روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - شماره 4654

اسکودا: خبرنگار هم مانند وکیل، قاضی و ... باید قسم بخورد

سوءقصد به «۶۰ تن» و قتل «۲۰ نفر» از وکلای دادگستری در ایران


 رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: «طی ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوءقصد شدید علیه وکلای دادگستری گزارش شده است.»
جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در خصوص اهمیت حوزه رسانه در ارکان دموکراسی بیان کرد: رسانه قوه چهارم است و در یک نظام دموکراسی باید قانون باشد. در قدیم اساساً هدف این بود که مردم، حکومت‌ها را بر اساس قوانین محدود کنند، اما به مرور زمان حکومت‌ها با استفاده از قوانین مردم را محدود کردند. به همین دلیل بود که رسانه به وجود آمد تا بگوید این حکومت‌ها هستند که به حاکمیت قانون باید محدود شوند.
 کوشا افزود: تعادل بین حقوق شهروندی و امنیت را رسانه مشخص می‌کند، رسانه باید بگوید که کجا امنیت و کجا حقوق شهروندی است، رسانه نباید خودش درگیر باشد و اذهان عمومی را تشویش نکند. رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: ما به عنوان رسانه، خبری که می‌دهیم باید از منبع و منشأ درستی برخوردار باشد، تا از روش درست مردم را به سمت عدالت و آگاهی ببریم. اگر ایمان داشته باشیم و عدالت را اجرا کنیم به امنیت می‌رسیم، اما اگر ایمان نداشته باشید و ظلم و بی‌عدالتی ایجاد کنیم دیگر امنیت وجود نخواهد داشت. فرهنگ رسانه ما نباید طوری باشد که مخاطب را به هر شکلی جذب کند بلکه باید او را آگاه کند.
وی افزود: اطلاع‌رسانی یک رسالت سنگینی است که اگر ما وجدان کاری نداشته باشیم مردم را به بیراهه می‌بریم. من معتقدم که خبرنگار هم مانند وکیل، قاضی و ... باید قسم بخورد تا آن چیزی را که تولید و بازنشر می‌کند چیزی جز حقیقت نباشد.
کوشا ادامه داد: ما همه قدرت‌مان را از مردم می‌گیریم و باید سوگند یاد کنیم که به آن‌ها خیانت نکنیم و از حق دفاع کنیم. شغل خبرنگاری مخاطرات بسیاری دارد اگر محتوایی تولید می‌کنیم باید بدانیم که آبشخور خبر کجاست، اگر بتوانیم خبرنگاران را با رسالت تربیت کنیم این‌ها سربازانی برای حراست از آگاهی مردم می‌شوند. خبرنگار خودش را باید از مردم ببیند و برای مردم باشد نه بر مردم.
وی افزود: مردم نیاز به آگاهی دارند چرا که حکومت‌ها مردم را به استضعاف فرهنگی می‌کشند، این وظیفه خبرنگار است تا مردم را از این استضعاف رها کرده و به استغنای فرهنگی برساند، یعنی مردم بدانند برای احقاق حق نباید ترسید و سکوت کرد چرا که آن‌ها کرامت دارند.
کوشا در پایان افزود: در این راستا ما در اتحادیه کانون‌های وکلا کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر را تشکیل داده‌ایم و هر وکیلی که در معرض خطر قرار می‌گیرد با ما ارتباط برقرار می‌کند و ما از طریق مکاتبات با نهاد‌های ذیصلاح، حمایت‌های لازم را از او انجام می‌دهیم، اما در اصل باید بر فرهنگ کار شود چرا که مشکلات به کل جامعه برمی‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه