روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر - شماره 4679

گزارش دو روز حضور مسعود پزشکیان در نیویورک

رئیس‌جمهور: نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری تبدیل شود

  دکتر مسعود پزشکیان که به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، گروه اُلدرز، رئیس شورای اروپا، رؤسای جمهور سوئیس، فنلاند، تاجیکستان، ترکیه، پادشاه اردن و دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.
گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی بر ضرورت جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد و درباره پیامدهای گسترش تنش‌های اخیر در منطقه هشدار داد.
مسعود پزشکیان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی درباره حملات متجاوزانه گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت که این حملات «بحرانی انسانی» است و خطرِ ورود منطقه به جنگی‌ گسترده‌تر محتمل است.
شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که پزشکیان در بخشی از گفت‌وگویی اختصاصی با «فرید زکریا» خبرنگار این شبکه هشدار داده است: «خطر دامن‌گیر ‌شدن آتش رخدادهای فعلی(در لبنان) در کل منطقه وجود دارد.»
این اظهارات پزشکیان در شرایطی مطرح می‌شود که حملات موشکی رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان و همچنین انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها با ده‌ها شهد و زخمی در لبنان شدت یافته است.
سی‌ان‌ان نوشت: رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران به حزب‌الله توصیه خواهد کرد در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری کند، گفت «حزب‌الله با رژیمی مواجه است که تا دندان مسلح شده و به تسلیحاتی دسترسی دارد که برتر از چیزهای دیگر است.»
او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و (تسلیحات آن را) تامین می‌کنند.»
او همچنین هشدار داد: «تحولات اخیر ممکن است به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود که می‌تواند برای آینده جهان و حتی کره زمین خطرناک باشد، بنابراین ما باید مانع جنایاتی شویم که اسرائیل مرتکب می‌شود.»
حضور در نشست مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی
نخستین روز حضور پزشکیان در نیویورک روز پرکاری بود؛ رئیس‌جمهور در نخستین برنامه کاری نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی داشت. مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های مختلف از جمله ان بی سی، ای بی سی نیوز، سی ان ان، نیویورکر، واشنگتن پست، آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس در این نشست حضور داشتند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آماده بازگشت متقابل همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای هستیم، گفت: ایران آن چیزی نیست که رسانه‌های دنیا نشان می‌دهند و آماده‌ایم با همه دنیا در صلح و امنیت زندگی کنیم.
دیدار با اعضای گروه اُلدرز (گروه ریش‌سفیدان متنفذ)
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک با اعضای گروه اُلدرز (گروه ریش‌سفیدان متنفذ) که متشکل از سران سابق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این نشست که در محل اقامت او انجام شد، گفت: متاسفانه در همان روز آغاز به کار بنده به عنوان رئیس جمهور، رژیم صهیونیستی با هدف گسترش تنش و درگیری در منطقه، آقای «هنیه» میهمان عزیز ما را ترور کرد و امروز بعد از حدود یکسال همچنان جنایات خود را علیه مردم مظلوم غزه، در سکوت مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد و در روزهای اخیر نیز با سوءاستفاده از تکنولوژی که برای آسایش و رفاه بشر به خدمت گرفته می‌شود،‌ دست به جنایت و ترور کور دیگری زد.
ملاقات با رئیس شورای اروپا
پزشکیان در سومین برنامه کاری روز نخست سفر به مقر سازمان ملل با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به گفتگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید، تصریح کرد: دوری و عدم تعامل ذهنیت‌هایی ایجاد می‌کند که بستر سوتفاهم‌ها و تشدید اختلافات می‌شوند، اما گفتگوی بی‌واسطه و تعامل بهتر می‌تواند مطالب را منعکس و منتقل کند.
دیدار با رئیس‌جمهور سوئیس
دکتر مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود به نیویورک، در دیدار خانم «ویولا آمهرد» رئیس جمهور سوئیس با تبیین رویکرد دولت چهاردهم در سیاست داخلی و خارجی بر مبنای وفاق ملی و گسترش تعامل با همه کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل، گفت: ما در سیاست خارجی به دنبال ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستیم، اما رژیم صهیونیستی برای جنگ‌افروزی و ایجاد نا امنی تلاش می‌کند.
دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند
برنامه بعدی رئیس‌جمهور در نخستین روز اقامت در نیویورک دیدار با «الکساندر اشتوب» رئیس‌جمهور فنلاند بود. دکتر پزشکیان در این دیدار عمل به مقررات بین‌المللی و پرهیز از رفتارهای دوگانه را راهکار حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات جهان امروز عنوان و تاکید کرد: کشتار بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه در غزه و حمله به لبنان آن هم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های آمریکا و اروپا از این رژیم یک فاجعه است که باید هر چه زودتر خاتمه یابد.
حضور در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد»
رئیس‌جمهور سپس در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» که در سالن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد شرکت کرد و با تاکید بر اینکه ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود، گفت: به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.
دیدار با اردوغان
رئیس دولت وفاق ملی همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. پزشکیان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود اظهار کرد: آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ماست و در سایه چنین وحدتی هرگز شاهد جنایاتی نظیر آنچه در غزه رخ می‌دهد نخواهیم بود.
ملاقات با پادشاه اردن
دیگر برنامه پزشکیان در روز نخست ملاقات با عبدالله دوم پادشاه اردن بود. دو طرف در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در منطقه به ویژه تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه گفت وگو کردند.
دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد
پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه شعارش در انتخابات ریاست جمهوری «وفاق در داخل» و «تعامل با جهان» بود، گفت: رژیم صهیونیستی در روز آغاز رسمی ریاست جمهوری بنده، اقدام به ترور «شهید هنیه» به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران کرد و در حالی که ما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم، صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل ۴۱ هزار نفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.
«آنتونیو گوترش» نیز در این دیدار با تبریک به دکتر پزشکیان برای کسب اعتماد مردم ایران و نیز ابراز همدردی با ملت ایران در واقعه جانباختن تعدادی از معدن‌کاران کشورمان، ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت چهاردهم در مسیر توسعه قرار گرفته و منطقه خاورمیانه نیز شاهد صلح، امنیت و آرامش باشد.
دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان
دکتر مسعود پزشکیان در ادامه رایزنی‌های خود با روئسای کشورها، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، ملاقات کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار روابط دو کشور را ممتاز و متکی بر پیوندهای عمیق تاریخی و خویشاوندی توصیف و تصریح کرد: ما خواهان توسعه و گسترش تعاملات و ارتباطات علمی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی با تاجیکستان هستیم.
خبر بلومبرگ از اظهارات رئیس‌جمهور، گزینشی و غیردقیق بود
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به حواشی مطرح شده در مورد پاسخ دکتر پزشکیان به یک سؤال، گفت: روایت بریده و گزیده بلومبرگ از پاسخ رئیس‌جمهور به یک سوال، گزینشی و غیردقیق بود.
سید محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در فضای مجازی گزارشی از اولین روز حضور رئیس‌جمهور در نیویورک ارائه کرد و نوشت: گفتگوی بسیار پر نکته و متفاوت رئیس‌جمهور پزشکیان با سردبیران و ستون‌نویسان رسانه های امریکایی، فحوای کلام دکتر پزشکیان صلح جهانی بود و مقابله با جنگ افروزی و کشتار جمعی.
طباطبائی تاکید کرد: روایت بریده و گزیده بلومبرگ از پاسخ رئیس جمهور به یک سوال، گزینشی و غیردقیق بود. حکم «لا تقربوا الصلات» را داشت وقتی بقیه آیه گفته نشود.
وی در ادامه مطلب خود آورده است: در دیدار با گروه الدرز یا ریش سفیدها هم پیام رسان عزت ملت ایران بود و هم منادی مظلومیت امت اسلامی خصوصا مردم غزه و لبنان. در ملاقات‌های مؤثر دوجانبه با رئیس شورای اروپا، رؤسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه، تاجیکستان و پادشاه اردن و دبیرکل سازمان ملل نیز همین محورهای مهم دنبال شد و مورد گفت‌وگو قرار گرفت. معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنرانی در نشست سران میثاق آینده نیز بخش مهمی از برنامه های دیروز بود، نوشت: مصاحبه اختصاصی با CNN و فرید زکریا بخش پایانی برنامه های روز نخست کاری رئیس جمهور پزشکیان در نیویورک بود. تمامی ملاقات ها در محل اقامت آقای رئیس جمهور پزشکیان برگزار شد و روسای جمهور در هتل محل اقامت ایشان حضور پیدا کردند جز دیدار با ملک عبدالله و دبیرکل سازمان ملل که در محل سازمان ملل بود و دیدار با اردوغان که در سر راه عزیمت به سازمان ملل در محل خانه ترک انجام شد و هیأت ایرانی در کمال احترام میهمان رئیس جمهور ترکیه بود. وی تأکید کرد: بی توجهی به اهمیت سفر رئیس‌جمهور و پیام بزرگ و متفاوتی که در این سفر دنبال شده است دام بدخواهان امنیت ایران و صلح جهانی است. عجیب است برخی دوستان نیز گرفتار اخبار فیک و بی پایه می شوند. سفر با یک هیأت بسیار محدود و کاملا مأموریت محور انجام شده و جز صلح، امنیت، پیشرفت و توسعه کشور ایران و منطقه پیامی نداشته است.
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در پایان مطلب خود آورده است: حقیقتا دکتر پزشکیان در مناسبات بین المللی هم یک پدیده است؛ منادی صلح، انسانیت و امنیت در سطح جهانی. این صدا بسیار صدای ارزشمندی است و باید پاسداری و محافظت شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه