روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

پشت پرده تلاش آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه؛

آیا تهران کوتاه می آید؟


  این پرسش که آیا ایران به همراه سایر اعضای محور مقاومت به زودی انتقام وعده داده شده برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس و فواد شکر، عضو عالی  رتبه حزب الله لبنان در بیروت را از اسرائیل خواهند گرفت یا نه، همچنان در صدر اخبار قرار دارد.
آسوشییپتدس پرس ساعتی قبل در گزارشی در  این باره نوشت: احتمال حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل قدرت های بزرگ جهانی را در 24 ساعت گذشته مشغول یک دیپلماسی پویا نگاه داشته است.برخی از کارشناسان معتقدند که توقف یا محدود کردن حمله ایران می‌تواند ماه ها تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در جنگی که نوار غزه را ویران کرده و نزدیک به 40000 فلسطینی را کشته، تقویت کند. در آن سوی این تحلیل این نکته نهفته است که اگر تلاشی برای محدود  نگاه داشتن دامنه این تنش صورت نگیرد، تداوم این وضع  می‌تواند منجر به انجام یک حمله موشکی و پهپادی از سوی ایران در کنار حزب‌الله لبنان شود. حمله نظامی با تلفات گسترده می تواند دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به سمت حمله مستقیم به ایران سوق داده  و خاورمیانه  را وارد یک جنگ منطقه ای کند.این ترس باعث به راه افتادن موجی از دیپلماسی در منطقه شده است. فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه از ایران و متحدانش خواستند از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند و فرصت توافق (برای) آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.نخست وزیر بریتانیا در تماسی به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اصلاح طلب جدید ایران هشدار داد که «خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و بررسی دقیق فرا رسیده است.» به نظر می رسد که پزشکیان این درخواست نخست وزیر بریتانیا را رد کرده و گفته است که  پاسخ تنبیهی به متجاوز، حق ملت‌ها و راه‌حل، توقف جنایت و تجاوز است. وزیر امور خارجه واتیکان، و صدراعظم آلمان نیز با رئیس جمهور جدید ایران در مورد تهدید توسعه دامنه تنش در منطقه گفت و گو کردند.ایران بارها مورد هدف ترورها و کارزارهای خرابکارانه مشکوک اسرائیل قرار گرفته و اکنون فشار مضاعفی بر روی این کشور برای تلافی ترور اسماعیل هنیه در تهران که اشراف امنیتی تهران را زیر سوال برده، وجود دارد. ایالات متحده، حامی اصلی اسرائیل، بارها از ایران خواسته که این ترور را تلافی نکند.
 واشنگتن همچنین از تلاش‌های مصر و قطر برای دستیابی به آتش‌بس حمایت کرده است.با این حال، در صورت تشدید اوضاع در خاورمیانه، آمریکا از نظر نظامی برای دفاع از اسرائیل آماده است.   این فقط قدرت های غربی نیستند که در هفته های اخیر درگیر دیپلماسی با تهران بوده اند. مقامات روسیه نیز به نمایندگی از ولادیمیر پوتین در حال مذاکره با ایران هستند. سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در سفر به تهران، ترور هنیه را «تراژیک» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اخیرا در اظهاراتی گفت، مسکو از همه می‌خواهد که از تشدید اوضاع و تبدیل آن به فاجعه برای همه بازیگران منطقه خودداری کنند.برای ایران، روسیه یکی از معدود تأمین‌کنندگان بین‌المللی تسلیحات پیشرفته است که مایل به تجارت با ایران حتی در شرایطی که برنامه هسته‌ای‌ این کشور توسعه قابل توجهی یافته، است. ایران سال‌هاست که درخواست جنگنده‌های سوخو ۳۵ را از روسیه مطرح کرده است. تهران همچنین به دنبال سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اس-400 روسیه است که یک عامل بازدارنده احتمالی برای جنگنده های اف-35 ساخت آمریکا است .با این حال، فقط ایران نیست که به سلاح نیاز دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه