روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر - شماره 4679

شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان ابلاغ شد

ممنوعیت تجسس در حریم خصوصی دانشجو یا اطلاعات او


 با استناد به مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مفاد آیین رسیدگی و تعیین ترکیب و شرایط اعضای شوراهای انضباطی شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه مورخ ۱۳۷۴٫۶٫۱۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هفت بخش شامل ۱۲۴ ماده و ۱۱۳ تبصره، اصلاح شد و در تاریخ ۱۴۰۳٫۶٫۲۴ به تصویب وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است. طبق گزارش وزارت علوم، شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان که به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم رسیده است، برای اجرا به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد. با ضرورتی که در جهت‌دهی هر چه بیشتر شوراهای انضباطی به سمت قانون‌گرایی وجود دارد به‌منظور تنظیم دقیق‌تر احکام انضباطی براساس آیین‌نامه انضباطی مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۳۷۴٫۶٫۱۴ که به اختصار «آیین‌نامه» نامیده می‌شود؛ شیوه‌نامه حاضر با هدف تفکیک جزئی‌تر تخلفات و رفع ابهام از تداخل و کلیت در آنها تطبیق و ایجاد تناسب میان تخلفات و تنبیهات و در نتیجه وحدت رویه بیشتر در احکام صادره و نیز تعیین مراجع صالحه برای تشخیص وقوع برخی تخلفات تدوین شده است.
برخی از محورهای مهم این شیوه‌نامه به شرح ذیل است:
اصل قانونی بودن تخلفات
آن دسته از رفتارهای دانشجو تخلف است که در آیین‌نامه انضباطی یا شیوه‌نامه اجرایی به‌عنوان تخلف احصاء شده است و در احراز تخلفات مراجعه به تعاریف قانونی تخلفات و تطبیق موضوع با تعاریف الزامی است.
اصل برائت
اصل بر برائت دانشجو است و شورا در مقام رسیدگی به موارد ذیل توجه می‌کند؛ الف) هرگونه شک در احراز تخلف بودن رفتار ارتکابی باید به نفع دانشجو تفسیر شود. ب) هرگونه شک در احراز انتساب تخلف ارتکابی باید به نفع دانشجو تفسیر شود. پ) درصورت عدم‌وجود هرگونه دلیل مبنی بر احراز و انتساب تخلف دانشجو برای اثبات برائت خود نیاز به ارائه دلیل ندارد. ت) دانشجو تا زمان اثبات تخلف و قطعیت حکم انضباطی از کلیه امتیازات دانشجویی برخوردار است، مگر در موردی که در این شیوه‌نامه پیش‌بینی شده است.
اصل بی‌طرفی شورای انضباطی
شوراها باید در فرایند رسیدگی بی‌طرفانه اتخاذ تصمیم کرده و از صدور حکم براساس ملاحظات شخصی، سیاسی، حزبی یا هرگونه موضوع غیرمرتبط به تخلف انتسابی اجتناب کنند.
اصل حق دفاع
درصورت انتساب تخلف به دانشجو، وی حق دفاع از خود را دارد.
اصل محرمانگی
هرگونه انتشار اطلاعات مربوط به فرایند بررسی انضباطی در کلیه مراحل تشکیل پرونده تا ابلاغ و اجرای حکم قطعی دانشجو جز در موارد پیش‌بینی‌شده در آیین‌نامه و شیوه‌نامه ممنوع است.
اصل تناسب
شوراهای انضباطی در حدود صلاحیت خود وفق آیین‌نامه و شیوه‌نامه باید در صدور حکم شدت تخلف ارتکابی سوابق آموزشی و انضباطی دانشجو اقتضائات فضای دانشجویی، تناسب و تجانس تخلف ارتکابی با نوع و میزان تنبیه را مورد توجه قرار دهند و رأی به تنبیه نامتناسب یا نامتجانس، از مصادیق نقض رأی در مراجع تجدیدنظرخواهی خواهد بود.
اصل رفتار برابر
شوراهای انضباطی باید در برخورد با تخلفات مشابه از رویه واحد تبعیت کنند.
اصل برابری
کلیه دانشجویان در برابر آیین‌نامه و شیوه‌نامه برابرند و هرگونه تبعیض بر مبنای جنسیت، نژاد، زبان، قومیت، مذهب، تابعیت و امثال آن ممنوع است.
اصل ارائه مبانی تصمیم
شوراها باید پس از بررسی و صحت‌سنجی گزارش‌ها یا شکایات، دلایل تصمیم خود را براساس مستندات، شواهد و قرائن متقن و منطبق با شیوه‌نامه در حکم صادره ذکر کنند؛ صرف گزارش اعلامی از سوی هر یک از منابع حقیقی یا حقوقی که مستند به ادله یقینی نباشد یا با سایر دلایل و امارات معارض یا ناهماهنگ باشد نمی‌تواند مبنای احراز تخلف قرار گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه