روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان - شماره 4699

مهدی غضنفری:

خام فروشی متهم ردیف اول تراز تجاری منفی


 مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تراز تجاری مثبت را راه حل مهم مشکلات ارزی کشور خواند و هشدار داد: به جای کنترل بازار با قیمت‌های دستوری باید باافزایش تولید و صادرات و سپس افزایش ذخایر ارزی قیمت ارز را کنترل کرده و حتی قیمت آنرا کاهش دهیم.
مهدی غضنفری اظهار داشت: ارز به عنوان پولی که در مراودات اقتصادی و ارتباط میان کشورها رد و بدل می‌شود یکی از مهمترین شاخصه‌های قدرت کشورهاست. ما برای ارتباط و تجارت با خارج از کشور، روابط سیاسی و دوستی‌های دیپلماتیک، نیازمند پشتوانه و ذخیره ارزی هستیم تا قدرت چانه‌زنی داشته باشیم. این ارز یا از طریق صادرات نفتی به دست می‌آید یا از طریق صادرات غیر نفتی. به یاد دارم که سالها قبل نوعی فرهنگ ضد صادراتی در کشور وجود داشت. آن سالها وقتی صادرات پسته و زعفران و کالا های کشاورزی رونق داشت برخی با بیان اینکه  پسته و زعفران ما صادر می‌شود تا کشورهای دیگر از آن استفاده کنند می‌گفتند: این ها یک مشت آدم های زالو صفت هستند و این کار کار بیخودی است و جلوش را بگیرید! درآن موقع من وظیفه خودم می‌دانستم به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را جا بیندازم که ما بیش از زعفران و پسته به ارز نیاز داریم. البته هر چند دیگر این حرف ها عادی شده و مردم می دانند که قیمت ارز برود بالا چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد .
صادرکنندگان ایرانی و سندروم سبد میوه
رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه یک سری سندروم ها و بیماری‌ها در حکمرانی ما وجود دارد که درمان آنها نیازمند فرهنگسازی است اضافه کرد: «سندروم سبد میوه» یکی از این عارضه‌ها و بیماری‌هاست. رفتاری که ما ایرانی‌ها گاهی انجامش می‌دهیم به این معنی که روی سبد میوه را با میوه‌های رسیده و با کیفیت پر می‌کنیم اما زیر این میوه‌ها را با میوه‌های نارس و بی کیفیت پوش می‌دهیم. مشتری محصولات ما در خارج از کشور متوجه می‌شود که محموله‌های نخست ارسال شده ما خیلی خوب و با کیفیت است اما متاسفانه محموله‌های بعدی، آن کیفیت قبلی و مشابه محموله اول را ندارد. ما فکر می‌‌کنیم این رفتار ناشی از زرنگی و زیرکی ما است اما متاسفانه این کار باعث می‌شود مشتری‌ها و بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم و به طور مثال کشور همسایه ترکیه و دیگر کشورهای جهان جانشین ما در تامین محصولات شوند.
خام فروشی متهم ردیف اول تراز تجاری منفی
مهدی غضنفری تاکید کرد: ما باید با عددها حرف بزنیم. اول بررسی کنیم چقدر حجم و مقدار وزنی صادرات غیر نفتی ما چقدر افزایش پیدا کرده است؛ بعد ببینیم در ازای هر تن کالایی که صادر می‌کنیم چند دلار می‌گیریم و در ازای هر تن کالایی که وارد می‌کنیم چند دلار پرداخت می‌کنیم؛ تا جایی که به خاطر دارم متاسفانه ما هر تن کالایی که وارد کشور می‌کنیم بسیار گرانتر از هر تن کالایی‌ست که صادر می‌شود و این یعنی ما معمولا مواد خام را مجبور می‌شویم که ارزان بفروشیم و به جای آن محصولات و فناوری‌هایی را وارد کنیم که بسیار گران تر هستند.

مدیرعامل توانیر:
نمایشگاه حلقه اتصال صنعت برق
با دانشگاه و بازار است
  مدیر عامل توانیر با بیان اینکه امکان بازدید از آخرین دستاورد‌های صنعت برق کشور در قالب بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق فراهم شده است، افزود: نمایشگاه برق را باید حلقه اتصالی میان صنعت، دانشگاه و بازار قلمداد کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه برق و نقش آن در توسعه و به روز‌رسانی صنعت برق گفت: نمایشگاه برق یکی از رویداد‌های بسیار مهم صنعت برق است که به صورت سالانه و در پایان فصل اوج بار برگزار می‌شود تا به واسطه گردهمایی فعالان بخش دولتی و خصوصی این صنعت استراتژیک کشور، فصل تازه‌ای از تعامل و هم افزایی میان بخش‌های مختلف صنعت برق کشور آغاز شود.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: نمایشگاه برق فرصت مناسبی را برای متقاضیان خرید محصولات داخلی و نیز اطلاع آن‌ها از آخرین فناوری‌های صنعت برق توسط دانش‌بنیان‌ها فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق که سوم تا ششم آبان ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، ۶۲۰ شرکت داخلی و خارجی توانمندی و دستاورد‌های خود را در معرض بازدید عموم قرار می‌دهند، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در نمایشگاه برق به آن توجه می‌شود لزوم پیشگامی صنعت برق در حوزه‌های مختلف اعم از نیازسنجی، مخاطب‌شناسی و بازاریابی است که حضور حداکثری فعالان بخش‌های مختلف این صنعت در نمایشگاه، فرصتی بی‌نظیری برای تحقق این مهم فراهم می‌کند.
رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه فعالان دولتی صنعت برق نیز در نمایشگاه امکان کسب اطلاع از آخرین نوآوری‌های این صنعت توسط بخش خصوصی را به دست می‌آورند، اظهار داشت: مسئولان صنعت برق نیز در بازدید از محصولات موجود در نمایشگاه در جریان آخرین امکانات و حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فعالیت‌های آن‌ها قرار خواهند گرفت که مجموع این اقدامات باعث می‌شود تا در سال آینده شاهد توسعه بیشتر محصولات و فناوری‌های مورد نیاز این صنعت مهم کشور باشیم.

سهم روسیه از واردات گاز مایع به اروپا افزایش یافت
 با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی مسکو، سهم روسیه در واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به این بلوک، در حال رشد است.
«آژانس همکاری رگولاتورهای انرژی» که دیده‌بان انرژی اتحادیه اروپاست، اعلام کرد سهم مسکو از واردات ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا در نیمه اول سال، به ۲۰ درصد در مقایسه با ۱۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
هر چند روسیه دیگر تامین‌کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا نیست و حجم عمده صادرات این کشور از طریق خطوط لوله متوقف یا قطع شده، اما عرضه ال‌ان‌جی از سوی روسیه، همچنان یک بخش مهم از امنیت انرژی اروپا باقی مانده است.
مجموع واردات ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، به کمترین میزان از سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. سهم واردات ال‌ان‌جی از آمریکا طی این مدت، به حدود ۴۵ درصد رسید و سهم قطر، به ۱۲ درصد کاهش یافت. عدم تمایل قطر برای عبور کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی از دریای سرخ به دلیل فضای ژئوپلیتیکی حاکم بر آن، باعث شد عرضه این کشور به آسیا افزایش یابد. تغییر جریان تجاری قطر، کمک کرد سهم ال‌ان‌جی روسیه در بازار اروپایی افزایش یابد.
اتحادیه اروپا تلاش می‌کند راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه پیدا کند اما عرضه این کشور همچنان رو به افزایش است. توافق ترانزیت گاز میان روسیه و اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴، به اتمام می‌رسد و مقامات اروپایی به دنبال منابع دیگری هستند تا جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله اوکراین شوند. این بلوک اوایل امسال، برای اولین بار، موافقت کرد تحریم‌های محدودی را علیه ال‌ان‌جی روسیه اعمال کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، سهم این بلوک از بازار جهانی واردات ال‌ان‌جی در سه ماهه سوم به ۱۸ درصد در مقایسه با ۲۴ درصد در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

وزیر نفت سابق ونزوئلا دستگیر شد
 مقامات ونزوئلا، پدرو تله‌چیا، وزیر سابق صنعت و نفت را درست پس از اعلام استعفای او، دستگیر کردند. تارک ساب، دادستان کل ونزوئلا، اعلام کرد تله‌چیا به اتهام «جرایم سنگین علیه عالی ترین منافع ملت»، دستگیر شده است.
در این بیانیه اعلام شد وزیر نفت سابق ۴۸ ساله، با نزدیک‌ترین همکارانش بازداشت شد و ادعا شد که تله‌چیا، بخشی از شرکت نفت دولتی PDVSA را به یک شرکت تحت کنترل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تحویل داده است.
تله‌چیا، در پستی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به مشکلات سلامتی، استعفای خود را از سمت وزیر صنعت اعلام کرد. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در اوت، تغییرات گسترده‌ای در هیات دولت صورت داد و پدرو تله‌چیا را از وزارت نفت، به وزارت صنعت منتقل کرد. تله‌چیا در ژانویه سال ۲۰۲۳، تله چیا را برای مبارزه با فساد در شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا مامور کرد و دو ماه بعد، او را به مقام وزارت نفت منصوب کرد. تحقیقات فساد در شرکت PDVSA، به دستگیری‌های بزرگ در آوریل منتهی شد که شامل تارک العسیمی، وزیر نفت سابق و یکی از مقامات پرنفوذ مادورو بود. ونزوئلا که عضو اوپک است، یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت در آمریکای جنوبی است، اما تولید نفت این کشور در طول بیش از یک دهه گذشته، به دلیل سرمایه‌گذاری اندک و همچنین پنج سال تحریم‌های آمریکا بر این صنعت، به شدت کاهش یافت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه