روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر - شماره 4692

دردیدار عراقچی با فواد حسین در بغداد تاکید شد

ایران برای جنگ و صلح آماده است

  وزیر خارجه ایران هشدار داد که وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد و ایران برای جنگ و صلح آماده است.
سید عباس عراقچی پس از دیدار و گفت‌وگو با «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در بغداد، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.
وی با اشاره به صحبت‌های همتای عراقی خود درباره خطر وقوع جنگ در منطقه گفت: منطقه ما با چالش‌های خطرناکی روبرو است و وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد.
این دیپلمات عالی رتبه ایران افزود: احتمال بروز درگیری و بالا گرفتن تنش در منطقه بالا رفته و ریشه همه آنها در جنایت‌های رژیم صهیونیستی است، جنایت‌هایی که از غزه شروع شده به لبنان گسترش پیدا کرده و احتمال اینکه به سایر کشورهای منطقه ادامه پیدا کند، وجود دارد. باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و به حملات این رژیم در غزه و لبنان متوقف شود.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: رایزنی‌های خوبی داشتیم؛ تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد و از مواضع بسیار خوب مقامات عراق تشکر می‌کنم.
به‌دنبال جنگ نیستیم
عراقچی تاکید کرد: ما دنبال جنگ نیستم، خواهان جنگ نیستم، خواهان صلح هستیم؛ البته هم برای جنگ و هم برای صلح آماده هستیم.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد مبنی بر اینکه «ایران خواهان تنش و افزایش تنش نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد»، تصریح کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم و از جنگ نمی‌ترسیم.
به ارسال کمک‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌دهیم
او به موضوع آوارگان لبنانی  اشاره کرد و گفت: جامعه جهانی کمتر به این موضوع توجه کرده که به اندازه غزه، مردم در لبنان آواره شده‌اند و این آمار به حدود ۱.۵ میلیون نفر رسیده است. رژیم صهیونیستی با تهاجملات خود، امکان کمک‌رسانی به آوارگان لبنانی را بسته و به حداقل رسانده است و اجازه کمک‌رسانی نمی‌دهد.
عراقچی با بیان این که «ما به ارسال کمک‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌دهیم»، افزود: از دولت عراق نیز به خاطر میزبانی از تعدادی از آوارگان و مجروحان لبنانی تشکر می‌کنیم.
از مواضع قاطع وزیر خارجه عراق تشکر می‌کنم
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: از اینکه مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم خوشحال شدم؛ او اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد از فضای این کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم.‌
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما حتما به همکاری‌های خود با دولت عراق در زمینه‌های مختلف بخصوص حوزه دیپلماسی ادامه می‌دهیم. ما همواره با مقامات عراق در زمینه مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی داشته‌ایم.
برای هر سناریویی کاملا آماده‌ایم
عراقچی همچنین در بدو ورود به پایتخت عراق و در جمع خبرنگاران، درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای جنگ‌افروزی بیشتر در منطقه گفت: هیچ کس در منطقه خواهان تنش و درگیری نیست. ما هم خواهان جنگ و تنش نیستیم، اگرچه، برای هر وضعیت و سناریویی آمادگی کامل داریم و این را بارها اعلام کرده‌ایم.
فواد حسین: خطر جنگ و توسعه آن در منطقه وجود دارد
وزیر خارجه عراق نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد: توسعه دامنه جنگ در منطقه به طرف جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فضای حریم هوایی عراق مورد پذیرش نیست و کاملا با آن مخالف هستیم.
فواد حسین با بیان اینکه «منطقه و ۲ کشور عراق و ایران با چالش‌های سرنوشت‌سازی مواجه هستند»، گفت: تجاوزگری اسرائیل علیه غزه و ملت فلسطین ادامه دارد و جنگ به لبنان کشیده است.
وی افزود: خطر جنگ و توسعه آن در منطقه وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم اسرائیل تهدید و فضای جنگی در منطقه ایجاد شده است. رژیم اسرائیل تهدید می‌کند که پایگاه‌های مشخصی را در کشور همسایه ما هدف قرار دهد. بنابراین تهدید علیه عراق نیز وجود دارد و هدف از این تهدیدهای رژیم اسرائیل این است که عراق وارد عرصه جنگ شود. ما در عراق به طور کامل از بهره‌گیری از فضای عراق برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه را رد می‌کنیم.
اروپا برای کوتاه‌آمدن مقابل باج‌خواهی اسرائیل، بهانه دیگری پیدا کند
همچنین وزیر خارجه ایران نوشت: اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند.
سید عباس عراقچی با اشاره به دیدارهای خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: در ملاقات با «جوزپ بورل» و «انریکه مورا» در نیویورک، موارد زیر را بیان کردم:
١.  همکاری‌های نظامی ایران و روسیه جدید نیست و سابقه‌ای دارد که به قبل از بحران اوکراین برمی‌گردد.
٢.  برخی اروپایی‌ها به رژیم اسرائیل انواع سلاح‌های پیشرفته را ارائه داده و مشتاقانه در عملیات نظامی علیه ایران شرکت کردند.
٣.  سیاست فشار حداکثری ایالات متحده همچنان برقرار است و بنگاه‌های اقتصادی در اروپا به طور کامل از دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیروی می‌کند.
وزیر خارجه ایران تاکید کرد: من به وضوح و دوباره بر آنچه گفته‌ام تأکید می‌کنم که ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم.
او در پایان به بروکسل توصیه کرد: اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند.
گفتنی است برخی خبرنگاران خارجی مدعی شده بودند که عراقچی در دیدار با بورل تایید کرده که ایران موشک‌هایی با برد کمتر از ۲۵۰ کیلومتر به روسیه ارسال کرده است.
در دفاع از مردم و منافع‌ ایران خط قرمزی نداریم
وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به حمایت‌های آمریکا از جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.
رسانه عبری «یدیعوت آحارانوت» روز شنبه گزارش کرد که واشنگتن مایل است سامانه‌های پدافندی‌ «تاد» را به رژیم صهیونیستی ارسال کند تا از آن در برابر موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران استفاده شود.
عراقچی در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است.
وزیر خارجه ایران تاکید کرد که این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آن‌ها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد.
او هشدار داد: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه‌ کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه