روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور - شماره 4670

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) مطرح کرد؛

امکان افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال

  فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم که در صورت حمایت دولت، می‌توانیم فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج‌فارس را تا پایان سال جاری تکمیل و ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را به تولیدات روزانه بنزین کشور اضافه کنیم.
سردار عابد در نشستی خبری با اشاره به ناترازی بنزین و اقدامات قرارگاه در این راستا، اظهار کرد: موضوع ناترازی بنزین موضوع مهمی است اما باید در مصرف نیز تجدیدنظر شود در هیچ کشوری میزان مصرف بنزین به اندازه ایران نیست.
او با بیان اینکه امسال شرایط سختی را داشتیم، گفت: یکی از اقدامات قرارگاه برای رفع این ناترازی پالایشگاه مهر خلیج فارس بود که این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.
وی با بیان اینکه با تکمیل فاز دوم این پروژه نیز در سال ۱۴۰۴ می‌توانیم بنزین یورو ۴ تولیدی این پالایشگاه را به بنزین یورو ۵ تبدیل کنیم، اظهار کرد: علاوه بر این باتوجه به اینکه در میادین مشترک عقب‌ماندگی‌هایی در توسعه داشته‌ایم، قرارگاه آمادگی خود را برای حضور حداکثری در میادین مشترک نفت و گاز اعلام کرده است.
*اعلام آمادگی قرارگاه برای آغاز حفاری در میدان آرش
سردار عابد با تاکید بر اینکه توسعه میدان آرش برای ما واجب‌ است و باید دستگاه دیپلماسی ما آن را مطالبه و وزارت نفت پیگیری کند که این مسائل در خصوص میادین اسفندیار و فرزاد نیز وجود دارد، گفت: ما آمادگی شروع حفاری در میدان آرش را داریم، دکل هم داریم، اما باید وزارت نفت و وزارت امور خارجه شرایط را ایجاد کنند تا ما کار را شروع کنیم، طرف کویتی با همکاری عربستان کار توسعه آرش را آغاز کرده و ما نباید نظاره‌گر باشیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت سد بختیاری نیز گفت: کارگاه سد بختیاری فعال شده اما از سوی طرف چینی که فاینانس آن را قرار است انجام دهد، تاخیر به وجود آمده که باید پیگیری شود تا این پروژه مهم هرچه زودتر وارد مرحله اجرایی شود.
*اتمام پروژه علاج بخشی سد لار تا سال ۱۴۰۴
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  در خصوص آخرین وضعیت پروژه علاج بخشی سد لار برای رفع ناترازی آب تهران گفت: از ۲۷ کیلومتر تونل این پروژه، ۹ کیلومتر حفاری شده و ما آمادگی داریم تا این پروژه را در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسانیم.
سردار عابد با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری که قرارگاه بازوی توانمندی برای کمک به دولت‌هاست، اظهار کرد: این فرصت هم برای ما و هم برای دولت است که بتوانیم از ظرفیت‌های قرارگاه برای کمک به کشور استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه از ابعاد مختلف خود را تجهیز کرده و این ظرفیت را داریم که بتوانیم در بخش‌های مختلف دولت را برای رفع مشکلات و توسعه کشور یاری کنیم، گفت: شهید رئیسی، رییس جمهور سابق و پزشکیان، رئیس جمهور جدید از ظرفیت‌های قرارگاه بازدید داشتند، نقش مهم قرارگاه در توسعه کشور و اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی موجب شد تا روسای جمهور بازدیدهایی به فاصله چند ماه از قرارگاه داشته باشند.
او ادامه داد: رئیس جمهور بعد از شروع دولت چهاردهم، با توجه به آشنایی که با توانمندی‌های قرارگاه داشت از پروژه‌های مختلف قرارگاه بازدید کرد و با حضور در مرکز مانیتورینگ از نزدیک در جریان قرار گرفت و این بازدید موجب شد شناخت از مجموعه قرارگاه بیش از پیش شود و جمع‌بندی ما این است که امیدواری نسبت به ظرفیت‌های قرارگاه و افزایش کمک به دولت، ایجاد شده است.
سردار عابد با اشاره به پیشنهاد طرح تلاش برای سازندگی ایران به دولت چهاردهم ، گفت: ۳۸۰ پروژه در حال اجرا داریم و از بین این پروژه‌ها، ۸۵ پروژه اولویت دار را به دولت پیشنهاد دادیم که می‌توانیم در بازه زمانی کوتاه با حمایت دولت، این پروژه‌ها را به انجام برسانیم.
وی افزود: توسعه سواحل جنوبی کشور، رفع ناترازی‌های انرژی و آب، توسعه میادین مشترک نفتی، توسعه سواحل جنوبی و توسعه اقتصاد دریایی در پروژه‌های اودویت‌دار دیده شده‌اند،  کارگروه مشترکی بین قرارگاه و دولت تشکیل شده که مسئول این کارگروه سازمان برنامه و بودجه است.
سردار عابد با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در برنامه قرار دارد و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد، گفت: پیشرفت این پروژه ۷۰درصد بوده و یکی از پروژه‌های اولویت‌داری که به دولت چهاردهم پیشنهاد شده، است.
به گفته او پروژه قطار سریع‌السیر حرم تا حرم دارای اولویت است که استان قم با یک خط مستقیم به مشهد مقدس متصل خواهد شد؛ همچنین در دولت سیزدهم بنا شد تا از طریق مولدسازی اعتبار این پروژه تأمین شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه