روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد - شماره 4659

سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا را دارای صلاحیت پیگیری موضوع آتش بس در غزه نمی‌دانیم


  سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای حسن نیت و صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی‌کنیم، گفت که توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است. ناصر کنعانی در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
 کودتای 28 مرداد
این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره کودتای 28 مرداد و پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه در این خصوص عنوان کرد: دادخواست بیش از 400 هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که از استان‌های مختلف کشور علیه دولت آمریکا و بانیان و طراحان و مجریان کودتای ننگین 28 مرداد هستند که به دلیل این اقدامی که دولت آمریکا و دولت انگلستان علیه دولت قانونی ایران انجام دادند، مردم و شهروندان ایرانی هم متضرر و خسارت‌های فراوان مادی و معنوی متحمل شدند.
مذاکرات آتش بس
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات آتش بس در غزه گفت: ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور برقراری آتش بس و پایان دادن این جنایات صورت بگیرد استقبال می‌کند. ایران در طول ما‌ه‌های گذشته یکی از کشورهایی بود که صادقانه از ظرفیت‌های خود برای پایان این کشتار ظالمانه و وحشیانه استفاده کرده است.
 حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود در مقابل نیروی متجاوز حمایت کنیم
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این موضوع ارتباطی با حق مشروع و شناخته شده ایران در پاسخ به متجاوز و تنبیه متجاوز ندارد. مهمان رسمی ایران در خاک ایران توسط یک رژیم تروریستی مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ایشان یک شخصیت تراز اول سیاسی بود و ایشان رهبر فلسطینی روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس بود. رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه نشان داد مایل به ادامه روند سیاسی و توقف جنگ نیست بلکه به دنبال گسترش دامنه جنگ است.
 به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم
کنعانی افزود: ما به عنوان ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود بر تنبیه متجاوز تأکید داریم به دوستان خود گفتیم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم و در عین حال بر حق ذاتی ایران برای استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم غاصب تأکید داریم.
بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است
وی در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری برخی کشورها برای جلوگیری از تصمیم ایران در تنبیه رژیم اسرائیل اظهار داشت: اگر جامعه بین‌المللی و مشخصا سازمان ملل و شورای امنیت می‌توانست و در عمل نشان می‌داد که در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و امنیت کشورها به ویژه کشورهای منطقه در مقابل رژیم متجاوز صهیونیستی از اراده و توانایی لازم برخوردار است شاهد بیش از 10 ماه جنایت جنگی و نسل کشی در فلسطین و تعدی و تجاوز گستاخانه رژیم غاصب علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه و ایران و دیگر کشورهای منطقه نبودیم. درخواست خویشتنداری از ایران در شرایطی که این رژیم صلح و امنیت منطقه‌ای و امنیت ملی و تمامیت رسرزمینی کشورها را با تهدید عینی مواجه کرده یک درخواست غیرمنطقی است. کنعانی افزود: با رژیم یاغی و سرکش روبرو هستیم که نشان داد به هیچ یک از اصول و قواعد بین‌المللی و منشور ملل پایبند نیست. بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و در شرایطی که شورای امنیت نتوانست به وظایفش عمل کند و آمریکا تمام عیار در کنار این رژیم ایستاد و آمریکا و برخی از اعضای شورای امنیت این اقدام را محکوم نکرده و مانع صدور یک بیانیه توسط این شورا شدند.
 مذاکرات رفع تحریم‌ها
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: سند و توافقی وجود دارد و برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به برجام این درخواست از سوی دولت فعلی آمریکا شکل گرفت و بر همان مبنا مذاکراتی برقرار شد. عراقچی هم در صحن مجلس در این خصوص هم وضعیت را توضیح داد و هم رویکرد و سیاست‌ها را مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی توضیح داد.
  عادی سازی روابط سوریه و ترکیه
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره عادی سازی روابط سوریه و ترکیه اظهار داشت: حتما از چنین رویکردی با جدیت حمایت می‌کنیم و معتقدیم دو کشور مهم منطقه‌ای سوریه و ترکیه که هر دو از دوستان بسیار خوب و متحدان و شرکای اساسی و راهبردی منطقه‌ای ایران هستند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن مسائل و مشکلات موجود بین دو کشور را حل و فصل و روابط سیاسی دو کشور به وضعیت عادی برگردد.
 موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت به عمل آمده از سوی پوتین از مسعود پزشکیان برای سفر به غازان و وضعیت موافقتنامه جامع بلندمدت همکاری ایران و روسیه اظهارداشت: این موافقتنامه مدت‌های نسبتا طولانی است که بین دو کشور در چارچوب نشست‌های فنی و حقوقی گفت‌وگو و تبادل نظر شده است. پیش نویس‌های آن مورد گفت‌وگو قرار گرفته و در چارچوب اراده سیاسی مشترک برای امضای آن در راستای تقویت مناسبات دوستانه و سازنده دو کشور این سند در آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی دو کشور نهایی شده و به پاراف روسای هیأت‌های مذاکره کننده حقوقی دو کشور رسیده و امضای نهایی این سند یک روند حقوقی دارد. وی افزود: ما شاهد دعوت آقای پوتین از آقای پزشکیان برای مشارکت در نشست آتی سران بریکس را دریافت کردیم و فرصت برای ملاقات و گفت‌وگوی روسای دو کشور در این نشست و در فرصت های آتی وجود دارد و در چارچوب اراده مشترک دو کشور و با توجه به اینکه سند مورد پاراف قرار گرفته با تکمیل روند اداری و تشریفاتی این سند در فرصت آتی امضا و بعد از تشریفات اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه