جامعه
زیرتیتر: مشروط شدن علت جلوگیری از ادامه تحصیل وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اخراج سیاسی دانشجویان از دانشگاه شهید رجایی صحیح نیست گفت: دانشجویانی که سه ترم مشروط شدند یعنی شرایط ادامه تحصیل ندارند و این در همه دانشگاههای کشور وجود دارد؛ بسیاری از مواردی که از تحصیلشان جلوگیری شده به دلیل مشروط بودن چند ترم آنها و شرایط تحصیلیشان است که جزو قوانین است. علیرضا کاظمی در آیین رونمایی از کاربرگ حفظ موضوعی قرآن کریم با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه ۱۴۰۴ وزارت آموزش و پرورش و پرداختی حقوق سرایداران گفت: تلاش داریم حکمی را در مورد خدمتگزاران در بودجه قرار دهیم؛ پیشنهاد دادیم و در کمیسیون مربوطه هم تایید شده اما از روند کار در کمیسیون تلفیق فعلاً بی اطلاع هستم. رایزنی زیادی شده تا بتونیم بخشی از زحمات این عزیزان را جبران کنیم ولی تا لایحه بودجه بیرون نیاید، هر اظهار نظری در مورد ابعاد آن درست نیست. وی با بیان اینکه فعلاً هیچ اظهار نظری نداریم، در خصوص جبران کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: اگر کسری وجود داشته باشد مانند سالیان قبل جبران می شود. وزیر آموزش و پرورش درباره مصوبه کنکور گفت: این مصوبه در اختیار ما نیست و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما نظرات کارشناسی را میدهیم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات بخشهای مختلف را نظرسنجی می کند و کار پژوهشی انجام میدهد. کاظمی با بیان اینکه مرکز پژوهشهای مجلس هم در این حوزه کار میکند افزود: همه نظرات طبیعتاً جمع و نهایتاً در قالب یک طرح برای اصلاح موضوع انجام می شود؛ مصوبه اصلاً لغو شدنی نیست بلکه فقط اصلاح میشود؛ اشکالاتی دارد، کلیت کار و مصوبه کلی که بحث تاثیر قطعی معدل در کنکور است، مصوبه درستی است اما نیاز به اصلاح دارد و اصلاح آن نگرانی در بین دانش آموزان ایجاد کرده که در دستور کار است و تا زمانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده، هر اظهار نظری به نظرم درست نیست. وزیر آموزش و پرورش در خصوص اخراج دانشجویان دانشگاه شهید رجایی گفت: اخراج سیاسی دانشجویان صحیح نیست، دانشجویانی که سه ترم مشروط شدند یعنی شرایط ادامه تحصیل ندارند و این در همه دانشگاه های کشور وجود دارد. وقتی گفته میشود اخراج دانشجویان، عموم فکر میکنند یک جامعه بزرگی اخراج شدهاند، این در حالیست که بسیاری از مواردی که از تحصیلشان جلوگیری شده به دلیل مشروط بودن چند ترم آنها و شرایط تحصیلیشان است که جز قوانین بوده، با این وجود گفته شده بررسیها انجام شود و به هر فردی که میتوانند فرصت دوباره داده شود. وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل انضباطی دانشگاه گفت: کمیته انضباطی از قدیم بوده و جدید هم نیست؛ دانشجو چارچوبی دارد که در آن چارچوب باید کار کند و آزاد نیست هر کاری در فضای دانشگاه انجام دهد. باید قانون را بپذیریم. گفته شده بررسی صورت گیرد و اگر موردی هم باشد تجدید نظر و رسیدگی و مدارا انجام شود و نگاه مهربانانه و مدارانه به کار انجام شود. وی با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی نهایی را ندیدم ولی ان شاء الله با این رویکرد به کار نگاه می شود درباره دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فرقی با دانشجویان شهید رجایی ندارند، شأن معلمی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و دانشجویی که در اینجا درس میخواند با دانشجوی دانشگاههای دیگر متفاوت است زیرا معلم و الگو می شود لذا درباره رفتارهای دانشجویان، سطح علمی دانشجویان به شدت حساس هستیم و مکلفیم از شئون معلمی در این دانشگاهها حراست کنیم. اصلاً این دانشگاهها را با دانشگاههای دیگر مقایسه نکنید که مقایسه درستی نیست. کاظمی اظهار کرد: در این دانشگاهها یک انسان الگو، معلم فرهیخته و فرزانه که برای دانش آموزان الگو است تربیت میشود لذا هر نوع رفتاری که خلاف شئونات معلمی باشد حتماً تذکر داده می شود و اگر رعایت نکند در چارچوب ضوابط و مقررات برخورد میشود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان باید به مسجد بپیوندند تا بیشتر با قرآن مانوس و مفاهیم قرآن را در زندگی خود بکار ببرند گفت: باید از همه ظرفیتهای آموزش و پرورش برای ترویج و انس دانش آموزان با قرآن استفاده کنیم. کاظمی با بیان اینکه تربیت انسان مومن ایثارگر و مسئولیت پذیر در سند تحول بنیادین مورد توجه است گفت: باید شرایط انس با قرآن را برای دانش آموزان مهیا کنیم. وی با بیان اینکه آشنایی با معارف قرآنی یکی از رویکردهای فعالیتهای پرورشی مدارس است افزود: باید منشور زندگی را از دل آیات قرآن جدا کنیم تا دانش آموزان بدانند راه سلامت زندگی از قرآن است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با روشها و ابزارهای گذشته نمیتوان کار را پیش برد ادامه داد: باید به روز رسانی ابزارها و محتوای مناسب در اولویت قرار گیرد. کاظمی با بیان اینکه در زمینه حفظ آیات قرآن در دوره ابتدایی به دنبال حفظ سورههای کوچک هستیم اما در دورههای بالاتر باید دانش آموزان درباره فلسفه و آیات الهی تحقیق کنند گفت: خواستار پیوند مسجد و مدرسه برای تعمیق فهم قرآنی دانش آموزان هستیم. وی با بیان اینکه دانش آموزان باید به مسجد بپیوندند تا بیشتر با قرآن مانوس و مفاهیم قرآن را در زندگی خود بکار ببرند افزود: باید از همه ظرفیتهای آموزش و پرورش برای ترویج و انس دانش آموزان با قرآن استفاده کنیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به آیههای قرآن اعتقاد داریم و در قرآن خداوند سختترین ماموریت را به انسان داد عنوان کرد: دانش آموزان باید بدانند که با آموزههای قرآنی باید زندگی کنند، باید نرمافزاری برای آموزش قرآن تهیه شود که معلم و دانش آموز مستقیم با هم در ارتباط باشند.