روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۶ آبان - شماره 4701

روز گذشته واکنش بورس، ارز، سکه و طلا به سطح بالای بازدارندگی ایران مثبت بود

شنبه آرام ایران

 روز گذشته و پس از حمله ناموفق رژیم صهیونیستی به کشورمان، بازارهای مالی ایران نه‌تنها تحت تاثیر منفی قرار نگرفت بلکه شرایط خوب و مثبتی را تجربه کرد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران در چند هفته گذشته در انتظار تشدید بی‌ثباتی در بازارهای مالی بودند و پس از حملات ناموفق بامداد شنبه اسرائیل به برخی مواضع در ایران، انتظار نداشتند که صبح شنبه بازارهای مالی با واکنش مثبت مواجه شود.
بازار بورس
بازار بورس تهران به عنوان یکی از حساس‌ترین نهادهای اقتصادی کشور، به خوبی توانست از این شرایط عبور کند و صبح شنبه تالار شیشه‌ای نه تنها نلرزید بلکه در یک گام بلند ۲۴ هزار واحدی برای شکستن دوباره مقاومت دو میلیون واحدی خیز خوبی برداشت. رشد خیره کننده روز گذشته، به‌ویژه در شرایطی که در چند هفته اخیر بازار مملو از اخبار منفی بود نشان‌دهنده جاری شدن حس اعتماد سرمایه‌گذاران به تالار شیشه‌ای است.
بازار ارز
در کنار بورس، بازار ارز نیز نشانه‌های مثبتی از خود نشان داد. قیمت دلار با کاهش محسوس به کانال ۶۵ هزار تومان بازگشت و بر اساس مشاهدات، بازار ارز به سمت کاهش قیمت در حال حرکت است. این کاهش به دلیل عوامل متعددی نظیر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در پی آرامش نسبی بازارها قابل تحلیل است.
هرچند بدون شک مقایسه ابعاد عملیات وعده صادق ۱ و ۲ با حملات ناموفق بامداد شنبه رژیم غاصب صهیونیستی، گویای آرامش هر چه بیشتر بازار ارز و کاهش قیمت‌ها است.
کامبیز میرکریمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به تنش‌های منطقه‌ای و تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی اهداف نظامی کشورمان، به مهر گفت: تا چند روز پیش با توجه به اخبار و تنش‌های منطقه‌ای بازار غیررسمی ارز با افزایش اندکی همراه شد که البته این افزایش نیز روی ثبت سفارش و واردات کالا اثر چندانی نداشت، چون عمده نیازهای ارزی کشور از طریق مرکز مبادله ایران و سامانه نیما تأمین می‌شود.
وی اظهار کرد: نوسان اندکی که در چندین روز گذشته به علت تنش‌های سیاسی در بازار ارز رخ داده بود، کاملا طبیعی است که خوشبختانه روند کاهشی ارز هم از ساعات اولیه روز شنبه آغاز شد. همچنین برای کنترل نرخ ارز نیازی به صدور بخشنامه جدید از سمت بانک مرکزی نیست، چراکه طی یکسال اخیر تجربه ثابت کرده با آرام شدن فضا، نرخ ارز نیز دوباره به کانال قبلی خود باز می‌گردد.
میرکریمی با اشاره به اینکه این اتفاقات بیشتر جنبه روانی بر بازار ارز دارد، افزود: سال گذشته نیز به صورت مکرر شاهد اتفاقات و تنش‌های سیاسی خارجی و داخلی بوده‌ایم که باعث نوسانات محدود و کوتاه مدتی در نرخ ارز شد که این هیجانات کاذب خیلی زود فروکش کرد و قیمت ارز دوباره به همان کانال‌های قبلی بازگشت؛ مانند اتفاقی که بامداد شنبه تجربه کردیم و در حال حاضر شاهد روند ریزشی دلار هستیم.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه خطاب به مردم که تحت تأثیر هیجانات کاذب بازار قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: مردم نباید با اینگونه اتفاقات نگران شوند و فریب دلالان را بخورند، چون در موارد مشابه قبلی نیز شاهد بودیم افزایش نرخ ارز با اقدامات بانک مرکزی بلافاصله بعد از چند روز کنترل شد و روند اصلاحی خود را آغاز کرد که این بار هم قیمت ارز دوباره به سطح و کانال قبل از تنش‌ها خواهد رسید.
وضعیت بازار طلا و سکه
بازار طلا و سکه نیز شاهد افت چشمگیری بود و در پی سقوط شدید قیمت دلار در بازار ارز، قیمت سکه نیز بیش از ۵ میلیون تومان ریزش کرد. این در حالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با اصلاح بیش از ۴.۶ درصدی، بیش از ۲۰۰ هزار تومان آب رفت! در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: با وجود افزایش ۱۲ دلاری اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی با شروع کاری صنعت طلا، روند کاهشی نسبت به اوج افزایش داشته است. وی افزود: در حال حاضر (در زمان تنظیم این گزارش) هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۷۰ هزار تومان کاهش داشته است. در بازار سکه نیز سکه طرح جدید حدود ۴ میلیون تومان کاهش یافت و میزان کاهش برای سکه طرح قدیم حدود ۲ میلیون تومان، برای نیم سکه حدود ۲ میلیون تومان و برای ربع سکه تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه