روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور - شماره 4662

«خزانه ملت» به بازار سرمایه آمد

  صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی ملت پس از اخذ مجوز تأسیس از بانک مرکزی و صدور مجوز پذیره‌نویسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار با نماد «خزانه ملت» نزد شرکت فرا بورس ایران پذیرش و پذیره‌نویسی شد. به گزارش کائنات؛ پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی ملت معادل 10 هزار میلیارد ریال و با استقبال سرمایه‌گذاران در ساعات اولیه روز پذیره‌نویسی به پایان رسید. بر اساس این گزارش؛ خزانه ملت، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور و تنها صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی است.
*خزانه ملت پیوندی بین بازار سرمایه و بازار پول
سید کاظم چاوشی، نایب ‌رئیس هیئت‌ مدیره بانک ملت در آیین اهدای لوح «خزانه ملت» از سوی فرا بورس، فعالیت این صندوق را پیوندی بین بازار سرمایه و بازار پول دانست و گفت: این صندوق علاوه بر مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز بانک مرکزی را نیز برای فعالیت دریافت کرده است. وی تأکید کرد: طبق رویکرد بانک ملت مبنی بر تنوع‌بخشی و نوآوری در ابزار جذب سپرده‌ها، از سال گذشته پیگیری‌های لازم از بانک مرکزی آغاز و در نهایت مجوزهای لازم برای تأسیس این صندوق دریافت گردید و پس از آن با احراز شرایط لازم، مجوز پذیره‌نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اخذ شد. وی افزود: با توجه به اینکه این صندوق ظرفیت بالایی در ایجاد جذابیت برای جذب و هدایت منابع خرد به سمت سرمایه‌گذاری در اوراق تأمین مالی اسلامی دولت را دارد، در صورت حمایت دولت و نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه و افزایش سقف، این صندوق می‌تواند نقشی مهم در نقد شوندگی و ایجاد ثبات و علامت‌دهی قابل اتکا در نرخ اوراق دولتی داشته باشد.
*مزیت‌های خزانه ملت
افشار سرکانیان، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت نیز گفت: این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با ساختار قابل معامله (ETF) است که 100 درصد منابع آن در اوراق بهادار با درآمد ثابت، اوراق مرابحه دولت، اسناد خزانه اسلامی، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری خواهد شد.
به گفته وی، با توجه به ترکیب دارایی‌های این صندوق، صندوق مذکور تنها صندوق سرمایه‌گذاری بدون پرتفوی سهامی و تقریباً بدون ریسک بازار سرمایه است. مدیـرعامل تأمین سرمایه بانک ملت افزود: خزانه ملت می‌تواند ابزار مناسبی برای افزایش نقد شوندگی اوراق دولتی باشد و از نوسانات شدید نرخ اوراق دولتی جلوگیری نماید. وی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختص اوراق دولتی جزو اوراق مالی اسلامی و حدنصاب‌های مربوط به اوراق دولتی شرکت‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق فراهم و جزو حدنصاب اوراق دولتی آن‌ها نیز محسوب شود. به گفته سرکانیان، لحاظ کردن واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختص اوراق دولتی موجب کاهش چشمگیری در نوسانات NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد. سرکانیان با بیان این نکته که مدیر و بازار گردان صندوق خزانه ملت، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت است و 90 درصد سهام ممتاز آن متعلق به بانک ملت و باقیمانده متعلق به شرکت تأمین سرمایه بانک ملت است، تصریح کرد: حضور بانک ملت می‌تواند پشتوانه مناسبی برای اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران و افزایش حجم دارایی‌های صندوق باشد.

گره‌گشایی از مشکلات آحاد جامعه
با تسهیلات بانک کارگشایی
  پرداخت تعداد وام قرض‌الحسنه و مرابحه بانک کارگشایی در مجموع طی پنج ماه ابتدای سال جاری از مرز 101 هزار فقره عبور کرد. به گزارش کائنات؛ بانک کارگشایی یکی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران است که به منظور گره‌گشایی از مشکلات و رفع نیازهای فوری و احتیاجات ضروری افراد محروم و نیازمند جامعه از فروردین تا پایان مردادماه امسال با پرداخت وام قرض‌الحسنه و مرابحه رفع احتیاجات ضروری به ارزش 13 هزار و 750 میلیارد ریال گره‌گشای مشکلات 101 هزار و 200 نفر شد. بانک کارگشایی در مدت پنج ماه نخست سال نیز تعداد 30 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از یک هزار و 250 میلیارد ریال و تعداد 71 هزار و 200 فقره تسهیلات مرابحه به ارزش 13 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. بانک کارگشایی می‌کوشد در مواقع ضروری با حداقل زمان درازای ترهین طلا آلات با پرداخت تسهیلات مرابحه و وام قرض‌الحسنه برای کمک هزینه درمان، کمک هزینه تحصیلی، تهیه جهیزیه، ودیعه مسکن و ... در کنار مشتریان خود باشد. بانک کارگشایی به عنوان یکی از واحدهای بانک ملی ایران با ۱۳ شعبه و ۴۲ دایره فعال در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات متمایز و منحصر به فرد از جمله پرداخت وام قرض‌الحسنه، اعطای تسهیلات مرابحه احتیاجات ضروری، تخصیص صندوق امانت به مشتریان، افتتاح انواع حساب‌های بانکی، خدمات بانکداری الکترونیک و غیره به مشتریان خود است.

تخلیه‌وبارگیری ۹۴ میلیون تن کالا
در بنادر طی ۵ ماهه اول ۱۴۰۳
  میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی پنج ماهه نخست امسال، معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بود.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۴۸ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل۲۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۸ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۲ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۳۴۶ تن بوده است.
*بارگیری کالاها
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی پنج ماهه نخست سال جاری، معادل ۳۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۶۶ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۲۹ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۶۵ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۶۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۱۳۱ تن بوده است.
*تخلیه‌ و بارگیری کالا
جمع تخلیه‌ و بارگیری کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳، معادل ۴۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۴۱۴ تن و جمع تخلیه‌ و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۵۱ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۶۲ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه