روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور - شماره 4673

صف انتظار سنگین در سفارت آلمان در تهران

جدال «میل» و «بی میلی» مهاجران !

 سحر رحمانی- این روزها در حالیکه بسیاری از اعضای دولت چهاردهم در همراهی با رئیس جمهوری و تاکید بر شعار وفاق ملی ، امیدوارند شاهد مهاجرت معکوس تخبگان و جوانان به کشور باشیم، انبوه جمعیت در صف گرفتن وقت مصاحبه و ویزا در جلوی برخی سفارتخانه ها از جمله سفارت آلمان، مقداری دل آزار شده است.
گفته می شود به دلیل حجم بالای پرونده ها و تقاضای بالا برای ویزای کشور آلمان، مدت زمان گرفتن وقت سفارت آلمان، در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن، بسیار طولانی است و با تاخیر زیادی انجام می شود. افراد برای گرفتن وقت سفارتخانه آلمان، باید ابتدا از طریق وب سایت رسمی سفارت یا کارگزار سفارت آلمان، ثبت نام کنند و در انتظار تعیین وقت سفارت و مصاحبه بمانند. متقاضیان ویزای آلمان، فارغ از نوع ویزا، باید در سیستم تعیین وقت مصاحبه سفارت کشور آلمان، ثبت نام کنند و برای تعیین وقت منتظر بمانند. مدت زمان وقت سفارت آلمان برای ویزاهای مختلف، متفاوت است. برای مثال: مدت وقت سفارت آلمان برای ویزای تحصیلی (مقطع کارشناسی یا کالج) یا ویزای کاری، حداقل 12 ماه و برای ویزای پیوست به خانواده، 4 الی 6 ماه می باشد. مدت انتظار برای وقت سفارت آلمان برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد، دکتری و فرصت های مطالعاتی و همچنین افرادی که دارای بورسیه تحصیلی هستند، تنها 2 الی 4 هفته به طول می انجامد
چند روز پیش وزیر علوم وضع مهاجرت نخبگان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: میل به مهاجرت نخبگان افزایش نگران کننده‌ای پیدا کرده و به عکس میل به بازگشت کاهشی شده است و در حوزه جذب و نگهداشت نخبگان مشکلات زیادی داریم. بیکاری، معیشت و برخی مواجهه‌های سیاسی از عوامل این وضعیت اسفناک هستند ما برای کم کردن میل مهاجرت چند برنامه در دستور کار قرار دادیم.
سال گذشته مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور با اعلام عدد میل به مهاجرت ایرانیان گفت: بر مبنای داده‌های مراکز مختلف افکارسنجی که با شیوه‌های علمی و به‌صورت میدانی و تلفنی و حجم نمونۀ ملی، یعنی همۀ کشور، گردآوری و در مرکز رصد فرهنگی کشور از لحاظ روشی اعتبارسنجی شده است، میل به مهاجرت ایرانیان عددی بین ۲۴ تا ۲۸ درصد است.
دراین سالها دولت‌ها نتوانسته‌اند به اندازه شأن و نیاز ایرانیانی که به دنیا می‌آیند، شرایط اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مطلوب ایجاد کنند، نتوانسته‌اند شغل بیافرینند، مسکن مطلوب، درآمد متناسب با هزینه، امکانات بهداشتی، درمانی، آموزشی، تفریحی مناسب و متناسب به نیازهای امروز جامعه، امید به آینده و میل به وطن و میهن‌دوستی ایجاد کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه