روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

ظرفیت‌های بین المللی نظام سلامت مازندران


  تحولات و ارتقای بهداشت و درمان مازندران در چهار دهه اخیر شگفت انگیز و خیره کننده است و این حوزه از استان علاوه بر اینکه توانسته در ارائه خدمات لازم به مازندرانی ها به خوبی عمل کند سودای بین المللی سازی خدمات بهداشتی درمانی این دیار هم عملی شده است.
نظام بهداشت و درمان مازندران توانسته به تحولی شگرف دست یابد و از وضعیتی که بسیاری از مناطق استان از داشتن یک درمانگاه ساده محروم بود خارج شده است و امروز این استان پیشتاز طرح‌های ملی نظیر پزشک خانواده است.
از خاطره مردم مازندران هنوز این مساله پاک نشده است که به دلیل کمبود نیروهای متخصص در حوزه بهداشت و درمان سالهای قبل پزشکان خارجی در مراکز درمانی و بیمارستانی استان خدماتدهی می کردند و به نوعی استان وابسته به نیروهای متخصص از دیگر کشورها از جمله هند و بنگلادش بود.
طی سالها نتیجه تلاش برای فراهم آوردن زیرساخت های سخت افزاری و نیروهای انسانی متخصص وضعیت به گونه ای شده است که اکنون بسیاری از بیماران از مناطق مختلف جهان برای درمان به ایران و مازندران سفر می‌کنند و این استان در توریست سلامت نیز در منطقه سرآمد است.
۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در این استان فعالیت می کنند با زیرساخت هایی که فراهم شده است ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان‌های استان بستری می شوند.
بیمارستان خاتم بهشهر در زمینه چشم، بیمارستان فاطمه زهرا (س) در ساری در بخش قلب، بیمارستان امام خمینی(ره) ساری در بخش سرطان شناسی و ناباروری، بیمارستان های رامسر و چالوس در بخش جراحی و گوارش آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند.
علاوه بر این پنج بیمارستان دولتی در این زمینه فعال هستند، بیمارستان‌های خصوصی نیز پای کار آمدند که بیمارستان های فکوری جویبار، شفای ساری و شمال آمل نیز در این زمینه آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند.
علاوه بر جذب دانشجویان خارجی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همچنین پذیرش و درمان بیماران کشورهای دیگر در بیمارستان های این استان به وضعیتی در حوزه بهداشت درمان بین المللی رسیدیم که کشورهای دیگر از اساتید و کارشناسان بهداشت درمان استان برای آموزش و ارائه خدمات تخصصی به کشورشان دعوت می کنند.
در اقدام اخیر نیز تیم چهار نفره از مسوولان امر حوزه بهداشت درمان کشور تاجیکستان به مازندران سفر کردند و از امکانات ،‌تجهیزات و خدمات آموزشی و درمانی سه بیمارستان امام خمینی (ره) ساری،‌بیمارستان رازی قائمشهر و بیمارستان فاطمه زهرا(س) ساری بازدید کردند.
مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران از چندسال قبل با راه اندازی واحد بین الملل و رایزنی با کشورهای مختلف سعی کرد تا در ابتدا با جذب دانشجوی خارجی و پس از آن تبادل اساتید با دانشگاه های جهان در این مسیر حرکت کند.
محسن رمضانی ادامه داد: اکنون بعد از موفقیت های کسب شده در زمینه آموزشی و جذب دانشجویان خارجی در رشته های مختلف ،‌دانشگاه توانسته است در بخش های دیگر نیز به توفیقاتی خوبی دست یابد.
وی ادامه داد:‌ در همین زمینه و برای ارتقای تبادلات آموزشیو بهداشتی بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تفاهم نامه همکاری در حوزه بهداشت درمان با کشورهای زیمباوه، بحرین، بنگلادش، لیبی، سیشیل و اخیرا با کشور تاجیکستان انجام شده است.
مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: با حضورو سفرا و مسوولان حوزه بهداشت این کشورها تفاهم نامه های همکاری امضا و در حال اجرا است که از جمله استفاده از تجربیات مازندران در راه اندازی شبکه های بهداشت در کشور زیمباوه است.
وی با اشاره به حضور تیم تاجیکستانی متشکل از مسوولان بیمارستان های خصوصی و دولتی کشور اظهار داشت:‌ آنان از بخش های درمان نازایی، ارولوژی و آنکولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری بازدید کردند.
رمضانی توضیح داد:‌ این تیم تاجیکستانی در ادامه از بخش قلب بیمارستان فاطمه زهرا(س)‌ و انجام جراحی های قلب و مداخلات غیر جراحی قلب این مرکز درمانی بازدید کردند.
وی ادامه داد:‌ بخش گوارش و ارجاع بیماران عفونی دیگر برنامه های بازدید این افراد در بیمارستان رازی قائمشهر بود.
به گفته مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران پس از انجام این بازدیدها و آشنایی با زیرساخت های موجود در حوزه آموزش‌،‌درمان و بهداشت مازندران طی قرارداد و تفاهم نامه رسمی آموزش پرسنل درمان تاجیکستان شامل پرستار ،‌پزشک و مدیریت بیمارستان ها زیر نظر متخصصان و اساتید دانشگاه مازندران انجام خواهد شد.
وی گفت:‌ علاوه بر این اعزام بیماران تاجیکستان به بیمارستان های مازندران برای دریافت خدمات درمانی از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
رمضانی توضیح داد: همچنین طبق تفاهم نامه امضا شده با معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعضای هیات علمی و جراحان استان به کادر درمان و متخصص کشور تاجیکستان آموزش خواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه