روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور - شماره 4662

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کاءنات

جهان امروز بیش از هر زمانی دچار بلاتکلیفی شده است

  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل گفت: روی کار آمدن قدرتهای جدید و نوظهور بعد از جنگ سرد که با هم در رقابت هستند زمینه ساز افزایش بحران هایی شده که متاسفانه هر روز جهان را به سمت و سویی می برد که نگرانی ها را بابت بروز جنگ و درگیری افزایش می دهد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص توافقنامه و همراهی دولت آمریکا با ژاپن و کره جنوبی درراستای مقابله با توان افزایی چین گفت: بعد از جنگ سرد، جهان دچار بی نظمی و بی سر و سامانی شد به طوری که جهان را درگیر نابسامانی و بحران های مختلفی کرد.
وی افزود: در دوره جنگ سرد به دلیل تقسیم دنیا بین دو قدرت بزرگ به نظر می رسد قدرت های جهانی تا حد ممکن مراقب عدم عدول از منطقه تحت نفوذ دیگری بودند و آنچه بین خود مقرر کرده بودند را به نوعی رعایت می کردند اما بعد از جنگ سرد چیزی در حدود دو دهه روسیه در خواب خرگوشی فرو رفت و بوش پدر به دنبال تئوری اجرای نظم نوین جهانی بود اما بعد از جنگ عراق شکست خورد و از قدرت کناره گیری کرد.
بیگدلی در این باره افزود: بعد از آن زمان، جهان یک بار دیگر شاهد نوعی بی نظمی و سیستم دلهره آوری شد به گونه ای که زمینه های خطر آفرین در عرصه بین الملل را بیشتر کرد. وضعیت امروز جهان و جنگ ابرقدرتها در قالب های مختلف اعم از اقتصادی تا توان افزایی و سلطه خود بر نقاط مختلف دنیا بسیار نگران کننده شده و منطقه و جهان را وارد رقابت های خطرناک منطقه ای کرده است.
کارشناس امور بین الملل درخصوص سطوح همکاری آمریکا و ژاپن نیز گفت: ژاپنی ها از سال 1951 بعد از واقعه هیروشیما در سانفرانسیسکو با آمریکا قرار دادی را  به امضا رساندند مبنی براین که آمریکا به آنها درخصوص امنیت کشورشان تضمین دهد، بدین خاطر  در قانون اساسی این کشور ذکر شده ژاپن نمی تواند ارتش تهاجمی داشته باشد، شبیه این قانون نیز با آلمان امضاء شده است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: آمریکایی ها به خاطر تقسیم قدرت با توجه به نزدیکی روسیه و کره شمالی و کره شمالی و چین، به درخواست ژاپن و کره جنوبی ناچار به امضای قرارداد امنیتی، نظامی و اطلاعاتی شدند. از آن سو روسیه نیز برای اولین بار با رهبر کره شمالی دیدار کرد.این مسائل نشان می دهد رقابت ها و همکاری ها دنیا را به سمت و سویی می برد که می تواند بحران زا باشد. علی بیگدلی درخصوص اوضاع خاورمیانه نیز گفت: به نظر می رسد امروز خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری چار بلاتکلیفی شده به طوری که همه دولتها به نوعی گوشه نشین شده اند و طرح های عمرانی مثل آنچه  محمد بن سلمان در سر می پروراند به دلیل نگرانی بابت ناامنی منطقه متوقف شده است.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل یادآور شد: کاهش سطح اشتغال در آمریکا و افزایش تورم بی سابقه دراین کشور و تبعاتی که بیکاری برای اروپا داشته زمینه ساز چالش های بسیاری شده است.
وی افزود: در حالی که بعد از کرونا دولت های غربی امیدوار به عرضه کالاهای خود به کشورهای عربی بودند اما بحران منطقه و عدم میل به سرمایه گذاری و خرید باعث شده دنیا دچار بی نظمی شود که تبعات آن همه را تهدید می کند و می تواند خطر آفرین باشد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: روی کار آمدن قدرتهای جدید و نوظهور بعد از جنگ سرد که با هم در رقابت هستند زمینه ساز افزایش بحران هایی شده که متاسفانه هر روز جهان را به سمت و سویی می برد که نگرانی ها را بابت بروز جنگ و درگیری افزایش می دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه