روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۶ آبان - شماره 4701

واکنش های خارجی به حملات اسرائیل علیه ایران

  مقامات کشورهای مختلف جهان به حملات بامداد دیروز اسرائیل علیه ایران واکنش نشان دادند.
ارتش اسرائیل در بامداد روز شنبه به وقت محلی ادعا کرد که در حال انجام «حملات دقیق به اهداف نظامی درون ایران» است. آنطور که ایسنا نوشت حدود ساعت ۵ بامداد، برای دقایقی صدای شلیک ممتد پدافند هوایی در مرکز تهران شنیده شد. قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت این سامانه در اطلاعیه‌ای که صادر کرد گفت:«این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»
اما کشورهای مختلف نسبت به این حملات چه واکنشی نشان دادند؟
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به حمله اسرائیل به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در حمله اسرائیل به ایران مشارکت نداشت. پاسخ اسرائیل به اهداف نظامی و خارج از مناطق پر جمعیت بود .از ایران می‌خواهیم حملاتش به اسرائیل را متوقف کند تا چرخه جنگ بدون تشدید تنش متوقف شود.»
البته بر اساس بیانیه پنتاگون لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفتگو کرد تا از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به حملات اسرائیل به اهدافی در ایران مطلع شود.
لوید آستین بار دیگر بر تعهد محکم ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.
او همچنین بر موضع تقویت شده نیروهای آمریکا برای دفاع از کارکنان آمریکایی، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در برابر آنچه او «تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» خواند تاکید کرد و عزم آمریکا را برای جلوگیری از سوءاستفاده هر بازیگری از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه مورد تاکید قرار داد.
وزارت خارجه عربستان نیز اعلام کرد: هدف قراردادن اهداف نظامی در ایران را محکوم و نقض حاکمیت ایران و نقض قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی است. در این بیانیه آمده است که ریاض بر موضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید کرد و اعلام داشت این تنش‌ها امنیت و ثبات کشورهای منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند. وزارت خارجه لبنان اعلام کرد:حمله اسرائیل به مناطق مختلفی در جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنیم. در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است: لبنان از نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت خود در مهار حملات اسرائیل در منطقه عمل کند. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدیدی خطرناک برای امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی است.
آنکارا: حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کنیم
 وزارت خارجه ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به شهرهایی در ایران که بامداد امروز شنبه انجام گرفت را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: اسرائیل که در غزه مرتکب نسل کشی شد، در حال آماده شدن برای الحاق کرانه باختری است و هر روز غیرنظامیان را در لبنان می کشد، منطقه ما را به آستانه یک جنگ بزرگتر رسانده است. ما به عنوان ترکیه، بارها و بارها تاکید می کنیم که دیگر خواهان جنگ، خشونت و بی قانونی در منطقه خود نیستیم. برای بازگرداندن صلح در خاورمیانه، لازم بود کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه ای نگرش منطقی و محتاطانه ای اتخاذ کنند. وزارت خارجه لبنان همچنین اعلام کرد: حمله اسرائیل به مناطق مختلفی در جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کنیم. در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است: لبنان از نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت می خواهد که به مسئولیت خود در مهار حملات اسرائیل در منطقه عمل کند. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدیدی خطرناک برای امنیت و صلح منطقه ای و جهانی است.
بیانیه عراق در واکنش به حملات اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم غاصب صهیونیستی سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست تجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرد. در این بیانیه آمده است: عراق پیشتر درباره تبعات خطرناک سکوت جامعه بین‌المللی در قبال رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تجاوزات به لبنان و سوریه و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده است. العوادی تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم ایران را قویا محکوم و با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه