روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد - شماره 4657
تیتر خبرها

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

زیاده خواهی اسرائیل عامل شکست مذاکرات آتش بس در دوحه شد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: همچنان اختلاف نظر بین حماس و اسرائیل بسیار زیاد است، به این دلیل که صهیونیست ها بدون دادن تضمین‌های آتش بس پایدار فقط و فقط به گرفتن امتیازهایی یک طرفه به نفع خود هستند نه موضوع دیگری.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در خصوص پایان مذاکرات آتش بس در دوحه و اشاره رئیس جمهور آمریکا به نزدیک شدن به توافق گفت: در واقع چهاردهمین دور مذاکرات بین بازیگران بحران غزه در حالی در دوحه به پایان رسید که طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات از جمله رژیم صهیونیستی، آمریکا، مصر و قاهره علی رغم آنچه رئیس جمهور آمریکا بر نزدیک شدن به آتش بس اعلام کرده، اتفاقا به توافق خاصی نرسیدند.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: طرف های حاضر در مذاکره به این دلیل توافق نکردند چرا که همچنان اختلاف نظر بین حماس و اسرائیل بسیار زیاد است، به این دلیل که صهیونیست ها بدون دادن تضمین‌های آتش بس پایدار فقط و فقط به گرفتن امتیازهایی یک طرفه به نفع خود هستند نه موضوع دیگری. حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: اسرائیل بر آن است که آتش بس را فقط به صورت تاکتیکی و در یک فرایند زمانی موقت بپذیرد؛ مشروط بر اینکه نیروهای اسرائیلی همچنان در غزه باقی بمانند و با ترتیبات خاصی مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر غزه را آنگونه که خود می خواهند مدیریت کنند، در حالی که این خواسته ها کاملا مغایر با دیدگاه های حماس است.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: موارد پیشنهادی مورد نظر اسرائیل از این جهت با دیدگاه های حماس متفاوت است به اعتبار اینکه حماس خواهان آتش بس پایدار و بازگشت بی‌قید و شرط آوارگان، تداوم کمک‌های انسان دوستانه و ارسال این کمک‌ها به غزه و بازسازی غزه به وسیله کنوانسیون های بین المللی است اما اسرائیل شروط حماس را نمی پذیرد.
هانی زاده با ناتمام ماندن این دور از مذاکرات تصریح نمود: بی تردید این مذاکرات هم به بن‌بست رسیده و ظاهراً جنگ همچنان ادامه دارد. دیدگاه مطرح و برجسته در بین اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو این است که اسرائیل به صورت تاکتیکی آتش بس را بپذیرد اما چون احتمال داده می شود محور مقاومت حمله گسترده‌ای به رژیم صهیونیستی داشته باشد مخصوصاً بعد از شهادت اسماعیل هنیه و افزایش تهدیدات ایران علیه اسرائیل، لذا برخی   اعضای کابینه به نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو فشارآورده اند تا جبهه داخلی را آرام کنند برای اینکه زمینه های لازم برای پرداختن به جبهه منطقه‌ای باز شود، موضوعی که باعث بروز اختلاف در کابینه بنیامین نتانیاهو شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه