جامعه
برنامه پیشنهادی علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. در برنامهای که از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، ضمن استناد به رهنمودها و منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون اساسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشمانداز بیستساله کشور، سیاستهای کلی نظام و سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه هفتم پیشرفت، وضعیت موجود آسیبشناسی شده است. همچنین در این برنامه ۷ رویکرد اصلی دولت چهاردهم به شرح زیر اعلام شده است: ۱. توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانشآموزان ۲. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی ۳. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانشآموزان ۴. مردمیسازی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی ۵. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی ۶. توسعه و تعمیق برنامه درسی ۷. تقویت و توسعه فعالیتهای فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوریهای نوین و هوش مصنوعی اقدامات اولویتدار و فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فاصله یکماه تا شروع سال تحصیلی به شرح زیر تقدیم نمایندگان مردم در خانه ملت شده است: ۱. برنامهریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ (پروژه مهر) ۲. پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل، پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲، حقالتدریس و حقالزحمه امتحانات و غیره ۳. ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایتمندی خانوادهها و دانشآموزان ۴. پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استانها و مدارس کشور ۵. ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ۶. شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی ۷. تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامههای اولویتدار آن ۸. بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبهبندی در سراسر کشور بر اساس آئیننامه ۹. شفافسازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکتهای تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن ۱۰. تدوین و تصویب «سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت» (ماده ۸۸ قانون) ۱۱. پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمونهای استخدامی ۱۲. تدوین و تصویب «برنامه تقسیم کار ملی، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخصها و استانداردهای ارزشیابی سند» (برنامه هفتم، ماده ۹۲ بند الف) ۱۳. تصویب سند تحول بنیادین (ترمیم یافته) در شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی