روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

توصیه هایی برای راهپیمایی اربعین


 مریم خراسانی- پیاده روی اربعین برای زیارت حرم سیدالشهدا یکی از توصیه شده ترین اعمال است که به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند تا روز اربعین به زیارت بپردازند. پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است که برای بهره‌وری بیشتر از این سفر معنوی لازم است تا زائرین آدابی را رعایت کنند.
اولین نکته مهم در این سفر این است که خودمان را برای کسانی که از ما پذیرایی می‌کنند، نگیریم. اخلاصی که مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین دارند، وصف نشدنی است. هرگز به خادمان حرم نگویید: «اینجا با پول ما ساخته شده» و به کسانی که با جان و دل برای پذیرایی را از شما وقت می‌گذارند، دستور ندهید. تشکر از میزبان را هم فراموش نکنید.
برای تشکر کردن می‌توانید از کلمه «مَشکور» استفاده کنید. درست است که در مسیر پیاده‌روی کفش‌هایتان را رایگان واکس می‌زنند و ماساژتان می‌دهند، اما اجازه دهید این خدمات برای کسانی باشد که واقعا به آن نیاز دارند. برای تفریح از این خدمات استفاده نکنید. به جای «شای ایرانی» از «شای عراقی» بنوشید و از پذیرایی موکب‌های عراقی استفاده کنید. در این چند روز سفر، ایرانی بودنتان را فراموش کنید و در «امت واحده اربعینی» حل شوید.
نماز اول وقت را در مسیر سفر فراموش نکنید، هر جا که صدای اذان را شنیدید سریع نماز بخوانید. یادتان نرود که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و در میانه جنگ نماز را به جماعت، به جا آوردند. پس چه بهتر که بتوانید نماز را به جماعت و همراه با دیگر همسفرانتان بخوانید. از بیان حرف‌های لغو و بیهوده و شوخی‌های نا به جا بپرهیزید، به دلیل تفاوت زبان ما با مردم عراق خنده و شوخی در مسیر پیاده روی جلوه خوبی ندارد.
قبل از شروع سفر آداب سفر را بخوانید. حتما به مسجد کوفه بروید و اعمال آن را انجام دهید، در کل نیم ساعت تا چهل دقیقه وقت شما را می‌گیرد. مفاتیح کوچک و قرآن کوچک همراه خودتان داشته باشید. در طول مسیر زیاد استغفار کنید و گاهی با امام حسین علیه السلام درددل کنید تا با دلی آماده به کربلا وارد شوید. از گرفتن سلفی، عکس و فیلم زیاد پرهیز کنید، تا بتوانید بهره معنوی کافی از سفر ببرید. در حرم مطهر، زیاد به ضریح نچسبید. فرصت زیارت و حضور تحت قبه شریفه را به دیگران هم بدهید. در روز اربعین حرم بسیار شلوغ است، یادتان باشد که هل دادن دیگران حق الناس است. برای ظهور بسیار دعا کنید، که گشایش امور ما در همین نکته قرار دارد.
معمولا وقتی به مراسمی می‌رویم که احتمال حضور بچه‌ها در آن هست، با خودمان چند شکلات برمی‌داریم. کودکان عراقی هم از این قاعده مستثنا نیستند. برایشان از ایران شکلات‌های باکفیت و محصولات فرهنگی ببرید. همچنین می‌توانید برای موکب‌دار‌ها و بچه‌هایشان هدیه‌های کوچکی مثل تسبیح، روسری و گل سر ببرید.
این شعار را معمولا در ایران زیاد می‌شنویم، اما افراد زیادی هستند که به آن عمل نمی‌کنند. در کشور عراق وضعیت تامین آب، نسبت به ایران در شرایط بدی قرار دارد. پس لطفا در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. مثلا لازم نیست هر روز دوش بگیرید یا برای لباس شستن و وضو گرفتن، آب زیادی مصرف کنید. همچنین از ریختن زباله پرهیز کنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشکلی ایجاد نشود. می‌توانید با خودتان چند کیسه زباله اضافه ببرید و بین زوار توزیع کنید.

 

رئیس‌جمهوری مجوز
جذب ۷۰ هزار معلم
 بازنشسته را صادر کرد
  رئیس‌جمهوری در ابلاغیه‌ای مجوز بکارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر کرد.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری و رئیس شورای‌ عالی آموزش و پرورش در اولین ابلاغیه‌ این شورا در دولت چهاردهم، مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد.
اهم مصوبات هزاروسی‌چهارمین جلسه شورای‌ عالی آموزش و پرورش در زمینه «دستورالعمل اجرایی تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق به‌کارگیری معلمان بازنشسته در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳» در سقف اعتبارات ابلاغی سالیانه این وزارتخانه، به شرح زیر است:
«۱ - بکارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و بالاتر به‌صورت حق‌التدریس تمام‌وقت (حداکثر تا سقف ۲۴ ساعت تدریس در هفته) در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی با رعایت نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و حسب دستورالعمل توسعه سنواتی سال تحصیلی جاری، بلامانع است.
تبصره- بکارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تخصیلی پایین‌تر از لیسانس، صرفا در صورت نبود فرد دارنده لیسانس و بالاتر، پس از تایید و تصویب در کارگروه توسعه مدیریت اداره‌کل آموزش و پرورش استان، بلامانع خواهد بود.
۲- حداکثر سقف مجاز پرداخت حق‌التدریس به افراد بکارگیری شده طبق بند ۱ و تبصره ذیل، در هفته ۲۴ ساعت و ماهانه ۱۰۰ ساعت می‌باشد.
۳- مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ملزم به رعایت استفاده از بکارگیری معلمان بازنشسته در مدارس، تا سقف ۷۰ هزار نفر است.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه