روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور - شماره 4671

با راه‌اندازی بازار ارز توافقی؛

بازگشت ارز‌های صادراتی به چرخه اقتصاد سرعت می‌گیرد

  کاهش ریسک تجار، افزایش توان تولید و صادرات و تقویت ذخایر ارزی از جمله مزایای راه‌اندازی بازار ارز توافقی است. به گزارش کائنات، بانک مرکزی با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز، به زودی تالار مبادلات ارز توافقی را در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌کند.
در بازار ارز توافقی، کشف قیمت به‌صورت حراج و نقد انجام می‌شود و قرار است از سامانه بومی این مبادلات نیز رونمایی شود. فعالان اقتصادی معتقدند که این تالار می‌تواند به تسهیل بازگشت ارز‌های صادراتی و تقویت تولید کمک کند.
با راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی صادرکنندگان بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی و به‌صورت رسمی و ضابطه‌مند در این بازار عرضه کنند.
قیمت در این تالار به‌صورت توافقی تعیین می‌شود؛ اما بانک مرکزی به عنوان ناظر و تنظیم‌گر در این بازار حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات قیمت مداخله خواهد کرد.
پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی نیز در صحبت‌های خود اشاره کرده بود که برای اصلاح و کارآمدی بیشتر سیاست تثبیت ارزی، با همکاری وزارت صمت تصمیم گرفته است که در مرکزمبادله ایران تالار مبادلات ارز توافقی را راه‌اندازی کند.
علی شهیدی؛ مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران نیز تسهیل معاملات ارزی در کنار کاهش هزینه جست‌وجو در ارتباط بین واردکنندگان و صادرکنندگان و ایجاد فضایی مطمئن برای تسویه معاملات را از جمله مزایای ایجاد بازار ارز توافقی دانست و گفت: این بازار به دلیل تمرکز، یکپارچگی و شفافیت، هزینه فعالیت‌های ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و فقدان اطلاعات متقابل را کاهش خواهد داد.
صادرکنندگان و واردکنندگان، مشتریان تالار توافقی هستند و آن‌ها می‌توانند به میزان کل مبلغ مانده گواهی تخصیص/ کوتاژ صادراتی خود به معامله ارز بپردازند و هیچ‌گونه محدودیتی در سامانه معاملات مرکز مبادله ایران وجود ندارد.
*کاهش ریسک تجار و تقویت تولید و صادرات
رحیم زارع؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس راه اندازی این بازار را گام مهمی برای حمایت از صادرکنندگان خرد و شرکت‌های دانش بنیان می‌داند؛ چون با راه اندازی تالار مبادلات ارز توافقی ریسک تجار کاهش می‌یابد.
یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز راه اندازی این مرکز را منشاء تحولات در اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: حمایت از صادرکنندگان، کسب و کار‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش بنیان مهم است؛ چون این بنگاه‌ها با توجه به اقتضائات کشور می‌توانند قسمت بزرگی از مشکلات اقتصادی و بیکاری جامعه را برطرف کنند.
پیام باقری؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم با اشاره به این موضوع که راه اندازی بازار ارز توافقی انتظارات فعالان اقتصادی و صادر کنندگان را محقق خواهد کرد، تاکید کرد: این بازار می‌تواند بستری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی باشد.
عبدالرضا مصری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مورد مزایای راه اندازی این تالار جدید در مرکز مبادله ایران گفت: راه اندازی این بازار از ایجاد فشار مضاعف به بازار ارز جلوگیری می‌کند.
البته راه اندازی این بازار برای سایر بخش‌های اقتصاد مثل بازار سرمایه نیز مزایایی به همراه دارد در این باره مصطفی صفاری؛ کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: راه اندازی تالار مبادلات ارز توافقی باعث بهبود صادرات کشور و افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود، بنابراین راه‌اندازی این بازار در درجه اول قیمت سهام را به صورت بنیادی افزایش می‌دهد و در ادامه موجب صعودی شدن شاخص کل خواهد شد. یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی کاهش فاصله بین نرخ دلار رسمی با بازار آزاد است که طبق نظر جعفر خیرخواهان؛ اقتصاددان با ایجاد بازار ارز توافقی، ذهن جامعه برای حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز آماده می‌شود. مزایای راه اندازی بازار ارز توافقی به این موارد محدود نمی‌شود. سید حمید حسینی؛ دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، محمدصادق مفتح؛ قائم مقام اسبق وزارت صمت و کوروش پرویزیان؛ سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی نیز به ترتیب درباره مزایای راه اندازی تالار ارز توافقی معتقدند که افزایش رضایت تجار و کاهش بروکراسی اداری، ارزآوری برای کشور و تقویت ذخایر ارزی و افزایش سرعت در بازگشت درآمد‌های ارزی به چرخه اقتصاد از نتایج این سیاست است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه