روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - شماره 4654

دفاع جریانات سیاسی از انتخاب های رئیس جمهوری

دستاوردهای کابینه پزشکیان چه خواهد بود؟


  دیروز رئیس‌جمهور تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های توانمندی، تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌های فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست و از همه نمایندگان مجلس و نخبگان کشور خواست دولت را در ادامه مسیر انتصاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی براساس ویژگی‌های بیان‌شده یاری کنند.
مسعود پزشکیان در دیدارهای جداگانه با مجمع نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان، برگزاری نشست‌های کاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل رسمی کابینه را گواه اراده دولت چهاردهم در همکاری و هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات و آبادانی کشور دانست.
وی با اشاره به فرایند چینش وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در قالب شورای راهبری، تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های اصلی توانمندی، تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌ها فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست و از همه نمایندگان مجلس و نخبگان کشور خواست دولت را در ادامه مسیر انتصاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی براساس ویژگی‌های بیان‌شده و همچنین تعهد آنها به اجرای اسناد و سیاست‌های کلان کشور، یاری کنند.
وی در واکنش به مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی نمایندگان نیز با بیان اینکه «دولت چهاردهم با وسواس و دقت، منابع کشور را با لحاظ اولویت‌ها و محرومیت‌ها در راستای اجرای عدالت و حق، توزیع خواهد کرد»، افزود: توجه به استان‌ها و مناطق محروم کشور از اصول اساسی این دولت است.
رئیس‌جمهور وفاق ملی و کنار گذاشتن اختلافات را رمز پیشبرد امور و موفقیت کشور دانست و تأکید کرد: در دولت چهاردهم محور عمل، قوانین و اسناد و سیاست‌های کلان کشور است؛ درصورت وجود اشکال در این اسناد و سیاست‌ها، برای اصلاح اقدام خواهد شد.
عارف: انتخاب مدیران و وزرا در دولت، سیاسی نیست
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز در پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه تعهد به آرمان‌های انقلاب و نظام، خدمت به مردم، به‌کارگیری افراد دردمند و متعهد از مهم‌ترین معیارهای به‌کارگیری و انتخاب افراد در جایگاه‌های مدیریتی در دولت چهاردهم است، اظهار کرد: راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت، توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به‌دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مطالبات مردم و وعده‌های مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند. وی بر به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و جوان در مسیر رسیدن به این اهداف تأکید کرد.
ابطحی خطاب به منتقدان: باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد
محمدعلی ابطحی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به افرادی که به ترکیب کابینه پیشنهادی انتقاد دارند، نوشت: «پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفت. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پرسابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول.»
وی ادامه داد: «پزشکیان قرار نبود دعوا کند. مردم نیز خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل و بدون توجه به‌خصوصیات وزرا، معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.»
محسن رضایی: همه به پزشکیان کمک کنیم
محسن رضایی نیز در صفحه شخصی خود نوشت: « وفاق و اجماع، دو راهبرد و مسیر متفاوت دارد: ۱. سهم‌خواهی ۲. هم‌افزایی برای کارآمدی. همه به آقای پزشکیان کمک کنیم تا راهبرد دوم یعنی کارآمدی با ایثار، برادری و به‌کارگیری کارآمدترین افراد، پیاده‌سازی شود. مشکل اصلی کشور ناکارآمدی ناشی از سهم‌خواهی است.»
واعظی: نمی‌توان همه را راضی کرد
محمود واعظی، قائم‌مقام دبیرکل و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بازه زمانی محدود انتخابات زودهنگام، فرصت دوهفته‌ای پس از تحلیف از یک سو و فشارهای سهم‌خواهانه برخی احزاب و گروه‌ها و برخی محدودیت‌ها از سوی دیگر، نهایتا آقای پزشکیان تلاش کرد تا کابینه را از میان گزینه‌های متعدد، انتخاب کند. وی تصریح کرد: معمولا در انتخاب وزرا و چینش کابینه با توجه به انتظارات مردم، احزاب و حامیان رئیس‌جمهور و محدودیت‌های موجود، نمی‌توان همه را راضی نگه داشت و هر تصمیمی گرفته شود، برخی ناراضی می‌شوند، زیرا عمدتا افراد و گروه‌ها به‌دنبال تثبیت گزینه‌های نزدیک به‌خود هستند.
جهانگیری: نباید رئیس‌جمهور را تنها گذاشت
همچنین اسحاق جهانگیری در کانال تلگرامی خود نوشت: «به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رئیس‌جمهور او را تنها بگذارند همه ضرر می‌کنند. البته رابطه میان رئیس‌جمهور و حامیان و پایگاه رای‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می‌توان و باید با گفت‌وگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیروهای توانا و مؤثر برای کشور کوشید. به‌رغم همه اینها و با وجود نقدهای بجا و نابجا، نباید پزشکیان را تنها گذاشت.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه