روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد - شماره 4657

سرمایه بزرگ مکتب شیعی


 محمد نظری- حضرت زینب(س) پیامبر عاشورا بودند و اگر حضور و سخنان ایشان نبود، امروز خبری از اربعین هم نبود. حضرت زینب(س) امروز هم ناجی کشور سوریه و شامات است؛ وقتی همه رزمندگان مدافع حرم گفتند؛ اجازه نخواهیم داد، بار دیگر حرم حضرت زینب(س) به اسارت برود.
نقشی که زینب کبری(س) در نهضت حسینی انجام داد، گرچه نقش اصلی آن در دوران بعد از شهادت امام حسین(ع) می باشد ولی حضور حضرت در روز عاشورا در کنار امام حسین(ع) نیز عامل بسیار مهم در تقویت روحی اهل بیت امام و دیگر همراهان ایشان بود. پس از شهادت امام حسین(ع) رسالت خطیر و سنگین زینب کبری(س) آغاز شد. ایشان در جریان عاشورا مصیبت های بسیار بزرگی دید و تحمل کرد. حضرت در کمتر از یک روز تعداد زیادی از برادران، برادرزادگان، عموزادگان خود را در مقابل چشمانش از دست داده بود، که سوگ هر یک از آنان کافی بود، هر انسان قوی و نیرومندی را
قیام و نهضت امام حسین(ع)، دو مرحله داشت. مرحله نخست، مرحله مبارزه، جهاد و شهادت، و مرحله دوم مرحله پیام رسانی و بیدارگری.اگر نهضت امام حسین(ع) در همان مرحله نخست خلاصه میشد و کسی نبود که پیام نهضت را به گوش مردم آن زمان برساند، ماهها زمان لازم بود تا به طور طبیعی خبر قیام امام(ع) به شهرهای اطراف برسد. شاهد این مدعی این است که پیش از ورود اهلبیت امام(ع) به مدینه مردم آن شهر هنوز از رویدادهای کربلا بی خبر بودند.  در این مدت یزیدیان با آن همه امکانات تبلیغاتی، که در اختیار داشتند، به راحتی میتوانستند، وقایع کربلا را در راستای منافع خود تحریف کنند و به گونه ای به گوش مردم برسانند که برای حکومت یزید کمترین ضرر و زیان را در برداشته باشد.  در این صورت تا حدّ بسیار زیادی از تأثیر قیام امام حسین(ع) در جامعه آن زمان و جوامع آینده مسلمانان کاسته میشد، و به طور قطع ما امروز شاهد این همه آثار و برکات برای نهضت امام حسین(ع) نبودیم. بنی امیه برای سرپوش نهادن بر جنایت خویش و انحراف افکار عمومی از شگردهای گوناگون تبلیغاتی استفاده میکردند، که مخفی نگهداشتن جنایات خود از دید مردم در حدّ ممکن، . ضددینی و ضدمردمی معرفی کردن فعالیتهای مخالفان خود  و بنی امیه با ابزارهای گوناگون تبلیغاتی که در اختیار داشتند، مخالفان خود را افرادی بی دین، دنیا پرست، ایجاد شایعات گوناگون در باره کیفیت وقوع حوادث و انگیزه مخالفان …از جمله مهمترین این موارد بود.
 اوج رسالت و آگاهی بخشی حضرت را در خطبه های ایشان در کوفه و شام می بینیم. در خطبه کوفه، حضرت به مواخذه کوفیان می پردازد که اهل بیت و امام زمان را یاری نکردند و در شام یزید را برای خودش و برای دیگران معرفی می کند و در مقابل با استدلال و برهان به معرفی خاندان رسالت می پردازد.
در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین(ع)، هدف رسالت نبی مکرم اسلام، پیامبر(ص) است که آثار فرهنگی را از تشیع به جهان مخابره می‌کند و این راهپیمایی یک خبر و عمل فرهنگی است و خبری را به دنبا مخابره خواهد کرد، که فرصتی برای نمایش انسجام اجتماعی و تبیین تأثیر زنان در جهان خواهد بود. این حرکت عاشورایی نشئت گرفته از سفر بازماندگان واقعه کربلاست.
تجمع اربعین می‌تواند مباحث اخلاقی شیعه و نقش زنان در طبقات جهانی را به دنیا صادر کند، این کار کوچکی نیست، هم دارای بعد اجتماعی، فرهنگی و هم علمی است و ما دانشگاهیان مؤظف هستیم، همه ابعاد این مسئله را به صورت صحیح و عالمانه تبیین کنیم و به نسل جدید ارائه کنیم. سرمایه بزرگ مکتب شیعی در ارتقا فرهنگ جهانی مؤثر است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ روح شیعه، روح کربلایی و عاشورایی است. اربعین پرچم سربلند حسین بن علی(ع) است و ما نخواهیم گذاشت این پرچم به زمین بیفتد. جان، روح، جسم و مالمان  را فدای اسلام و راه حسین(ع) و جمهوری اسلامی خواهیم کرد. این فرهنگ ادامه خط ولایت است.


نماینده‌ای در مخالفت
 با وزیر پیشنهادی آموزش
و پرورش سخن نگفت
  در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نماینده ای به عنوان مخالف برنامه های او صحبت نکرد.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نماینده مخالفی ثبت نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه ها و دفاع از خود می پردازد.
بر این اساس با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.
احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد که کمیسیون آموزش و تحقیقات موافق وزارت کاظمی در آموزش و پرورش است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه