روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران اعلام کرد؛

پیش‌بینی ناترازی ۲۶ هزار مگاواتی برق در سال آینده

  رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته درصورتی که تدبیری برای سال آینده اتخاذ نشود، با ناترازی ۲۶ هزار مگاواتی در پیک سال آینده مواجه خواهیم بود و برای گذر از این شرایط و حفظ ناترازی موجود نیاز به ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار بودجه است.
علی نیکبخت، در نشست خبری با اشاره به وضعیت ناترازی برق در کشور، اظهار کرد: برای امسال ناترازی ۱۹ تا ۲۰ هزار مگاواتی پیش‌بینی می‌شد اما متاسفانه از قبل از پیک تدابیر لازم اندیشیده نشده و کشور گریبان‌گیر ضرر و زیان‌هایی در این بخش شد؛ باید گفت اگر برای سال آینده نیز تدبیر نشود، با ناترازی ۲۶ هزار مگاواتی روبرو خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه عمده هزینه‌های یک نیروگاه ارزی است و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه برای نگهداری یک واحد نیروگاهی لازم است، گفت: نیروگاهی که به دلیل تعمیرات متوقف شده در ایجاد ناترازی موثر است، باید برای آن تدبیر و از دو سال قبل قطعات آن سفارش داده می‌شد که این اتفاق نیفتاده است و همین موضوع به ناترازی برق دامن زده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران به دلیل بارش باران امسال ۶۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که هیچ تضمینی برای وجود این پتانسیل در سال آینده وجود ندارد، با فرض اینکه هیچ نیروگاهی از مدار خارج نشود، بین هشت تا ۹ ماه فرصت برای تدبیر و برنامه‌ریزی درست برای پیک سال آینده وجود دارد که باید جلسات فشرده در همین زمینه برگزار شود.
نیکبخت با بیان اینکه برای ایجاد بستر تولید بین دو تا سه سال زمان لازم است، اظهار کرد: با بهینه‌سازی و ارتقای راندمان و توان نیروگاه‌ها می‌توان بخشی از ناترازی برق را جبران کرد، گفت: متوسط عمر نیروگاه‌ها در دنیا بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، این میزان در ایران بین نیروگاه‌های گازی ۲۵ تا ۳۵ سال و در نیروگاه‌های بخاری ۳۰ تا ۵۰ سال است.
وی افزود: ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور بالغ بر ۹۲ هزار مگاوات است، در نیروگاه‌های بخاری از ۱۵ هزار مگاوات بالغ بر ۱۲ هزار مگاوات بالغ بر ۳۰ سال عمر دارند و در بین نیروگاه‌های گازی ۲۷۰۰ مگاوات عمرشان به بالای ۳۰ سال می‌رسد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران در خصوص میزان سرمایه‌گذاری لازم برای گذر از این شرایط، گفت: اگر وزارت نیرو نسبت به انجام پروژه‌ها اقدام کند، به ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار بودجه برای گذر از این شرایط لازم است تا حداقل افزایش رشد مصرف جبران شود. و بتوانیم ناترازی فعلی را حفظ کنیم.
نیکبخت با ارائه راهکار برای گذر از این شرایط، گفت: با اضافه‌شدن واحدهای جدید تولید و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در کل دنیا مرسوم شده است، می‌توان شرایط را تغییر داد، ایران پتانسیل بالای در حوزه تجدیدپذیرها دارد که با توسعه آن می‌توان چالش‌ها را تا حد زیادی برطرف کرد.
همچنین در این نشست عباس کریمی، نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران با بیان اینکه امسال میزان مصرف برق به ۷۹ هزار مگاوات رسید و ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی را تجربه کردیم، گفت: اگر قرار است شرایط فعلی حفظ شود، نیاز است تا فوری‌ترین اقدامات درنظر گرفته شود و خود را برای گذر از پیک سال آینده آماده کنیم، به تعمیرات نیروگاهی بیش از هر زمانی می‌بایست توجه شود.
وی با بیان اینکه در بدترین حالت ۶۱ مگاوات تولید برق خواهیم داشت که با این حساب میزان ناترازی برق از ۲۵ هزار مگاوات نیز عبور خواهد کرد لذا لازم است مدیریت مصرف و توجه به تعمیرات نیروگاهی در دستور کار قرار بگیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه