روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد - شماره 4658

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد؛

فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران


  رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده است.
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در نشست خبری که روز گذشته در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار شد؛ گفت: امروز اگر اصحاب رسانه فعال نباشند خیلی از موضوعات و ماموریت‌های ما به درستی انجام نمی‌شد. گسترش جمعیت و بزرگ شدن پایتخت ماموریت‌های ما را با مشکل مواجه می‌کند که شما خبرنگاران هم به ما و هم به مردم کمک می‌کنید که من از شما به خاطر زحماتتان قدردانی میکنم.
وی با اشاره به اجراب طرح ۱۰ افزود: از ۱۸ دی ماه سال گذشته طرح ۱۰ اجرا شد. در پایتخت حدود چهار و نیم میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند و در واقع از کل ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور،  ۳۰ درصد در تهران تردد دارند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پایتخت نزدیک به ۹.۵ میلیون جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت مامور ما نمی‌تواند به صورت فیزیکی این حجم تردد ها را کنترل کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد. ما چهار ماه برای طرح ۱۰ مطالعه کردیم و قرار است این طرح استمرار داشته باشد و ما می‌خواهیم کلاه ایمنی را مانند کمربند ایمنی در مردم نهادینه کنیم.
* فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران
وی بابیان اینکه ۹۰ درصد موتورسکیلت‌های موجود به سن فرسودگی رسیده است؛ افزود: در بررسی های مشخص شد در طول پنج سال گذشته ۴۱ درصد از فوتیان و ۶۱ درصد از جرحی‌ها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از ۱۰ درصد آلاینده‌های ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:  اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمی‌کنند و هر کجا که بتوانند تردد می‌کنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این مسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است. متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل این طرح ۱۰ اجرا شد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف طرح ۱۰  ادامه داد:  اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است. موسوی پور گفت: مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسئولیت نسبت به خودش، خانوادش و جامعه احساس کند. وی افزود: ما در دین طرح از خودمان شروع کردیم. به تمام‌مسئولان اعلام کردیم هیچکسی حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. من امیدوارم این مسئله در تمام ارگان‌ها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان  اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند. مادران همسران و خواهران می‌توانند در خانواده نقش پررنگی داشته باشند و به موتورسواران خانواده خود کلاه ایمنی هدیه بدهند و این فرهنگ را ایجاد کنند. موسوی پور گفت: راهکارهای انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران زیاد است از توقیف شش ماهه تا توقیف مدارک برای آموزش و استفاده از کفی ها، طرح موتوریار در گذشته اجرا شده است که کافی نبوده و مثلا در طرح موتوریار  ۶۵ هزار موتورسیکلت توقیف شدند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما از ۲۱ راهکار، به ۱۰ راهکار رسیدیم و قصد داریم ۱۰ طرح را اجرا کنیم که به انضباط بخشی تبدیل شود. این طرح بخش‌های مختلفی دارد. ما نمی توانیم حضور مامور و کفی را حذف می‌کنیم اما باید فرهنگ سازی نیز در کنار آن انجام شود.
* اعلام ضوابط سرویس مدارس
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره سرویس مدارس  ادامه داد: سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانش آموزی، سامانه سپند فعال است و رانندگان و دانش‌آموزان  باید در آن ثبت نام کنند. این قانون ۳۸ ماده دارد و تکالیف همه مشخص شده است. شهرداری باید برچسب الکترونیکی را تحویل خود  سرویس مدارس دهد و هر خودرو نباید کمتر از چهار نفر  ظرفیت داشته باشند. موسوی پور با اشاره به شرایط رانندگان گفت: حتما باید سه سال از تاریخ  دریافت گواهینامه گذشته باشد، اگر تصادف فوتی و جرحی داشته باشند تا یک سال اجازه فعالیت ندارند یا اگر سه بار تخلفات حادثه ساز انجام دهند نمی توانند سرویس مدرسه باشند.تاکنون  ۱۴۸ شرکت شناسایی شده و ۲۷ هزار دانش اموز ثبت نام کرده اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه