روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان - شماره 4699

تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با کائنات

جزایر متعلق به ایران است و مالکیت حقوقی قطعی آن برای ماست

 کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا گفت: متاسفانه شرایط حاکم بر منطقه به گونه ای است که ایران تحت فشارهای بین المللی است لذا به نظر می رسد امارات در این برهه حساس زمانی موقعیت مناسبی برای یارگیری پیدا کرده اما پر واضح است که در دراز مدت هرگز موفق نمی شوند به صورت قانونی جزایر را از ایران جدا کنند.
اسماعیل بشری کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با کائنات در خصوص موضع گیری اخیر اتحادیه اروپا علیه جزایر سه گانه ایران به نفع امارات به چرایی این رفتار اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: موضعی که اصولا اتحادیه اروپا اتخاذ می کند را نمی توان به همه کشورهای عضو نسبت داد چرا که اتحادیه اروپا متشکل از تعداد زیادی کشور است که اگر چه در ظاهر یک اتحادیه هستند اما درون این کشورها دولت های مختلفی در راس کار قرار دارند که برخی به سمت روسیه گرایش دارند، برخی به سمت آمریکا و برخی نیز مستقل هستند.   وی در این باره خاطر نشان کرد: بخش زیادی از چنین موضع گیری هایی که توسط اروپا بیان می شود بیشتر ژست سیاسی برای استفاده از موقعیت های اقتصادی اعراب است یعنی آنچه درباره جزایر سه گانه ایران گفته اند به هیچ وجه بار حقوقی ندارد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل تصریح نمود: در کشورهای مختلف بارها شاهد این موضوع بوده ایم مثل رئیس جمهور چین که برای دریافت امتیازاتی از امارات درخصوص آنچه مورد علاقه این کشور است سخن می گوید یا آن موضوع رادر قالب بیانیه ایی اعلام می کنند با تاکید براینکه این موضوع باید به مراجع قانونی بین المللی ارجاع شود.
اسماعیل بشری تاکید کرد: اینکه تشکیلاتی مثل اتحادیه اروپا عنوان کند جزایر سه گانه حق مسلم امارات است بیشتر کردن روغن داغ قضیه برای دریافت امتیازات اقتصادی بیشتری از امارات است.
وی در این باره تصریح نمود: مسلما جزایر متعلق به ایران است و مالکیت حقوقی قطعی آن برای ماست چرا که ایران کشوری  با قدمت شش هزار سال است که حداقل از سه هزار سال قدمت حکومت دارد.
اسماعیل بشری گفت: وقتی ایران جزایر سه گانه را از بریتانیا تحویل گرفت هنوز دولت امارات تشکیل نشده بود یعنی شیخ نشین های مختلفی بودند که کشوری مثل عربستان قبل از استقلال دادن به اینها تحت حمایت بریتانیا بودند.
کارشناس مسائل اروپا گفت: جزایر سه گانه را در ابتدای امر بریتانیا از ما جدا کرد و مجددا به ما برگردانده شد؛ لذا موضع گیری اروپا جز ژست سیاسی نیست. اروپا به دنبال استفاده از منابع مالی امارات است غیر از این هیچ چیز دیگری مطرح نیست. وی در خصوص مباحث مرتبط درباره ادعای حقوقی بر سر مالکیت جزایر سه گانه نیز گفت: ادعای حقوقی زمانی می تواند خیلی جدی شود که ایران بگوید ما برویم مذاکره کنیم در صورتی که از زمانی که مجددا ما این جزایر را از بریتانیا پس گرفتیم از آن زمان ما اصولا این را بخشی از حاک ایران می دانستیم؛ حتی در نقشه های قدیمی ایران بحرین استانی از ایران بوده است اما در این مصالحات دولت شاه پذیرفت که سازمان ملل وارد یک نوع نظرسنجی درباره بحرین صورت بگیرد.
اسماعیل بشری گفت: البته نظر سنجی به صورت عام نبود بلکه به صورت تحقیقی بود که ببیینند بحرین مایل است به ایران بپیوندد یا تحت حاکمیت بریتانیا باشد یا مستقل شود که مردم بحرین خواستند مستقل شوند در آن مقطع زمانی ایران این موضوع را پذیرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه