روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر - شماره 4680

مدیرکل اوقاف استان قزوین خبر داد:

آماده‌سازی ۲۵۰۰ هکتار از اراضی موقوفه استان جهت طرح‌های نهضت ملی مسکن


 قزوین- فرجی-در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزارشد،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: به همت اوقاف ۲۵۰۰ هکتار از اراضی موقوفه استان جهت طرح‌های نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و قانون ایثارگری آماده‌سازی شده است.
  مدیرکل اوقاف گفت: به همت اوقاف ۲۵۰۰ هکتار از اراضی موقوفه استان جهت طرح‌های نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و قانون ایثارگری آماده‌سازی شده است.
وی اظهار کرد : همچنین ۸۰۰ هکتار از اراضی موقوفه قزوین برای ساخت نهضت ملی مسکن و طرح مسکن ایثارگران ساماندهی شده که در حال واگذاری به شرکت های تعاونی است و همچنین امروز کلنگ توسعه دامداری اوقاف نیز به زمین می خورد که این دامداری تا ۸۰۰ راس افزایش کاربری پیدا کرده و توسعه آن به ۲۱ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: قزوین یکی از استان‌های باسابقه در زمینه وقف است تا جایی که هم‌اکنون ۲۰ درصد از اراضی آن موقوفه به شمار می‌رود.
حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه استان قزوین دارای ۸۴۰ موقوفه است، افزود: از این تعداد ۵۲۵ موقوفه بعد از انقلاب به ثبت رسیده و مابقی پیش از انقلاب اسلامی بوده است.
وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف قزوین برای ۱۱۸ پلاک موقوفه با منابع طبیعی اختلاف نظر داشت ، اظهار کرد: طی نشست‌های فی ما بین تنها چهار مورد آن باقی مانده و مابقی موقوفات رفع اختلاف شده است.
این مسوول در خصوص برنامه اداره کل اوقاف قزوین برای تبدیل به احسن برخی از موقوفات گفت: ۴۴ هکتار از اراضی مسکونی و تجاری شهر خاکعلی معادل سه دانگ سهم اوقاف بوده و موقوفه محسوب می شود که در راستای تبدیل به احسن آن و واگذاری مالکیت به اهالی خاکعلی قرار شد تا با پرداخت مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تمامی اراضی به ساکنان خاکعلی واگذار شود که مورد استقبال شهردار خاکعلی قرار نگرفت.
وی در خصوص مشکلات حقوقی و قانونی موقوفات خزانه در شهر الوند اظهار کرد: پرونده قضایی موقوفه خزانه الوند در جریان بوده اما رای قطعی آن صادر نشده است، در حالی که برخی با اطلاع رسانی نادرست به گونه‌ای القا می کنند که حکم صادر شده و این ملک از موقوفه خارج شده که این خلاف واقع بوده و مشکلاتی را برای جامعه به وجود آورده است.
حجت الاسلام مجیدی در خصوص طرح توسعه بقای متبرکه چهار انبیای قزوین تصریح کرد: به منظور توسعه، احداث و مرمت چهار انبیای قزوین از سوی اوقاف سه هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و اجرای آن برعهده میراث فرهنگی است، تا جایی که در قالب این طرح به زودی املاک و واحدهای مجاور این بقیه متبرکه تملک شده و دسترسی مناسبی به این مکان زیاراتی شکل می گیرید.
وی در مورد طرح توسعه امامزاده حسین (ع) قزوین افزود: متولی توسعه امامزاده حسین (ع) اوقاف نیست بلکه ما تنها یک عضو از اعضای طرح توسعه هستیم و سعی کردیم تکلیف مان در این حوزه را انجام دهیم با این حال سازمان بازآفرینی هزینه تملک ۳۱ پلاک باقی مانده اطراف این امامزاده را پذیرفته و به زودی نیز عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
 حجت الاسلام مجیدی افزود: سال گذشته به همت وقف در طرح پیوند آسمانی بیش از ۴۰ میلیارد ریال کمک جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند اهدا شده است؛ همچنین از ابتدای سال تا امروز ۳۰۰ سری جهیزیه نیز اهدا شده است.
این مسوول خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته به همت وقف در حوزه بهداشت و درمان ۳ هزار ۲۰۰ نفر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال تحت درمان قرار گرفته‌اند. در یک سال گذشته به همت وقف ۴۰۰۰ بسته معیشتی با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به نیازمندان اهدا شده است.
حجت الاسلام مجیدی افزود: همچنین سال گذشته به همت وقف ۲۷ زندانی جرائم غیرعمد با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال آزاد شدند. وی یاد آور شد: در بحث بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید نیز ۲۵۰۰ بسته کیف لوازم‌التحریر با ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بین نیازمندان توزیع شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه