تضمین میشود که درخت دیگری کاشته و جایگزین شود. خیابان ولیعصر بخشی از فرهنگ شهر است و اقدام قطع درخت انجام نمیشود. وی درباره تکلیف شهرداری در لایحه عفاف و حجاب افزود: شهرداری هر تکلیف قانونی را انجام میدهد. در سالهای گذشته اقدامات خوبی در احداث بوستان بانوان و پارکهای مادر و کودک انجام شده است تا خانوادهها بتوانند بدون مزاحمت از فضای پارک استفاده کنند. محمدخانی در رابطه با ساماندهی کودکان کار در پایتخت نیز گفت: شهرداری تهران حمایت کننده دیگر دستگاههاست و به آنها کمک می کند و ظرفیتهایی نیز در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است. پشتیبانیهایی نیز با هدف ساماندهی کودکان کار از سوی شهرداری صورت گرفته است. این اقدام جهادی و گروهی با همکاری حداکثری بین دستگاهها انجام شده است. البته بخش عمده ای از کودکان کار از اتباع هستند و باید در ابتدا خانوادههای آنها مشخص و سپس رد مرز شوند. شهرداری در این زمینه به بهزیستی و نیروی انتظامی کمک میکند تا بدون کمترین آسیبی به کودکان، این اقدام انجام شود.