روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4675

دستمالچیان در گفت و گو با مطرح شد

سفر وزیر خارجه مصر به ایران رابطه سیاسی و اقتصادی دو کشور را متحول می کند

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل گفت: بخشی از سفر وزیر خارجه مصر ناظر بر رایزنی و وساطت ایران بین خود وحوثی‌‌هاست. قطع به یقین ایران مستعد شنیدن نظرات مسوولان مصری است.
احمد دستمالچیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص سفر آتی وزیر خارجه مصر به ایران به اهمیت و دلایل این سفر اشاره کرد و گفت: با توجه به بهبود روابط ایران و مصر و سفرهای پیشین وزیرخارجه مصر به تهران و تماس‌هایی که با مسئولین و مقامات مسئول ایرانی برقرار کرده‌اند می توان گفت مصر خواهان برقراری وتوسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
وی در این باره بیان داشت: بعد از عادی سازی روابط ایران و عربستان در دولت شهید رئیسی، مصر از جمله کشورهای جهان عرب  بود که برای افتتاح رابطه یا بهتر شدن رابطه با ایران اعلام آمادگی کرد.
دستمالچیان یادآور شد: در کنار مصر، اردنی ها نیز مایل به برقراری و توسعه روابط با تهران هستند اما مساله حائز اهمیت این است که مصر در جهان عرب دارای نقش و وزن قابل توجهی است و ایران نیز در تحولات منطقه ایی جایگاه تعیین کننده‌ای دارد لذا امکان توسعه روابط در اشکال مختلف بین تهران و قاهره وجود دارد. احمد دستمالچیان معتقد است: به دلایل یاد شده اخیرا مصری ها رویکرد مطلوب‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته اند و چونان عربستان با واقعیت‌هایی روبرو شده اند لذا بر آن هستند خود را با واقعیت های واقعی امور بین الملل تطبیق دهند. وی در خصوص موضوع گفتگوی وزیر امور خارجه مصر با مقامات ایرانی در خصوص موضوعات مرتبط با حوثی ها و کانال سوئز نیز گفت: گرچه بخشی از سفر وزیر خارجه مصر به ایران می تواند در راستای این موضوع باشد اما مصری ها باید بدانند محور مقاومت کاملا مستقل عمل می‌کند و تصمیمات مرتبط با جنگ و رو در رو شدن با اسرائیل را خود اتخاذ می کنند.
وی افزود: بخشی از سفر وزیر خارجه مصر ناظر بر رایزنی و وساطت ایران بین خود وحوثی‌‌هاست. قطع به یقین ایران مستعد شنیدن نظرات مسوولان مصری است. احمد دستمالچیان تاکید کرد: در ضمن اینکه موضوع محور فلادلفیا و مشکلات ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی برای امنیت این منطقه که تحت اختیار مصری‌هاست نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: بی شک در سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران موضوعات مرتبط با مسائل خاورمیانه به دقت مورد بررسی قرار می گیرند و طرفین ایرانی و مصری با تبادل نظر و مشورت راهکارهای قابل توجهی برای جلوگیری از تهدیدات رژیم صهیونیستی ارائه می دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه