روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد - شماره 4658

همراه اربعین


  میثم علویان- مسأله اربعین به طور كلی و اربعین سیدالشهداء (ع) به طور خاص، نه تنها از جنبه اجتماعی و تاریخی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد، بلكه روایات و احادیث نیز بر این مهم تأكید دارند. مرحوم سیدبن طاووس می‌گوید: وقتی كاروان زنان و فرزندان و عیال حسین (ع) از شام به طرف مدینه حركت كردند و به عراق رسیدند، به راهنمای خود گفتند: ما را از راه كربلا ببر. پس، از راه كربلا آنها را برد تا به قتلگاه شهیدان رسیدند. در آنجا جابر بن عبدالله انصاری را با جماعتی از بنی هاشم و مردانی از خاندان رسالت دیدند كه برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند- و این در یك وقت و زمان اتفاق افتاد- آنها سخت گریستند و ناله و زاری كرده و بر صورت خود سیلی زده و ناله‌های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند و چند روزی در آنجا به عزاداری پرداختند.
اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ که‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی‌ خاندان‌ پیامبر (ص)، یاد نهضت‌ حسینی‌ برای‌ همیشه‌ جاودانه‌ شد.اعتبار اربعین امام حسین(ع) از قدیم ‏الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین(ع) شناخته شده بوده است.در این روز زیارت امام حسین(ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است.اما نخستین مسأله‌ای که در ارتباط با «اربعین» جلب توجه می‌کند، تعبیر اربعین در متون دینی است. ابتدا باید نکته‌ای را به عنوان مقدمه یادآور شویم:
اصولاً باید توجه داشت که در نگرش صحیح دینی، اعداد نقش خاصی به لحاظ عدد بودن درالقای معنا و منظوری خاص ‏ندارند؛ به این صورت که کسی نمی‌تواند به صرف اینکه در فلان مورد یا موارد، عدد ‏هفت یا ‏دوازده یا چهل یا ‏هفتاد به کار رفته، استنباط و استنتاج خاصی ‏داشته باشد. این یادآوری، از آن روست که برخی از فرقه‌های مذهبی، بویژه آن‌ها که تمایلات «باطنی‌گری» ‏داشته یا دارند و‌گاه وبیگاه خود را به شیعه نیز منسوب می‌کرده‌اند، و نیز برخی از شبه فیلسوفان متأثر ‏از اندیشه‌های انحرافی ‏و باطنی و اسماعیلی، مروج چنین اندیشه‌ای درباره اعداد یا نوع حروف بوده و هستند.
یکی از تعبیرهای رایج عددی، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است. ‏ یک نمونه آنکه سنّ رسول خدا(ص) در زمان مبعوث شدن، چهل بوده است. گفته شده که عدد چهل در سن انسان‌ها، نشانه بلوغ و رشد فکری است. گفتنی است که برخی از انبیاء در سنین کودکی به نبوت رسیده‌اند. از ابن عباس (گویا به نقل از پیامبر(ص) نقل شده که اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن به جهنم باشد، ‏ در نقلی آمده است که، مردمان ‏طالب دنیایند تا چهل سالشان شود. پس از آن در پی آخرت خواهند رفت). (
در قرآن آمده است «میقات» موسی با پروردگارش در طی چهل روز حاصل شده است.
در نقل است که، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا در حال سجده بود (مستدرک وسائل ج۹، ص۳۲۹) درباره بنی اسرائیل هم آمده که برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجّه می‌کردند. (مستدرک ج۵، ص۲۳۹) در نقلی آ‏مده است که اگر چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند او را در دنیا زاهد می‌کند. بدین مضمون روایات فراوانی وجود دارد. چله نشینی صوفیان هم درست یا غلط، از همین بابت بوده است. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار در این باره که بر گرفتن چهل نشینی از حدیث مزبور نادرست است، به تفضیل سخن گفته است. اعتبار حفظ چهل حدیث و شرح و بسط آن‌ها شده است. در این نقل‌ها آمده است اگر کسی از امّت من، چهل حدیث حفظ کند که در امر دینش از آن‌ها بهره برد، خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد کرد. در نقل دیگری آمده است که امیرمؤمنان(ع) فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت می‌کردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم.  همچنین رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لقمه حرامی بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود.
این‌ها نمونه‌ای از نقل‌هایی بود که عدد اربعین در آن‌ها به کار رفته است.


نشست فوری کشورهای جنوب آفریقا برای بررسی شیوع «آبله میمونی»
  وزیران بهداشت کشورهای جنوب آفریقا موافقت کردند نشستی فوری برای بررسی شیوع «ام‌ پاکس» (آبله میمونی) در منطقه برگزار کنند.
هدف از این نشست واکنش هماهنگ در نظارت و افزایش هرچه بیشتر آزمایش تشخیص این بیماری ویروسی است.
این تصمیم در حالی گرفته شده است که سازمان بهداشت اتحادیه آفریقا برای اولین بار وضعیت اضطراری سلامت عمومی در منطقه اعلام کرده است. این سازمان بیش از ۱۸ هزار ابتلا و ۵۰۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در کشورهای آفریقایی گزارش کرده است.
جمهوری دموکراتیک کنگو، کانون یک سویه جدید از ام‌ پاکس است که به‌شدت مسری است.
به گزارش بی بی سی، این کشور بیشترین تعداد ابتلا و مرگ ناشی از ام‌ پاکس را ثبت کرده است.
این ویروس که برای دهه‌ها به نام آبله میمونی شناخته می‌شد، می‌تواند از حیوانات و همچنین از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود. علائم شامل جوش‌های آبله مانند روی پوست، تب و بدن درد است.
این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد. دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است؛ به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه