روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

اوکراین مدعی تصرف هزاران کیلومتر از خاک روسیه شده است

طعم تلخ ماجراجویی با تایید ناتو

 سفیر سابق آمریکا در روسیه می‌گوید ارتش اوکراین با حمله به «کورسک» روسیه، از تمام خطوط قرمز مسکو عبور کرده و رئیس‌جمهور روسیه قاطعانه جواب خواهد داد.
به گزارش الجزیره، اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که پیشروی در منطقه کورسک روسیه را ادامه داده است این در حالی است که دو طرف با موشک و پهپاد  در چند جبهه به هم حمله کردند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان های دفاع هوایی 12 پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه مرزی کورسک روسیه سرنگون کرده اند.
در مقابل نیروی هوایی اوکراین امروز سه شنبه اعلام کرد که روسیه 38 پهپاد هجومی و دو موشک بالستیک از نوع اسکندر را شب گذشته به سمت اوکراین شلیک کرد.
نیروی هوایی اوکراین تأکید کرد که 30 پهپاد روسی را سرنگون کرده است و  سرنوشت پهپادهایی که سرنگون نشدند نیز مشخص نیست.         
در همین حال، یک فرمانده ارشد اوکراینی مدعی شد که نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک، تحت کنترل خود درآورند.
این ادعا در پی حمله سه‌شنبه گذشته ارتش اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه صورت می‌گیرد که از آن به عنوان بزرگترین عملیات نفوذ نیروهای اوکراینی به خاک روسیه از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین نام برده می‌شود.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برغم سکوت اولیه مقامات اوکراینی در روزهای نخست این عملیات، سرانجام نفوذ نیروهای ارتش کشورش به خاک روسیه را تأیید کرد و یادآور شد که حملات فرامرزی متعددی پیش‌تر توسط نظامیان روس از منطقه کورسک علیه اوکراین صورت گرفته است.
از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مقامات دفاعی و امنیتی این کشور تاکید کرد که پاسخی سخت در انتظار کی‌یف خواهد بود و در عین حال وعده داد که در اسرع وقت نظامیان اوکراینی را خاک کشورش بیرون کند.
رئیس جمهوری روسیه در این خصوص تصریح کرد: «البته، این برعهده وزارت دفاع است که دشمن را خاک سرزمین‌مان بیرون کند و به همراه نیروهای مرزبانی پوشش مطمئنی برای مرزها رقم بزند.»
وی همچنین اوکراین را به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم کرد و گفت که دشمن در حال انجام «حملات بی‌هدف به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات هسته‌ای» است. مسکو روز دوشنبه مدعی شد که جلوی پیش‌روی نیروهای اوکراینی را در ۳۰ کیلومتری مرز این کشور در منطقه کورسک واقع در داخل خاک روسیه گرفته و به ارتش اوکراین ضرباتی وارد کرده است.
یک مقام ارشد اوکراینی پیش‌تر هدف از این عملیات را کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه و تضعیف نیروهای مسکو از طریق پراکنده کردن آن‌ها عنوان کرده بود.
الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین در همین راستا مدعی شد که نظامیان کشورش حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه در منطقه کورسک را تحت کنترل خود درآورده‌اند.
روسیه از حمله اوکراین به خاک خود غافلگیر شد
پیش‌روی اوکراین در کورسک بزرگ‌ترین حمله به قلمرو روسیه از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ است. به نظر می‌رسد روسیه آمادگی لازم برای این حمله را نداشته است. بعد از این حمله تدابیر امنیتی در کورسک و همچنین مناطق بلگورود و بریانسک به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.
بلاروس، متحد روسیه نیز هم‌زمان با حمله اوکراین اعلام کرد که نیروهای مرزی خود را تقویت کرده و مدعی شده است اوکراین حریم هوایی این کشور را توسط پهپادهای خود نقض کرده است.
فرماندهی نظامی روسیه تاکنون اطلاعات دقیقی درباره وضعیت سه منطقه مرزی خود منتشر نکرده است. با این حال، یک وبلاگ نظامی معروف روسی به نام «ریبار» از حمله نیروهای اوکراینی به یک گذرگاه مرزی گزارش داده است.
نیروهای اوکراینی هفته پیش هم در منطقه کورسک وارد خاک روسیه شدند که منجر به فرار دسته‌جمعی ساکنان مرزی شد.
حمله به خاک روسیه و واکنش اوکراینی‌ها
یکی از مقامات امنیتی اوکراین اعلام کرد که پیش‌روی نیروهای این کشور در خاک روسیه، روحیه ارتش اوکراین، دولت و مردم را تقویت کرده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز تاکید کرد که هدف این پیش‌روی، انتقال جنگ به خاک روسیه است. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوکراین همچنان نیروهای خود را در این منطقه تقویت می‌کند و ده‌ها خودروی زرهی اوکراینی از منطقه سومی، هم‌مرز با منطقه کورسک عبور کرده‌اند. منطقه بلگورود که با کورسک هم‌مرز است، به‌طور دائم هدف حملات هوایی و پهپادی اوکراینی‌ها قرار گرفته است.
بنابراین گزارش  روسیه بعد از حمله به اوکراین در فوریه سال 2022 تا کنون 27 درصد از اراضی اوکراین را به اشغال خود در آورده است. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه