انتقاد جواد هاشمی از بیعدالتی در تبلیغات و یک بخشنامه خاص؛
بخش خصوصی سینما سقوط خواهد کرد
سیدجواد هاشمی با انتقاد از نابرابری در حمایت از فیلمهای کودک در بخش تبلیغات، بیان کرد: وقتی رقابت سالم در اکران برقرار نباشد، بخش خصوصی سینما سقوط خواهد کرد.
کارگردان «شهر گربهها ۲» که از مدتی قبل این فیلم را برای کودکان و نوجوانان روی پرده سینما برده، با اشاره به اینکه فروش فیلمش از هشت میلیارد تومان گذر کرده است، اظهار کرد: انتظار ما در فروش از این رقم بیشتر بود که البته اتفاقات اخیرا بر فروش همه فیلمها تاثیر گذاشت اما بیش از همه اینها، آنچه باعث آزار و نارضایتی از شرایط میشود، بیعدالتی در نوع نگاه به فیلمهای کودک است.
هاشمی ادامه داد: این روزها بجز «شهر گربهها ۲» فیلم دیگری برای بچهها در حال اکران است و جالب است که سردر تمام سینماها فقط تصویر همین فیلم دیده میشود و «شهر گربهها» حتی یک بیلبورد هم ندارد. تلویزیون هم به صورت گسترده تیزرهای این فیلم را پخش میکند و عجیبتر آن است که آموزش و پرورش هم در اختیار این فیلم قرار گرفته است. واقعا جای سوال است که مگر بقیه کار نمیکنند؟ این چه نوع حمایتی است؟ اگر قرار است نفس سینمای خصوصی بریده شود، با ادامه این روند حتما این اتفاق رخ میدهد.
وی با انتقاد از اینکه این حمایتها از یک فیلم در شرایطی صورت میگیرد که وانمود میشود آن اثر متعلق به بخش خصوصی است ولی در واقعیت این طور نیست، افزود: چطور میشود که همه ارکان در اختیار یک فیلم قرار میگیرند تا به فروش برسد؟ این شرایط رقابت اصلا برابر نیست و وقتی رقابت سلامت نباشد، سینمای خصوصی سقوط خواهد کرد؛ همانطور که قبلاً هم گفتهام که شخصا دیگر امیدی ندارم بتوانم فیلم جدید بسازم.
او در پاسخ به اینکه آیا نمیشد تمهیدی اندیشیده شود تا همزمان با جشنواره فیلم کودک در اصفهان تمام فیلمهای کودک و نوجوان در حال اکران شرایط متفاوتی برای تبلیغ و اکران در شهرهای مختلف داشته باشند، گفت:به نظرم تمایلی برای حمایت وجود ندارد و حتی الان در مدارس کار به صدور بخشنامه رسیده تا برای ساعتهای سینما و فیلم دیدن دانشآموزان فقط یک فیلم خاص در اولویت قرار گیرد. این در حالی است که وقتی تمام فیلمها، مجوز وزارت ارشاد را دارند، مدارس به دلخواه میتوانند فیلمی را برای تماشای بچهها انتخاب کنند، اما چرا باید برای یک فیلم بخشنامه صادر شود؟
هاشمی تاکید کرد: من ادعایی ندارم که فیلم «شهر گربهها ۲» در حوزه سینمای کودک بسیار موفق است و شاید فیلمهای دیگر بهتر از آن باشند اما فقط خوشحالم از اینکه بچههایی که به تماشای فیلم من مینشینند، برای بار دوم و سوم هم به سینما برمیگردند و میدانم که «شهر گربهها» برای بچهها دوست داشتنی بوده است. به همین دلیل مهمترین سوالی که در این وضعیت اکران برای من باقی میماند، همین است که عدالت کجاست؟
او در بخشی دیگر از این گفتوگو درباره سری چهارم «اخراجیها» که مسعود دهنمکی قصد ساخت آن را دارد و در پاسخ به اینکه آیا در این فیلم بازی خواهد کرد؟ گفت: صحبتی در این زمینه با من مطرح نشده است ولی شنیدهام نقشی که قبلا در «اخراجیها» داشتم در سناریو جدید وجود دارد.
اسکورسیزی؛ از بازنشستگی و انتخابات تا آینده سینما؛
هنوز فیلمهای بیشتری برای ساخت دارم
مارتین اسکورسیزی با حضور در موزه سینما در تورین ایتالیا در گفتگویی با خبرنگاران در مورد مسائل گوناگونی صحبت کرد.
این کارگردان بزرگ در در یک رویداد خبری در موزه سینما در تورین ایتالیا، ضمن رد شائبههای مربوط به بازنشستگیاش گفت: هنوز فیلمهای بیشتری برای ساخت دارم و امیدوارم خدا قدرت ساخت آنها را به من بدهد.
هنگامی که شایعاتی مبنی بر به تعویق افتادن ساخت فیلمهای برنامهریزی شده اسکورسیزی درباره فرانک سیناترا و عیسی مسیح منتشر شد، گمانهزنیهایی درباره احتمال بازنشستگی این کارگردان کهنهکار سینما شکل گرفت. اما این کارگردان افسانهای اکنون این شایعات را رد کرده و عنوان کرد: «من هرگز با سینما خداحافظی نمیکنم».
اسکورسیزی به تورین سفر کرد تا جایزه معتبر «استلا دلا موله» موزه سینمای تورین را در حضور چهرههایی چون ویلم دافو و جوزپه تورناتوره کارگردان مطرح ایتالیایی دریافت کند.
او همچنین در یک گفتوگوی آزاد با خبرنگاران در تورین، نظرات خود را درباره انتخابات آینده ایالات متحده به اشتراک گذاشت و گفت: «زمانی که ما فیلم «دار و دستههای نیویورکی» را فیلمبرداری کردیم، یک آمریکای خشن و خونین در قرن نوزدهم را به تصویر کشیدیم، با شخصیتی وحشی بیل قصاب، که توسط دنیل دی-لوئیس بازی شده است. افرادی مانند او دوباره در حال ظهور هستند. ما نمیدانیم در چند هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. دموکراسی ممکن است ادامه پیدا کند یا این تجربه به پایان برسد».
این کارگردان بار دیگر وضعیت سیاسی کنونی آمریکا را با فیلم «دار و دستههای نیورکی» خود در سال ۲۰۰۲ خود مقایسه کرد که برخورد بین باندهای رقیب ایرلندی در نیویورک در اواخر قرن نوزدهم را روایت میکند و ادامه داد: «هرگز فکر نمیکردم که لحظهای مانند این را تجربه کنم. این روند من را به یاد فدریکو فلینی میاندازد که در حین فیلمبرداری فیلم «ساتیریکون» گفت احساس میکنم به دوران روم باستان برگشتهام. حالا من احساس میکنم به دنیای دارو دستههای نیویورکی برگشتهایم، فیلمی درباره درگیریهای خشن بین گروههای قومی مهاجر که برای کنترل نیویورک که استعارهای از آمریکاست، میجنگند».
اسکورسیزی همچنین درباره پروژه فیلم فعلیاش که بر روی ایتالیا تمرکز دارد، صحبت کرد و عنوان کرد: «در حال فیلمبرداری بین اوستیکا و تاورمینا هستم. این یک مستند درباره باستانشناسی دریایی است».
این فیلم مستند براساس پروژه تحقیقات غرقشدگی سیسیل است که توسط باستانشناس دریایی بریتانیایی، لیزا بریگز، هدایت میشود. او از تجزیه و تحلیل DNA بر روی اقلامی که از محلهای غرقشدگی باستانی بازیابی شدهاند، برای بازسازی داستانهای کشتیها، دریانوردان و محمولههای دوران باستان استفاده میکند. این مستند به طور مشترک توسط منطقه سیسیل تولید میشود.
اسکورسیزی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره آینده سینما نیز گفت: «شاید یک روز ما فیلمها را از طریق یک تراشه که در سرمان کاشته شده تجربه کنیم. تصور کنید هملت را در واقعیت مجازی درست در مقابل خود میبینید، گویی که او واقعی است. اما مهم نیست که تکنولوژی چه باشد، یک چیز همیشه اهمیت خواهد داشت: آیا میتوانید چیزی را منتقل کنید؟ آیا میتوانید داستانی بگویید؟ داستانها به ما کمک میکنند تا بفهمیم چه کسی هستیم».
این سینماگر ۸۱ ساله در پاسخ به سوالی درباره تصاویری خشن که در آثارش تکرار میشود، با اشاره به این که خشونت میتواند اشکال مختلفی به خود بگیرد، گفت: «من فکر میکنم خشونت بخشی از وجود ماست. در دوران کودکیام، خشونت را در اطرافم دیدم. دیدهام که افراد خوب کارهای بدی انجام میدهند. خشونت بخشی از نحوه تعامل ماست، حتی در یک جلسه تولید یا اتاق هیات مدیره بانک نیز وجود دارد، فقط به شکل چیزی مدنیتر پنهان شده است. حتی وقتی که از نگاه کردن به چشمان کسی خودداری میکنید، آن هم نوعی خشونت است».
در نقش مامور سیا؛
فیلم بعدی ویل اسمیت معلوم شد
مایکل بی در حال مذاکره است تا کارگردانی ویل اسمیت را در یک فیلم اکشن بر عهده بگیرد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، مایکل بی در حال مذاکره است تا کارگردانی ویل اسمیت در فیلم اکشن «شل کن سفت کن» (Fast and Loose) نتفلیکس را انجام دهد.
این فیلم درباره تبهکاری است که پس از یک حمله حافظه خود را از دست میدهد و به تدریج متوجه میشود که یک مامور سیا بوده و زندگی دوگانهای داشته است. جان هوبر، اریش هوبر، کریس برمنر و اریک پیرسون فیلمنامه را نوشتهاند.
ساخت این فیلم پیش از ماجرای سیلی ویل اسمیت به کریس راک در مراسم اسکار ۲۰۲۲ مطرح بود و یک هفته قبل از مراسم اسکار دیوید لیچ از این پروژه خارج شده بود تا کارگردانی «مرد پاییزی» فیلم اکشن کمدی با بازی رایان گاسلینگ و امیلی بلانت را که اوایل امسال اکران شد، انجام دهد.
مایکل بی پیش از این در اکشن-کمدی «پسران بد» در سال ۱۹۹۵ و دنباله آن در سال ۲۰۰۳ با ویل اسمیت کار کرده است. اسمیت و مارتین لارنس به تازگی در فیلم چهارم این مجموعه با عنوان «پسران بد: بران یا بمیر» که سونی ماه ژوئن اکران کرد، بار دیگر ظاهر شدند. این فیلم جایگاه اسمیت به عنوان یک بازیگر محبوب سینما را دوباره تثبیت کرد.
با فروش ۴۰۰ میلیون دلاری این فیلم در گیشه های جهانی گفته شد اسمیت در حال مذاکره برای بازی در یک فیلم علمی تخیلی برای سونی است. در آن زمان هنوز کارگردانی برای این فیلم اقتباسی تعیین نشده بود.
دیگر فیلم های ویل اسمیت در سالهای اخیر بازی در «آزادی» ۲۰۲۲ و «کینگ ریچارد» در سال ۲۰۲۱ است که برای دومی اولین اسکار خود را دریافت کرد.
جدیدترین پروژه مایکل بی به عنوان کارگردان، «آمبولانس» با بازی جیک جیلنهال و یحیی عبدالمتین دوم بود. بی که کارگردان مجموعه «تبدیل شوندگان» است، پیش از این فیلم اکشن «۶ زیرزمینی» با بازی رایان رینولدز و پیمان معادی را برای نتفلیکس انجام داد که سال ۲۰۱۹ پخش شد.