روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور - شماره 4661

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون خبر داد؛

جلوگیری از کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب

  مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون از تعمیر موفقیت‌آمیز خط لوله ۲۰ اینچ نفت لب سفید با استفاده از روش تعمیر سرد (کامپوزیت) در نقاط دارای نشتی بدون کاهش تولید حداقل ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خبر داد.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، حسن شهروئی گفت: خط لوله ۲۰ اینچ نفت لب سفید به‌دلیل نشتی‌های مکرر به‌عنوان یکی از کاندیدهای توپکرانی هوشمند انتخاب شده بود که به‌دلیل نیاز به استفاده از فشار سیال و نبود اطمینان از تحمل فشار مورد نظر در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ مورد هایدروتست قرار گرفته بود و با وجود تعویض حدود یک کیلومتر از خط لوله در محدوده شرکت نفت و گاز کارون، از سوی مهندسی و ساختمان مناطق نفت‌خیز جنوب پس از راه‌اندازی، در ۱۲ نقطه دچار نشتی شد.
وی با اشاره به مشکل‌ها و ریسک‌های موجود در جوشکاری حین سرویس افزود: ۶ نقطه محل نشت با غلاف جوشی تعمیر شد و سایر نقاط به‌صورت مهار نشتی با گیره و غیرمدفون باقی‌ مانده بودند، که سرانجام تعمیر خط لوله ۲۰ اینچ نفت لب سفید با استفاده از شیوه تعمیراتی سرد بدون توقف و یا کاهش تولید حداقل ۴۰۰ هزار بشکه در چهار مقطع از سوی متخصصان شرکت نفت و گاز کارون در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت انجام شد و نقاط مدفون‌سازی شدند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون بیان کرد: استفاده از شیوه تعمیراتی کامپوزیتی مطابق با استانداردهای مورد تأیید وزارت نفت، درباره خطوط لوله دارای کاهش ضخامت، مورد صحه‌گذاری قرار گرفته که تخلیه، توپکرانی، برشکاری و جوشکاری خط لوله از مزایای این شیوه به شمار می‌آیند که افزون بر جلوگیری از کاهش حداقل ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت مناطق نفت‌خیز جنوب، صرفه‌جویی هزینه‌های مربوط به تعمیر با روش‌های معمول و به‌کارگیری سرمایه انسانی، تأثیری بسزا داشته است. شهروئی ضمن قدردانی از کارشناسان ادارات بازرسی فنی و خوردگی فلزات، خدمات عملیات، اچ‌اس‌ئی (HSE) و ادارات پشتیبانی که در این عملیات نقشی بسزا داشته‌اند، گفت: طول خط لوله ۲۰ اینچ نفت لب سفید ۱۱۱ کیلومتر است که ابتدا و انتهای آن در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و مارون و از کیلومتر ۳.۹۳ تا کیلومتر ۴.۲۱۴ آن در گستره عملیاتی شرکت نفت و گاز کارون قرار دارد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، شرکت نفت و گاز کارون با ظرفیت تولید ۲۷درصد نفت خام کل کشور، بزرگ‌ترین شرکت بهره‌بردار تابع مناطق نفت‌خیز جنوب است که از تأمین‌کنندگان اصلی خوراک پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی و شرکت گاز بوده و مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی را به‌عهده ‌دارد.

سقوط درآمدهای نفتی عربستان
 به پایین‌ترین حد در ۳ سال اخیر
  درآمدهای نفتی عربستان سعودی در ماه ژوئن به‌دلیل تبعیت از برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس به پایین‌ترین حد در سه سال رسید.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری المانیتور، درآمدهای نفتی عربستان در ماه ژوئن در پی پیروی از برنامه‌های کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) به کمترین رقم در سه سال اخیر رسید.
براساس داده‌های مرکز آمار عربستان، این کشور از محل فروش محموله‌های نفت خام خود در بازارهای جهانی طی ژوئن ۲۰۲۴، ۱۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار (۶۶.۳۱۴ میلیارد ریال سعودی) درآمد به دست آورده است. داده‌ها حکایت از آن دارد که این رقم ۱۲.۶درصد کمتر از ماه مه بوده و کمترین حد از اوت ۲۰۲۱ بوده است. درآمدهای نفتی همچنان بخش بزرگی از اقتصاد عربستان (۷۵.۴درصد) را شامل می‌شود؛ در همین حال، درآمدهای صادرات غیرنفتی این کشور در ژوئن با ۱۷.۹درصد کاهش به ۴ میلیارد دلار و ۱۸۰ میلیون دلار رسید. درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی ۱۷.۹درصد از مجموع درآمدهای عربستان در ژوئن را به خود اختصاص داده است. جیمز سوانستون، اقتصاددان ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا، دراین‌باره به المانیتور گفت: درآمدهای نفتی عربستان از تحولات قیمتی و حجم صادرات تأثیر گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه