روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر - شماره 4687

شکست غیرقابل ترمیم صهیونیستها

 فرزاد بقایی- در ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ش مصادف با ۷ اکتبر ۲۰۲۳م، نیروهای حماس مستقر در نوار غزه، با طراحی و اجرای عملیاتی غافلگیرانه، به سرزمین‌های در اشغال اسرائیل یورش بردند. در دقایق ابتدایی این عملیات، ۵ هزار راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد پس از آن، نظامیان حماس با عبور از دیوار حائل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی، به شهرک‌های صهیونیست‌نشین یورش زمینی بردند. دستور عملیات را محمد ضیف از فرماندهان گردان قسام صادر کرد. در ساعات اولیه عملیات،‌ گروهی از شهروندان و نظامیان صهیونیستی توسط حماس دستگیر و به عنوان اسیر به غزه منتقل شدند. با شروع موج حملات، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد. ‌ تعداد نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات از جانب نیروهای حماس، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر و نقاط عملیاتی ورودی به خاک‌های اشغالی، ۱۵ نقطه معرفی شده است.
مهم است که بدانیم حملات حماس در خلاء رخ نداده است. مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته اند. سرزمین آنها به طور پیوسته توسط شهرک ها بلعیده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها ویران شده؛ مردم آنها آواره و خانه هایشان ویران شده است. امید آنها به یک راه حل سیاسی نابود شده است. پس از انتشار خبر این عملیات در رسانه‌ها، مسلمانان در کشورهای مختلف همچون ایران، افغانستانو عراقبه شادی پرداختند و پیروزی مقاومت را جشن گرفتند. جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنانو انصار الله یمن از عملیات حماس حمایت کردند. رهبر جمهوری اسلامی ایران، این عملیات را شکست غیرقابل ترمیم برای اسرائیل توصیف کردهمچنین رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه حماس را گروه آزادی‌بخش توصیف کرد که برای دفاع از سرزمینش می‌جنگد.
اسرائیلی‌ها از روز عملیات طوفان الاقصیٰ،‌ مناطق مسکونی و نظامی در نوار غزه را مورد حمله قرار دادند. قطع آب و برق، بمباران مناطق مسکونی، کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان، بمباران کادر درمان و بیمارستان‌ها و استفاده از سلاح‌های ممنوعه از اقداماتی بود که اسرائیل در طول مقابله با نیروهای حماس به کار بست.
اولین پیامد طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل از مقاومت فلسطین است. به این معنی که قدرت نظامی و اطلاعاتی اسرائیل ترک عمیقی برداشت و تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل از بین رفت. این موضوع درواقع بدترین نتیجه برای رژیم‌صهیونیستی و آمریکا و علت اصلی وحشی‌گری صهیونیست‌ها و حملات دیوانه‌وار آنها به زنان و کودکان در غزه بوده است. پیامد دوم افزایش اعتمادبه‌نفس جبهه مقاومت و توانمندی حماس در تقابل با اسرائیل و همراهی مردم غزه با حماس و تحمل تمام هزینه‌های مربوط به مقاومت دربرابر اشغالگری رژیم‌صهیونیستی است. پیامد سوم عملیات طوفان الاقصی شکست عملی پیمان ابراهیم و روند رو به رشد نزدیک شدن کشورهای عربی به رژیم‌صهیونیستی است. پیمان ابراهیم که با ابتکار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای ایجاد صلح بین کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد شده بود عملا با عملیات طوفان الاقصی و تهاجم گسترده صهیونیست‌ها به غزه نقش بر آب شد. پیامد چهارم طوفان الاقصی ضربات متعدد جبهه مقاومت به آمریکا و حمله مستقیم آنها به پایگاه‌های آمریکایی در عراق سوریه به‌مثابه انتقام از حامی اصلی رژیم‌صهیونیستی بوده است. این حملات مستقیم درواقع ابهت ابرقدرتی آمریکا در منطقه غرب آسیا را شکست. پیامد پنجم طوفان الاقصی مفتضح شدن شعارهای تبلیغاتی غربی‌ها درباره حقوق بشر است؛ چراکه با شهادت  هزاران فلسطینی که اکثر آنها کودکان و زنان بوده‌اند و حمایت صریح آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و کشورهای مختلف غربی از رژیم‌صهیونیستی شعارهای بشردوستانه آنها مفتضح و دوگانگی شعار و عمل آنها فاش شد. پیامد ششم طوفان الاقصی تقویت جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیاست. به گفته مقام معظم رهبری، عملیّات طوفان‌الاقصیٰ نقشه‌ای که به وسیله آمریکا، اسرائیل و برخی از دولت‌های منطقه برای مسلط‌کردن رژیم صهیونیستی بر اقتصاد و سیاست منطقه غرب آسیا و حتی جهان اسلام طراحی شده بود را بر هم زد. بر اساس این نقشه قرار بود ارتباط رژیم صهیونیستی با دولت‌های منطقه غرب آسیا طبق خواسته اسرئیل تنظیم بشود. همچنین براساس برخی گزارش‌ها، پس از عملیات طوفان الاقصیٰ عربستان سعودی برنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به تعلیق درآورد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه