روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

بنیان‌گذار آب و هواشناسی سینوپتیک ایران مطرح کرد؛

نقش مؤثر مصرف سوخت‌های فسیلی در افزایش دمای هوا

  بنیان‌گذار آب و هواشناسی سینوپتیک در ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی خطرناکتر از حملات نظامی و بحران‌های سیاست است، افزود: مصرف سوخت‌های فسیلی و اسراف در حوزه انرژی نقش مؤثری در افزایش دمای هوای ایران دارد.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، بهلول علیجانی پیرامون روند جهانی افزایش دمای هوا و تأثیر آن بر روی میزان مصرف انرژی گفت: هر سال به دلیل گرمایش زمین یا فرایند تغییر اقلیم، هوای کره زمین گرمتر می‌شود و به طور کلی سالانه نسبت به سال ۱۸۵۰ یعنی آغاز صنعتی شدن زمین، حدود 0.06 درجه سلسیوس دمای کره زمین گرمتر شده است.
وی با تأکید بر اینکه تیرماه سال جاری گرم‌ترین تیرماه تاریخ بود، افزود: این وضعیت سال گذشته نیز وجود داشت و سال آینده نیز تکرار خواهد شد.
بنیانگذار آب و هواشناسی سینوپتیک اضافه کرد: نسبت به سال ۱۸۵۰ میلادی خشکی‌های زمین ۲ درجه و کل کره زمین نیز 1.35 درجه گرم‌تر شده است و این در حالی است که سازمان هواشناسی جهانی در کنفرانس پاریس حد اکثر افزایش را تا سال ۲۱۰۰ حدود 1.5 درجه تعیین کرده بود و بعد به دو درجه هم راضی شدند، اما با روند فعلی گرمتر خواهد شد.
علیجانی در ارتباط با وضعیت افزایش میانگین دمای هوا در غرب آسیا و ایران اظهار داشت: در غرب آسیا متوسط دما 1.9 درجه نسبت به آغاز دوران صنعتی شدن جهان افزایش یافته است و در ایران نیز میزان افزایش دما 2.3درجه ارزیابی می‌شود.
این استاد آب و هواشناسی با بیان اینکه دلیل اصلی تشدید روند گرمایش جهانی تخریب محیط زیست و افزایش سوخت‌های فسیلی است، خاطرنشان کرد: علت اصلی افزایش دما در ایران را باید در عواملی مانند تخریب محیط زیست، حذف پوشش گیاهی، مصرف سوخت‌های فسیلی و اسراف در حوزه انرژی دنبال کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال نسبت به سال قبل وضعیت بدتری به ثبت می‌رسد.
استاد تمام دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه مردم باید با صرفه‌جویی در حوزه انرژی به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور کمک کنند، اضافه کرد: مسئولان نیز باید زیرساخت‌ها را به گونه‌ای بهبود و افزایش دهند تا زمینه‌های تعدیل و سازگاری با گرمایش هوا در برنامه‌های توسعه‌ای لحاظ شود.
علیجانی در همین زمینه یادآور شد: باید بپذیریم که مقابله با پدیده تغییر اقلیم با اقدامات ضرب العجلی امکان‌پذیر نیست و باید برای این مهم برنامه‌های دراز مدت و منطقی همانند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی شود.
این استاد دانشگاه در پایان پیرامون ضریب اهمیت پدیده تغییر اقلیم و عواقب خطرناک آن گفت: مدیران اجرایی کشور باید بدانند که تغییرات اقلیمی و گرمایش در صورت بی‌توجهی، عواقب خطرناکی را متوجه کشور می‌کند و به صورت کلی به نظر من پدیده تغییرات از حملات نظامی و بحران‌های سیاسی به مراتب خطرناک‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه