سیاسی
مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، هنگام ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ خطاب به نمایندگان اظهار داشت: امیدوارم با کمک شما بتوانیم راه پیش رو را با وفاق و همدلی طی کنیم و جلو ببریم. وی تأکید کرد: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکارانم در دولت بوده است، جهت بررسی تقدیم مجلس میکنم؛ این بودجه با اطلاع از دغدغه نمایندگان و به پشتوانه تجربه حضور در مجلس و بر مبنای تعهداتی که با شما و مردم در انتخابات داشتم، تدوین شده است. پزشکیان با تأکید بر اینکه تعهد کردهام در مسیر وفاق حرکت کنم، اظهار داشت: هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت. وی تصریح کرد: در تدوین لایحه سعی کردهایم تمام گروه و اقشار را ببینیم، سعی کردهایم با مردم و نمایندگان، صادقانه صحبت کنیم. اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توانمان بوده را تعهد کنیم. پزشکیان گفت: این بودجه مخصوصا در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با استادان دانشگاه و روسای کمیسیونهای اقتصادی مجلس است. در تدوین بودجه رعایت تکالیف برنامه هفتم، عدالتمحوری، تقویت بنیه دفاعی و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم اولویت دولت بود. وی با تأکید بر اینکه چهار اصل در تدوین بودجه اولویت دولت بوده است؛ اظهار داشت: انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مدنظر بوده است، بنای ما حمایت از محرومان است، تنظیم احکام بودجه برنامه براساس عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویتهای اصلی دولت بوده است. پزشکیان تأکید کرد: توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم بهعنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام برنامه بوده است. رئیسجمهور با تأکید بر اینکه مهمترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی، شفافیت، و جامعیت بودجه است، بیان کرد: لایحه بودجه دقیقا مطابق با قانون در اول آبان ماه و در نظام جدیدِ تدوین بودجه سالانه تقدیم مجلس میشود. این اقدام به مجلس فرصت کافی را برای بررسی بودجه میدهد. وی تصریح کرد: سهم امور و دستگاههای مختلف در نظام یکپارچه بودجه متفاوت از سهم گذشته بوده و دیگر سهم درصدهای دستگاهها و امور مختلف قابل مقایسه نیستند و نیازمند تدبیر و بازنگری جدی است. اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسهگذاری تخصصی در بودجه است رئیسجمهور با بیان اینکه یکی دیگر از اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسهگذاری تخصصی در بودجه است، بیان کرد: همه احکام، ردیفها و جداول براساس بیان شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است این مهم در بند نهم سیاستهای کلی نظام قانونگذاری تأکید شده و بهصورت دقیق در این لایحه مدنظر بوده است. وی تصریح کرد: در فصل سوم گزارش لایحه تقدیمی این نظام شناسهگذاری تبیین شده است. یکی از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه تأکید بر پرداخت به ذینفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند ب قانون برنامه هفتم است. وی گفت: برای ما حمایت از محرومان و کاهش فاصله طبقاتی ملاک اصلی بوده است. بهدنبال احکامی بودیم که موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت شود تا منزلت و کرامت حفظ شود و مشارکت مردم در اقتصاد به واقع انجام شود. پیشبینی لایحه بودجه بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد ریال وی در ادامه با اشاره به خلاصه اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل ماده واحده و ۱۷ تبصره متشکل از ۴ زیر بخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایهای و مالی و چهارم فروض برآورد منابع و مصارف را تقدیم مجلس میکنم؛ این لایحه از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد است. وی افزود: منابع بودجه عمومی دولت بالغ بر ۶۴ میلیون و ۷۶ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۸۷۶ هزار میلیارد است و درآمد اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است. وی تأکید کرد: بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۵۰۴ میلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد است. به همراه این لایحه، گزارش اقتصادی سالانه، نظام شناسهگذاری و طبقهبندی انطباق احکام لایحه تقدیمی با قانون برنامه هفتم پیشرفت و در نهایت گزارشی از رویکرد عدالت طلبانه موجود در لایحه تقدیم حضور میشود. از نکات برجسته بودجه واقعبینی در اعداد و ارقام است پزشکیان با اشاره به دو برابر شدن سقف مالیات اشخاص حقوقبگیر و صاحبان مشاغل نیز در راستای حمایت از گروه کمدرآمد و کاهش شکاف طبقاتی افزود: بخش مهمی از معلمین و جامعه کارگری و صاحبان مشاغل ذی نفعان اصلی افزایش معافیت مالیاتی هستند. مالیات در سطحی تعریف میشد که افراد با درآمد متوسط بتوانند حداقلهای زندگی خود را تامین کنند. وی تأکید کرد: در بخش حقوق نیز اجرای کامل قانون جوانی جمعیت به نوعی در راستای عدالت است. بدیهی است هزینههای زندگی خانوارهای پرجمعیت بیشتر از خانوادههای کمجمعیت است. لذا لازم است پرداختی فرزند افزایش بیشتری داشته باشد. رئیسجمهور افزود: همچنین بهمنظور تامین نظام سلامت و کاهش پرداختی از جیب، توجه شده است که منابع لازم برای بخش بهداشت سلامت دیده شود و یکی از نکات کلیدی در عدالت توزیع منصفانه هزینهها است. وی تصریح کرد: در سنوات اخیر توجه کمتری به بخش توسعه ریلی، محیطزیست و مسکن محرومان شده بود. در لایحه بودجه علاوه بر آنکه اعتبارات این بخشها تقویت شده، احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع پیشنهاد شده است. رئیسجمهور گفت: از نکات برجسته لایحه بودجه تقدیمی واقع بینی در اعداد و ارقام است. در بخش مصارف اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است. رقمهای مطالبات گندمکاران نیز بهصورت واقعی در بودجه آمده است و مصارف لازم برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان دیده شده است. وی تأکید کرد: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت مطابق قانون دائمی دیده شده است. علاوه بر این، سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود. واریز بدهی گندمکاران وی ادامه داد: ما در رابطه با گندمکاران مشکل داشتیم بهخاطر کسری بودجه، مجبور شدیم اجازه از مقام معظم رهبری بگیریم و در سران قوا بحث کنیم؛ امروز آن گرفتاری تقریباً حل شده و بدهی گندمکاران بهحساب آنها واریز میشود. بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت رهبر انقلاب است وی تصریح کرد: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت نیز مطابق قانون دائمی دیده شده. علاوه بر این، سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود. بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است. برای سال آینده از ایشان تقاضا کردم که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است. وی با تأکید بر اینکه در بودجه سال آینده رشد بالایی برای پروژههای عمرانی دیدهایم، اظهار داشت: بودجه عمرانی از منابع بودجه عمومی ۴۰ درصد رشد کرده است. از سوی دیگر، با یکپارچه کردن بودجه و شفافسازی سهم تملک دارایی سرمایه از ۱۱ به حدود ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسیده است. اصلاح یارانههای انرژی یکی از چالشهای موجود است وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از چالشهای موجود اصلاح در یارانههای انرژی است. میزان مصرف بنزین در سالجاری حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۹۸ است. این در حالی است که میزان رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است. پزشکیان ادامه داد: امروز هزینه تمامشده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاهدار است حدود ۸ هزار تومان است. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و درصورت ادامه روند موجود، سال آینده باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود. وی افزود: یک لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاستگذاران و مجریان و فرهنگیان را میطلبد که بتوانیم ناترازیها را به نفع محرومان و جامعه و حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم. برنامه افزایش سرمایه بانکهای دولتی وی تأکید کرد: نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین گردیده و مقرر شده است تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع بهوجود نیاید. یکی از ملزومات حمایت از تولید، ثبات در قوانین، مقررات و پیشبینیپذیری سیاستهای بودجهای و مالی است. وی گفت: برای تامین مالی بنگاهها، برنامه افزایش سرمایه بانکهای دولتی نیز در احکام بودجه دیده شده است و تأکید جدی بر برنامههای مشارکت عمومی و خصوصی است. رئیسجمهور ادامه داد: در قانون برنامه هفتم تأکید شده است که دولت باید بدهی خود به مؤسسات اعتباری را بهادارسازی کرده و همچنین بدهی خود به تامین اجتماعی را بازپرداخت کند. در بخش اول برای بهادارسازی بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شده است. وی گفت: هزینه بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجهای و جدید موضوع قانون برنامه هفتم در سال آینده حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که به همین میزان انتشار اوراق در بودجه دیده شده است.