روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور - شماره 4673

در گفت و گو با کائنات مطرح شد

نقاط همگرایی و همکاری ایران و عراق بسیار است


 کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و امور بین الملل گفت: سخن گفتن با زبان مردم کردستان عراق توسط رئیس جمهور ایران، خبرنگاران، مسوولین و مردم را شگفت زده کرد و اثر روانی بسیار خوبی بر روی مردم این منطقه به جا گذاشت.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی وامور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص دستاوردهای سفر رئیس جمهور ایران به عراق گفت: اولین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق به عنوان یک کشور خارجی تاثیر بسیار فزاینده‌ای بر جامعه عراق به جا گذاشته است؛ با توجه به اینکه سفر در شرایطی صورت گرفته که منطقه شاهد بحران نفس گیری در غزه است، بحرانی که متاسفانه وارد دوازدهمین ماه خود شده بی تردید این سفر نقطه عطفی در همگرایی منطقه‌ای است.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: این سفر بدین جهت حائز اهمیت است چرا که  دو کشور ایران و عراق از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی بسیار بالایی برخوردارند بنابراین از طریق رایزنی و همگرایی منطقه‌ای می توانند زمینه ساز پایان بحران غزه باشند به اعتبار اینکه عراق یکی از کشورهای تاثیر گذار عربی به شمار می رود.
حسن هانی زاده معتقد است: رایزنی پیرامون نحوه تقویت محور مقاومت و تقابل با جنایات رژیم صهیونیستی و پایان دادن به مشکلات مردم غزه در این دیدار برجسته بود که بین رئیس جمهور اسلامی و مقامات عراق صورت گرفت.
وی در خصوص سایر دستاوردهای سفر رئیس جمهور به عراق گفت: حاصل این سفر ۱۵ توافق نامه مختلف در زمینه های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی است که خوشبختانه به امضا رسید.  از مسائل بسیار مهمی که در این سفر رخ داد سفر آقای پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران به اقلیم کردستان بود به اعتبار اینکه اقلیم کردستان به عنوان بخشی از حاکمیت ملی عراق اهمیت بالایی در مناسبات ایران با دولت مرکزی عراق و ایران با اقلیم کردستان دارد.
وی در این خصوص تصریح نمود: سخن گفتن با زبان مردم کردستان عراق توسط رئیس جمهور ایران، خبرنگاران، مسوولین و مردم اقلیم کردستان را شگفت زده کرد و اثر روانی بسیار خوبی بر روی مردم این منطقه به جا گذاشت.
وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته درباره جلوگیری از تحرکات تروریست ها و تجزیه طلبان در مرز ایران و عراق نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق در خصو جلوگیری از نفوذ گروهک‌های تروریستی به خاک ایران توافقنامه ای را طی ماه های گذشته منعقد کرده بودند در این سفر آقای پزشکیان بر این موضوع تاکید داشت که امیدوار است دولت عراق با اراده هر چه بیشتر توافق نامه را بیش از پیش عملیاتی و مرزها را کنترل کند، ضمن اینکه مسئله لایروبی اروندرود و ادامه راه آهن شلمچه به بصره و امتداد این راه آهن در سوریه به عنوان یکی از پروژه‌های بسیار مهم مشترک ایران ،عراق و سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: در این دیدار توسعه روابط تجاری بین دو کشور نیز مورد توجه قرار گرفت ناظر بر درخواست بالای درخواست عراق برای صادرات کالای ایرانی به این کشور؛ ضمن اینکه نباید فراموش کنیم بسیاری از کشورهای منطقه خواهان ورود و تسلط هر چه بیشتر بر بازار عراق هستند.
وی در پایان گفت و گو تصریح نمود:  در این سفر مقرر شد حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق از ۱۲ میلیارد در حال حاضر در  به ۲۰ میلیارد دلار در سه سال آینده افزایش یابد، قطع به یقین این موضوعات می تواند به عنوان یکی از نقاط همگرایی و همکاری ایران و عراق در حوزه اقتصادی، سیاسی و امنیتی دستاوردهای بیشماری برای دو کشور و دو ملت به ارمغان بیاورد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه