مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تشریح کرد؛
تغییر دستورالعمل ثبتنام
دانشآموزان اتباع درمدارس
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه ثبت نام ۱۵۰ هزار دانشآموز اتباع قطعی نشده است و در این موضوع عقب هستیم گفت: دستورالعمل ثبتنام دانش آموزان اتباع از سوی وزارت کشور تغییر کرد که باید کد یکتا دانشآموزان و والدین بهروز رسانی شود.
مسعود بهرامی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه مهر امسال نسبت به سال گذشته مهرماه آرامی بود، گفت: اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در جشنواره شهید رجایی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه ۱۵ مهر، سنجش سلامت نوآموزان برای سال تحصیلی آینده، از استان البرز آغاز میشود افزود: امروز عملا سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ را آغاز کردیم. بهرامی با بیان اینکه ۹۷۸ هزار و ۶۹۴ دانش آموز در مدارس دولتی ثبت نام کردند و حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز در مدرسه غیردولتی تحصیل می کنند ادامه داد: مشکلی در ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی نداشتیم و حدود ۵۷۰۰ ظرفیت جذب داشتیم مگر آنکه درخواست و داوطلب در رشته محلهایی نداشته باشیم.
بهرامی با بیان اینکه دو موضوع پیش رو داریم که یکی سال تحصیلی جاری و دیگری برنامه ریزی سال تحصیل جدید در حوزههای سنجش بدو ورود و ثبت نام کتاب درسی است گفت: برای سال تحصیلی جاری کیفیت بخشی نیروهای انسانی را در برنامه داریم که از ۲۷ مهرماه این برنامه را آغاز میکنیم. وی با بیان اینکه رویکردهای ما در سال جاری توانمندسازی مدیران، تقویت و ارتقای نیروی انسانی، مشارکت حداکثری ظرفیت ها از جمله ظرفیت والدین، پایش و نظارت مستمر اجرای برنامهها در ادارات است افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بر فعالیت پرورشی در کلاس درس تمرکز داریم.
بهرامی ادامه داد: در دستگاه آموزش و پرورش دارای دو اداره کل هستیم که یکی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و دیگری آموزش و پرورش است که این دو اداره کل موازی هم هستند و زیر مجموعه همدیگر نیستند. اداره نوسازی مدارس کشور در حال انجام سه اقدام گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات و ایمن سازی مدارس است. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: سرانه دانش آموزشی از ۳.۸ دهم متر مربع به ازای هر دانش آموز از سال ۱۴۰۰ با گذشت سه سال به ۵.۱۶ دهم مترمربع رسیده است. وی با بیان اینکه در شهرستانهای استان تهران یک مدرسه شعله مستقیم و بخاری نداریم و همه به شوفاژ تجهیز شدهاند اظهار کرد: برنامه داشتیم که تراکم جمعیت در کلاس درس را روی ۳۲ نفرنگهداریم اما با پروژههای اداره نوسازی که به ما تحویل داده شده است، تراکم جمعیت را بر ۳۰ نفر مشخص کردیم.
بهرامی عنوان کرد: ثبت نام اتباع در سال گذشته زودتر صورت گرفت و امسال با تغییر دولت دستورالعمل ثبت نام اتباع دیرتر صورت گرفت و ثبت نام ۱۵۰ هزار دانش آموز اتباع قطعی نشده است و در این موضوع عقب هستیم؛ برای ثبت نام دانش آموز اتباع یک هفته فرصت داشتیم. دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان اتباع از سوی وزارت کشور تغییر کرد که باید کد یکتا دانش آموزان و والدین بهروز رسانی شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران:
مدرسه «دو زبانه» نداریم
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران مدرسه دو زبانه وجود ندارد گفت: برخی مدارس پیشدبستانی و ابتدایی با تبلیغ آموزش زبان انگلیسی، عنوان مدرسه دو زبانه را به خود میدهند که این کار «ممنوع» است و با مدارس اینچنینی برخورد میشود.
معصومه معصومیان با بیان اینکه در کل کشور یک دوره یک ماهه برای دانشآموزانی که زبان مادریشان غیر از فارسی است و قصد ورود به پایه اول را دارند اما تجربه کودکستان را ندارند، تشکیل میشود گفت: زبان مادری این دانشآموزان فارسی نیست و مثلا آذری، ترکی و کردی است اما وارد آموزش رسمی فارسی میشوند چراکه فارسی، زبان رسمی آنان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تعدادی از مدارس اقدام به استفاده از تابلو مدارس دوزبانه و تبلیغات میکنند که این کار غیرقانونی است افزود: در این مدارس آموزش زبان ترکی و کردی و ... در دستور کار نیست و هدف آنها تدریس زبان انگلیسی است این در حالیست که هنوز به این نتیجه نرسیدهایم که در دوره ابتدایی آموزش زبانهای خارجی را داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در مقطع ابتدایی به جزء ۳ ـ ۴ مدرسه بین المللی که دارای مجوز بین المللی هستند، مدارس دو زبانه نداریم گفت: مدارس بین المللی پذیرای فرزندان اتباع خارجی از جمله فرزندان سفرا است که این مدارس قوانین خود و برنامه درسی تعریف شده و رسمی خود را دارند.
* مدارس پذیرا، پذیرای دانشآموزان با نیازهای ویژه
معصومیان در ادامه این گفتوگو درباره دانش آموزانی که کاشت حلزون شنوایی انجام دادهاند نیز گفت: دانشآموزانی که ناشنوا بودند و کاشت حلزون را در سن پایین انجام دادهاند و اصلا تجربه شنیدن ندارند را در کنار دانشآموزان عادی قرار میدهیم یعنی اینها اجازه حضور در مدارس ناشنوایان را ندارند چرا که باید محرکهای محیطی داشته باشند و در معرض این محرک، تحت گفتگوی همسالان قرار گیرند و خود به خود زبان آموزی آنها تقویت شود.
وی با بیان اینکه غالبا سازمان استثنایی برای معلمانی که پذیرای این دانشآموزان هستند دوره برگزار میکند افزود: یک سری مدارس، مدارس پذیرا هستند و بچههای با نیازهای متوسط مثلا نیمه شنوا یا نیمه بینایی را پذیرا هستند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه باید یک جامعه فراگیر داشته باشیم که پاسخگوی تمام نیازها باشد اظهار کرد: در آموزش و پرورش نیز آموزش و پرورش فراگیر داشته باشیم، کودک نباید خودش را با سیستم انطباق دهد بلکه سیستم باید با انعطاف، کاری کند که همه افراد با تمام تفاوتهای فردی، فرهنگی و اقتصادی از این سیستم بهرهوری لازم را داشته باشند تا عدالت آموزشی فراهم شود.