روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

پوستر هشت رویداد اربعینی رونمایی شد

 پوستر هشت رویداد فرهنگی و هنری با محوریت عاشورایی و اربعین حسینی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی و معرفی شد.
در این آیین که با حضور مجید منادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری حوزه‌های مختلف حضور داشتند هشت پوستر رویدادهای فرهنگی هنری شامل تئاتر، تعزیه، موسیقی، دلنوشته، ادبیات، رسانه و فرهنگ رونمایی شد.
در این آیین از نخستین همایش استانی «آواها و نغمه‌های حسینی» با گویش‌های محلی استان خوزستان رونمایی شد این همایش شامل بخش‌های مختلف همچون گروه‌نوازی، آوازهای روضه، لالایی‌ها، گاگریوخوانی، یزله، هوسه خوانی، بحر طویل خوانی، چاووش خوانی محرم، دوبیتی خوانی، چوب زنی، چلاب خوانی است و بخش جنبی آن به مقلات این حوزه اختصاص داده شده است.
سوگواره ملی «دلنوشته‌های عاشورا» دیگر رویدادی بود که پوستر آن در این آیین رونمایی شد این سوگواره ملی دربرگیرنده ۲ بخش ادبی و عکس است.
پوستر همایش «آستان جانان» دیگر رونمایی این آیین بود. این همایش به صورت شب شعر عاشورایی در مرز چذابه برگزار می‌شودو در آن هنرمندان انجمن‌های نمایش، تجسمی، خوشنویسی، داستان، موسیقی، فیلم و عکس به هنرنمایی می‌پردازند.
پس از آن پوستر سوگواره‌های ملی تئاترهای میدانی تعزیه و نمایش‌های آیینی «اشک سرخ» رونمایی شد. تعزیه خوانی، نمایش خیابانی، روایت خوانی(ویژه کودکان)، مداحی، نقالی و سنج و دمام از بخش‌های این سوگواره به شمار می‌رود.
پوستر موکب رسانه‌ای اربعین نیز در این آیین رونمایی شد. این موکب ویژه اصحاب هنر و رسانه استان خوزستان است که به منظور پوشش رسانه‌ای مواکب و کاروان‌های پیاده روی اربعین حسینی در استان خوزستان شکل گرفته است.
پوستر سومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه خوانی «رأیت سرخ» نیز معرفی شد. سومین دوره این سوگواره در دهه اول صفر با حضور منتخبان شبیه خوانی و دیگر هنرمندان در شهرستان بهبهان در حال برگزاری است. قیام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم سال ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا، شخصیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و به تصویر کشیدن مظلومیت آل الله از موضوعات سومین سوگواره منطقه‌ای «رأیت سرخ» است.
چهارمین سوگواره «رسانه اربعین حسینی» دیگر رویدادی بود که در این آیین رونمایی شد. بخش‌های سوگواره شامل تیتر، خبر، عکس و گزارش و بخش ویژه مربوط به اربعین و کودکان و اربعین و مواکب است.
پوستر رویداد تجسمی «کربلاطریق الاقصی» به عنوان هشتمین رویداد این آیین رونمایی شد.
حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت گذرگاه مرزی چذابه از اول ماه صفر شروع شده است و تقریبا تعداد زائران نسبت به روزهای قبل رو به فزونی است.
از ابتدای ماه صفر تا روز گذشته ۳۵۴ هزارو ۴۵۲ زائر از پایانه های مرزی استان تردد داشتند.
چذابه و شلمچه در استان خوزستان و مهران در استان ایلام سه گذرگاه رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه