روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان - شماره 4698

سرمقاله

تسهیل‌گر مشکلات اقتصادی

نوید ابویی- امروز دکتر پزشکیان برای شرکت در اجلاس رهبران بریکس عازم روسیه می شود.گروه بریکس در حال حاضر با شامل شدن اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان، توجه شماری از کشورهای در حال توسعه را به خود جلب کرده است. اولین نشست گروه بریکس در ۲۰۰۵ در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد که در آن زمان، آن را ریک (RIC) نامیدند که مخفف روسیه، هند و چین بود. سپس برزیل نیز به آن پیوست و به همین دلیل به بریک  مشهور شد. جیم اونیل، اقتصاددان، اصطلاح بریک را در ۲۰۰۱ برای توصیف صعود سریع این گروه از کشورها ابداع کرد که نخستین بار در ۲۰۰۹ در روسیه گرد هم آمدند. آفریقای جنوبی در ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و گروه را به پنج کشور گسترش داد که اکنون به بریکس (BRICS ) مشهور است (. در مجموع، ۲.۸۸ میلیارد نفر، معادل ۴۲ درصد از جمعیت جهان در این پنج کشور عضو زندگی می‌کنند، حدود ۲۶ درصد از مساحت جغرافیایی را دربرمی‌گیرند و به طور تقریبی ۲۶ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.
پوتین اوایل ماه جاری گفت که از طریق ریاست کشورش بر مجموعه بریکس در سال جاری، به دنبال تلاش برای افزایش نقش‌آفرینی این مجموعه در نظام مالی بین‌المللی، توسعه همکاری میان بانک‌ها، گسترش استفاده از ارز‌های کشورهای عضو بریکس و همچنین تقویت همکاری میان سازمان‌های مالیاتی و گمرکی است.در این اجلاس که تحت شعار «تقویت مشروعیت چندجانبه برای توسعه جهانی عادلانه و امن» برگزار می‌شود، تلاش‌ها برای تقویت همکاری و انسجام میان کشورهای عضو به ویژه پس از توسعه اخیر این مجموعه و حضور عربستان، امارات و سایر کشورها در آن بررسی خواهد شد.
گرچه جذابیت‌های بریکس از حیث اقتصادی بسیار متنوع است؛ از جمله نقش آنها در تجارت کالاها همچون انرژی و مواد اولیه اما با جمع‌آوری جبرانی این اعداد و ارقام، نمی‌توان به قدرت گروه بریکس پی برد، بلکه ابتکارات سیاسی واقعی باید مورد توجه قرار گیرد.از این حیث، جذابیتی که گروه بریکس دارد این است که در یک پلتفرم بین‌المللی شرکت کرده و ابتکارات خود را اعمال می‌کنند. هر اقدامی که لازم است را انجام دهند که می‌تواند به ایجاد ائتلاف‌های سیاسی منجر شود که البته بستگی به ابتکار کشورها در این زمینه دارد.برای ارزیابی اهمیت بریکس برای جهان، باید عرصه جهانی را تحلیل کنیم. آمریکا و نظم چندپاره‌ای در مقابل آن که شامل چین، روسیه و ایران است. این نظم چندپاره می‌تواند در این پلتفرم به ایجاد راهبردهای مشترک بین کشورهای عضو بیانجامد. بریکس به عنوان یک قدرت چندپاره با آمریکا در مقیاس جهانی دارای اهمیت است. این گروه می‌تواند با توسعه و رشد مشترک، به تحقق یک نظام مدیریت عادلانه‌تر و همتراز با جهان کمک کند.گروه بریکس به عنوان یک نهاد در صحنه سیاست جهانی، با ترکیب گوناگون اعضا، توازنی در قدرت جهانی ایجاد کرده و توانایی برجسته‌ای در تأثیرگذاری بر تصمیمات بین‌المللی به‌خصوص در برابر قدرت‌های بزرگ دیگر، به خود اختصاص داده است.
ایجاد روش‌های مناسب و تسهیل‌گر برای مشکلات اقتصادی یک اصل است که همه دنیا به سمت آن می‌رود. متاسفانه به دلیل تعاملات سیاسی که با کشور‌ها داریم و استکبار جهانی برای سایر کشورها ایجاد کرده قطعاً با روش‌های موجود امکان انجام مبادلات اقتصادی در دنیا میسر نخواهد بود. پیوستن ایران به بانک توسعه جدید که در اجلاس اخیر بریکس مطرح شد می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه‌ای را بین ایران و سایر کشور‌های عضو بریکس محقق کند. درحال حاضر سوئیفت، بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا را به هم متصل کرده است و ما نمی‌توانیم منافع خود نسبت به این کشور‌ها را نادیده بگیریم پس باید به دنبال روش‌هایی باشیم که بین ۲ یا چند کشور ارتباط برقرار کنیم و اقتصاد کشور را پیش ببریم. از مهم‌ترین توافقات جدید که می‌توان به آن اشاره کرد بحث ارز دیجیتال است که بین ایران و کشور‌های عضو بریکس می‌تواند مبادله شود؛ مثلاً ایران اگر ریال دیجیتال داشته باشد می‌تواند مبادلات خود را با کشور‌های عضو پیش ببرد و به‌عنوان پول دیجیتال بانک مرکزی ایران می‌توان در پرداخت‌های فرامرزی از آن استفاده کرد و دلار را مبادلات حذف کرد.با این ارز می‌توان از ظرفیت مجامع بین‌المللی همچون بریکس، اوراسیا و اتحادیه‌های آسیایی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه