روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان - شماره 4699

سرمقاله

خوش قولی بودجه ای

مسیح رادنیا- دیروز ردیس جمهوری  با تاکید بر این که چهار اصل در تدوین بودجه اولویت دولت بوده است؛ اظهار داشت:» انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مدنظر بوده است، بنای ما به حمایت از محرومین است، تنظیم احکام بودجه برنامه بر اساس عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت بوده است. توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام برنامه بوده است.»
امسال دولت این فکر و برنامه‌ریزی را دارد که بودجه را بصورت واقعی یکپارچه‌سازی کند یعنی بودجه عمومی ما از موضوع هدفمندی یارانه‌ها بصورت مجزا بررسی شود.افضلی گفت: اگر امسال دولت بتواند یکپارچه‌سازی بودجه را انجام دهد و هدفمندی یارانه را از دل بودجه عمومی درآورد گام بزرگی برداشته ایم.
بخش اول لایحه بودجه 1404 دیروز از سوی مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، تقدیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شد. بخش دوم لایحه بودجه که شامل جداول تفصیلی ارقام بودجه است نیز حداکثر 10 روز پس از زمان ابلاغ بخش اول، به مجلس ارسال خواهد شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در لایحه بودجه 1404 جمع منابع و مصارف عمومی دولت با انبساط شدید 68 درصدی مواجه شده و به پنج هزار و 987 هزار میلیارد تومان رسیده است. به نظر می‌رسد علت اصلی این افزایش قابل توجه در منابع عمومی دولت، لحاظ کردن منابع هدفمندی و جدول 21 قانون بودجه 1403 (اعتبارات ردیف‌های نیروهای مسلح) در لایحه بودجه سال آینده است.
همچنین 420 هزار میلیارد تومان نیز درآمد اختصاصی در لایحه بودجه در نظر گرفته شده تا مصارف و منابع بودجه عمومی دولت به 6 هزار و 407 هزار میلیارد تومان برسد.
همچنین در این بخش، ردیف جدیدی به نام «تسویه بدهی از طریق واگذاری اموال» با مبلغ 200 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که دولت هدف از آن را تسویه بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی و سایر طلبکاران اعلام کرده است.
به علاوه، دولت در لایحه بودجه 1404 رقمی 700 هزار میلیارد تومانی برای فروش، تحویل و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی در نظر گرفته که رشد 175 درصدی نسبت به سال جاری را نشان می‌دهد.
لایحه بودجه به عنوان مهمترین سند مالی دولت دارای 8 نکته موثر بر زندگی مردم از جمله معافیت مالیاتی حقوق و نرخ تسعیر ارز کالاهای اساسی است.
مطابق جدول یک سقف بودجه در سال جاری نزدیک به 6000 هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان، 20 درصد مرتبط با تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. البته تحویل نفت خام به نیروهای مسلح نیز ذیل این سرفصل گنجانده شده است. از طرفی کف حقوق حقوق بگیران 12 میلیون تومان و کف حقوق بازنشستگان 10.8 میلیون تومان تعیین شده است.
منابع درآمدی دولت با لحاظ منابع هدفمندی در سال 1404 نسبت به سال قبل 42 درصد افزایش پیدا کرده است. این رشد در واگذاری دارایی سرمایه‌ای و همچنین واگذاری دارایی مالی به ترتیب رشد 41 درصدی و 333 درصدی را تجربه می‌کند.
درآمدهای مالیاتی مدنظر در بودجه سال آینده به 170هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل 39 درصد رشد دارد.
درآمد هدف‌گذاری شده دولت از صادرات نفت و فروش حامل‌های انرژی به داخل کشور 210 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم 35 درصد از کل درآمدهای بودجه است.
تامین مالی دولت از محل فروش اوراق در سال آتی 700 هزار میلیارد تومان است که نسبت به امسال رشد 175 درصدی را نشان می‌دهد.همچنین رقم استقراض از صندوق توسعه ملی در بودجه سال جاری 541 هزار میلیارد تومان عنوان شده است.
در حالیکه قیمت هر بشکه نفت نسبت به بودجه سال گذشته 12 درصد کاهش پیدا کرده اما نرخ تسعیر یورو که در بودجه 1403، 31 هزار تومان بود با رشد حدود 19 هزار تومانی به 50 هزار تومان رسیده است.
این نرخ مبنای همه کالاها به جز کالاهای اساسی قرار خواهد گرفت.در بودجه سال 1404، 11 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده است از طرفی 1.8 میلیارد دلار نیز برای واردات خودروی سواری پیش‌بینی شده است.همچنین حقوق ماهیانه تا 24 میلیون تومان نیز از پرداخت مالیات معاف است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه