عضو شورای شهر تهران اعلام کرد؛
بررسی ۵ مکان احداث آرامستان جدید تهران
در شورای شهر
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بررسی لایحه احداث آرامستان جدید تهران در کمیسیون های تخصصی شورای شهر تهران خبر داد.
جعغر تشکری هاشمی با اشاره به بررسی لایحه تأسیس آرامستان جدید در تهران در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: بافت فشرده مسکونی داخل شهر و نبود زمینهای کافی برای ایجاد آرامستان از جمله دلایلی است که سبب شده شهرداری تهران از زمینهای اطراف شهر تهران استفاده کند و این موضوع قابل درک است، چراکه در شهر تهران زمینهای آزاد کمی داریم و زمینهای موجود نیز به عنوان زمینهای ذخیره برای ارائه خدمات شهر باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی در مورد احیاء قبور ۳۰ ساله در راستای افزایش ظرفیت بهشت زهرا(س) بیان کرد: احیاء قبور ۳۰ ساله باید با رضایت خانواده متوفی باشد تا بتوان از این قبور استفاده مجدد شود و در حال حاضر هم این قابلیت برای قبور بالای ۳۰ سال وجوددارد و به آنها اجازه داده شده است که بتوانند با ایجاد طبقاتی دیگر از خانواده فرد متوفی در همان محل تدفین شوند.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه احیاء قبور ۳۰ ساله را نمیتوان به صورت اجباری و یکطرفه از سوی شهرداری تهران انجام داد، ادامه داد: این قابلیت برای کسانی که از زمان فوت متوفی آنها بیش از ۳۰ سال گذشته، وجود دارد که بتوانند از ظرفیت بهشت زهرا(س) بهره ببرند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه بهشت زهرا قابلیت توسعه ندارد چراکه سالهاست ظرفیت مکان فعلی به وضعیت اشباع رسیده و ظرفیت دیگری ندارد، افزود: البته در چند مرحله زمینههایی در پیرامون بهشت زهرا خریداری شد؛ اما همچنان این محدودیت فضا و بر اساس گزارشهای شهرداری تهران عدم گسترش بهشت زهرا همچنان وجود دارد.
به گفته وی، از طرفی دیگر جمعیت انبوه شهروندان که آخر هفتهها به خصوص در روزهای خاص همچون روزهای پایانی سال که به زیارت اهل قبور می روند نیز باعث بروز مشکلات زیاد ترافیکی شده و وقت زیادی از مردم در ترافیک تا رسیدن به قبور امواتشان تلف میشود و اصرارمان برای توسعه همین مکان شاید دلیل قاطعی نداشته باشد و بهتر است تا بر روی احداث آرامستان در مکانهای دیگر شهر نیز مطالعاتی انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران با شرایط موجود بهشت زهرا زمینهای دیگری را به عنوان محل احداث آرامستان جدید انتخاب و به شورای شهر این مکانها را معرفی کرده است، گفت: در حال حاضر این لایحه در کمیسیونهای مختلف شورای شهر تهران در حال بررسی است تا جوانب مختلف احداث آرامستان از نظر فرهنگی، زیست محیطی و... احصا و بررسی شود و مکانهای ۵ گانه ای را که شهرداری تهران پیشنهاد داده است مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا در صحن شورا تعیین زمین نهایی، مورد بررسی نهایی و تصویب قرار گیرد.
معاون شهردار تهران تأکید کرد؛
ضرورت حذف برنامههای توسعه «خودرومحور» در بافت مرکزی تهران
معاون شهردار تهران بر ضرورت تهیه طرحهای توسعه شهری ویژه بافت مرکزی «بدون خودرو» تأکید کرد.
حمیدرضا صارمی در رویداد «قرار خدمت» در جمع کارکنان حوزه معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۱۲ تهران، گفت: کلانشهر تهران نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، اقتصاد کشور بر پایه اقتصاد خدماتی شکل گرفته و پایه آن نیز تهران است. وقتی ۵۵ درصد کل مالیات کشور از تهران اخذ می شود، یعنی تهران در تمام مناسبات اقتصادی کشور نقش تعیین کنندهای دارد.
وی ادامه داد: ۶ تا ۸ درصد تولید ناخالص کشور مربوط به ساخت مسکن است. اشتغال ناشی از ساخت و ساز نیز بین ۱۴ تا ۱۶ درصد و ۴۰ تا ۷۰ درصد منابع بانکی نیز به مسکن اختصاص پیدا میکند. از آنجایی که عمده ساخت و ساز مسکن در تهران انجام میشود، تهران نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد.
وی با تأکید بر نقش مثبت صنعت ساختمان بر ارتقای رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: علت این رشد هم صدور حدود ۱۸ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی است. طبق برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی باید به ۸ درصد برسد که ۴ درصد آن باید در حوزه مسکن و راه محقق شود و اگر حوزه مسکن رونق نگیرد، اقتصاد کشور متوقف میشود. بنابراین باید مسیر برای ورود سرمایهگذاران به بخش مسکن تسهیل شود نه اینکه مدام بر سر راه آنان سنگ اندازی کرد.
معاون شهردار تهران در ادامه بر ضرورت بکارگیری نیروهای خلاق و توانمند در مدیریت شهری تهران تأکید کرد و گفت: ما برای رسیدن به توسعه باید بذر تغییر را در سیستم بکاریم و این مهم با شناسایی نیروهای ایدهپرداز و خلاق، ممکن خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به طرح تفصیلی منطقه ۱۲، گفت: این منطقه دارای موقعیت و ویژگیهای خاص از جمله وجود بافت تاریخی است و حفاظت از این بافت با حضور پررنگ خودرو تقریبا امکانپذیر نیست. لذا می بایست طرح های توسعه ای وابسته به خودرو در منطقه ۱۲ را حذف کرد و به سراغ طرحهای کل نگر با محوریت انسان رفت. بازار بزرگ تهران نمونه ای از محدوده ای فعال بدون حضور خودرو است که گردش مالی بسیاری هم دارد و مردم نیز آنجا را اینگونه پذیرفته اند.
صارمی با بیان اینکه اقتصاد دانش جهانی بر شهر متمرکز شده است، اظهار داشت: اقتصاد آینده در شهرها رقم میخورد و مشاغلی که اکنون بصورت فزاینده ای زیربنای اقتصاد شهری را شکل می دهند، به اقتصاد دانشبنیانی که نیاز به محدثات فیزیکی ندارد، وابسته اند، چنین شهرهایی به گسترش بافت شهر خودرویی که درآن مدل ترافیکی ارائه می شود، وابسته نیستند و وابستگی به خودرو ندارند. ما نیز علی الخصوص در منطقه ۱۲ باید به سمتی حرکت کنیم که به جای اینکه مبانی طرح ها را براساس شبکه حمل و نقل بگذاریم، به کارکردهایی که برای فضا تعریف میشود، تمرکز داشته باشیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برای حفاظت از بافت باید حضور خودرو را از آن حذف کرد و سراغ الگوی اقتصاد دانش بنیان و تعریف کارکرد فضایی بدون خودرو رفت. بناهای قدیمی را نیز میتوان با احیاء کارکرد فضایی و هویت آن حفظ کرد.
وی افزود: با نگاه نوین شهرسازی و برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه ریزی کاربری حمل و نقل در منطقه ۱۲، باید مدل های جدیدی طراحی کرد تا تمام این موضوعات را در کنار هم ببیند. به طور کلی طرحهای شهری با فرض اینکه کاربری زمین توسط برنامه ریزی کاربری اراضی ارائه شود و برنامه ریزی حمل و نقل نیز صرفاً سیستم حمل و نقل و مسافر را برای برآورده کردن نیازها شکل می دهند، اشکالی است که باید برای آن فکر کرد.
براساس گزارش شهر، در پایان این نشست که باحضور دیگر مدیران کل حوزه شهرسازی و معماری و معاون شهردار منطقه برگزار میشد، مهمترین نکات، چالشها و موضوعات شهرسازی منطقه ۱۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.