روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

لزوم توسعه برق تجدیدپذیر برای صنایع


  عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صرفه‌جویی باید همواره به عنوان یک الگو تبلیغ و دنبال شود و اعطای پاداش در قبوض و پویش‌هایی که تا به حال انجام شده است بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا مردم همراهی بیشتری در این زمینه داشته باشند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، احمد مرادی گفت:‌ صنایع از جایگاه مهمی در اقتصاد برخوردارند و نیاز به انرژی بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها دارند. به همین دلیل خودکفایی و برق خود تامین صنایع از تاکیدات دولت و مجلس بوده است و طی تفاهمنامه صورت گرفته میان وزارتخانه‌های صمت و نیرو مقرر شد صنایع 10 هزار مگاوات برق را تامین کرده و ظرفیت آن را ایجاد کنند. وی ادامه داد: البته این موضوع علاوه بر افزایش راندمان تولید صنایع، کنترل مصرف برق را به همراه دارد و امکان فروش برق اضافی در شبکه و بورس را هم فراهم می‌کند. عضو کمیسیون انرژی با اشاره به برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه خودتامین صنایع خاطرنشان کرد: بهترین راه حل برای رفع ناترازی، گسترش زیرساخت و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. به نظر می‌رسد اگر انرژی‌ تجدیدپذیر در صنایع گسترش پیدا کند، علاوه بر مقرون به صرفه بودن، بازگشت سرمایه بالایی هم به همراه خواهد داشت.
نماینده مردم هرمزگان تشریح کرد: در بخش‌های مختلف تولید، محصولاتی وجود دارد که بیشتر تمایل به صادرات آنها می‌رود. از طرفی این تولیدکنندگان به دنبال برق ارزان قیمت هستند که ارائه برق ارزان قیمت در کنار صادرات دلاری برای عرضه کننده برق چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. وی افزود: راندمان فعلی صنایع به دلیل این مشکلات همواره دچار تغییر و تحت تاثیر تصمیمات کلان قرار می‌گیرد، در واقع اگر تصمیم واحدی در موضوع برق صنایع گرفته شود، الگویی خواهد شد تا صنایع شیفت مناسب را برای ادامه فعالیت بیابند تا راندمان تولید را به نسبت آن ارتقا دهند. مرادی در پایان با تاکید بر اهمیت صرفه‌جویی گفت: صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق همواره به عنوان یک الگو باید تبلیغ و دنبال شود، به همچنین اعطای پاداش در قبوض و پویش‌هایی که تا به حال انجام شده است بهتر توجه شود تا مردم همراهی بیشتر در این زمینه را داشته باشند.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب:
استفاده از منابع آب مرزی
 از اولویت‌های بخش آب است
 رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب در بازدید از مراحل احداث سد «کبوترلانه» در شهرستان کنگاور، ظرفیت‌سازی برای ذخیره آب‌های سطحی و استفاده از منابع آب حوضه مرزی را از مهمترین اولویت‌های بخش آب در غرب کشور خواند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، شاهپور رجایی رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب کشور به همراه معاون مهندسی تأمین منابع مالی این حوضه آبریز، از سد مخزنی «کبوترلانه» شهرستان کنگاور بازدید کرد. رجایی پس از بازدید میدانی از قسمت‌های مختلف این، پروژه در جلسه‌ای در محل کارگاه سد «کبوترلانه» برگزار شد، خواستار تسریع در اقدامات باقی‌ مانده این پروژه شد. رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب گفت: ظرفیت‌سازی برای ذخیره آب‌های سطحی و استفاده از منابع آب حوضه مرزی از مهمترین اولویت‌های بخش آب در غرب کشور است. این گزارش حاکی است در این جلسه که اعضای کمتیه تخصصی ـ مشاوران طرح و پیمانکار نیز حضور داشتند، تأکید شد که در صورت تخصیص به‌موقع اعتبار مورد نیاز، این پروژه آبگیری خواهد شد. در این بازدید رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، رضایی معاون طرح و توسعه و حسین آبادی مجری طرح رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب را همراهی کردند.

در ۲ سال اخیر انجام شد؛
احیای پروژه راهبردی ایران ال‌ان‌جی
به‌دست متخصصان داخلی
 پروژه راهبردی ایران ال‌ان‌جی با تلاش‌های هدفمند انجام‌شده در دو سال اخیر و فعال‌سازی دوباره و عبور از بحران هفده‌ساله، آینده روشنی در این صنعت دارد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، رشد تجارت جهانی بازار ال‌ان‌جی به‌عنوان انرژی پاک مطابق نشریه IGU-2024 از ۳۷۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۴۰۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و رشدی معادل ۷.۸درصدی داشته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییرات اقلیمی و استفاده‌های جدید و بیشتر ال‌ان‌جی به‌عنوان انرژی پاک، تقاضای آن تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۷۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
در این میان، حدود ۲۰ سال است که ایران برای ورود به این بازار با تعریف طرح ایران ال‌ان‌جی تلاش می‌کند و سیر تکاملی این طرح که از سال ۱۳۸۶ تاکنون با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده، در سه سال اخیر تحولات بنیادینی داشته، به‌طوری که به پیشرفت فیزیکی ۵۲درصد رسیده است. در سه سال اخیر، با توجه به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در این طرح، با اعمال مدیریت جدید و بازنگری اقتصاد طرح و حل موضوعات راهبردی مانند تأمین مالی، فناوری مایع‌سازی و تجهیزات، خوراک و سامان‌دهی قراردادهای تعلیق‌شده و راکد، حمایت‌های همه‌جانبه سهام‌داران به‌منظور صیانت از دارایی بازنشستگان صنعت نفت، همچنین دستاوردهایی نظیر فعال‌سازی قراردادهای موجود و رشد پیشرفت ۱۴درصدی طرح، تکمیل و راه‌اندازی هر پنج واحد گازی نیروگاه و درنتیجه کسب سود ۳۰۰درصد از محل فروش برق این نیروگاه در سال جاری، خروج از قراردادهای تعلیق ۲۰۱۸ و گشایش برای انتقال تجهیزات مایع‌سازی از آلمان و صورت‌های مالی مقبول در مجمع طی دو سال متوالی پس از ۱۵ سال صورت‌های مالی مشروط داشته است. طرح ایران ال‌ان‌جی که پیش از این بیم آن می‌رفت تأسیسات موجود در آن به‌دلیل قرارگرفتن در معرض نور خورشید از بین رفته باشد، با مدیریت جدید و نگاه راهبردی و بهره‌گیری از جوانان باانگیزه و توانمند در شرکت مایع‌سازی احیا شده و یکی از طرح‌های مهم صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌ شمار می‌آید. در یک سال گذشته سرمایه این طرح ۱۶ هزار میلیارد ریال افزوده شد، همچنین تنوع محصول به‌منظور بهبود عملکرد مطلوب اقتصادی در این طرح افزایش یافت. از دیگر دستاوردهای موجود در این طرح می‌توان به اخذ مجوز خوراک واحدهای مینی‌ال‌ان‌جی به میزان ۶ میلیون مترمکعب در روز با نگاه تولید محصولات ال‌ان‌جی و هلیوم در بازه زمانی دوساله، و ورود به باشگاه ال‌ان‌جی جهان و کسب درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری در سال، تهیه مستر پلن جامع طرح (مگاپروژه)، ساماندهی، فعال‌سازی و رفع ادعاهای حقوقی سنواتی قراردادهای ۱۷ ساله، حل‌وفصل ۱۹۰۰ میلیارد تومانی جرایم بیمه تأمین اجتماعی، برگشت هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت (ساختمان مرکزی)، تدوین برنامه راهبردی و برنامه پنج‌ساله آتی و بودجه مورد نیاز تکمیل طرح اصلی و تعیین تکلیف مالکیت زمین و پیگیری خوراک و نرخ آن اشاره کرد. با تلاش‌های هدفمند انجام‌شده در دو سال اخیر و فعال‌سازی دوباره پروژه، آینده روشنی در این صنعت و عبور از بحران هفده‌ساله این طرح عظیم متصور است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه