روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر اعلام کرد؛

تحقق ۱۴۱۲ مگاوات کاهش مصرف ادارات و سازمان‌ها


  مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر از تحقق ۱۴۱۲ مگاواتی کاهش مصرف ادارات با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، حامد احمدی افزود: در حالی که هدف گذاری برای کاهش مصرف ادارات در اوج بار تابستان ۱۵۰۰ مگاوات تعیین شده است، تا سه‌شنبه هفته گذشته ۱۴۱۲ مگاوات از این میزان با همکاری ادارات و سازمان‌ها محقق شده است.
به گفته وی طی دو سه روز نخست هفته جاری از نظر شرایط دمایی نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی را شاهد نیستیم و شبکه برق همچنان در شرایط سخت به سر می‌برد، اما همکاران ما در بخش‌های مختلف صنعت برق نهایت تلاش خود را برای تامین برق پایدار به کار بسته‌اند. احمدی با بیان این که احتمال ثبت حد نصاب جدید در میزان تقاضای مصرف برق وجود دارد، بر لزوم استمرار مدیریت مصرف از سوی همه مشترکین برای تامین برق پایدار تاکید کرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور مطرح کرد؛
نقش آفرینی چشمگیر سدها
 در مدیریت پیامدهای تغییر اقلیم
  رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه تبخیر آب در روزهای گرم سال در نواحی مجاور مرزهای آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است، گفت: اگر در سال‌های اخیر به ویژه سال جاری، مدیریت مناسب منابع آبی کشور صورت نگرفته بود، بی‌تردید کشور در تابستان امسال و در گرمای 40 و 50 درجه هوای کشور با مشکلات بسیار زیادی در حوزه تامین آب روبرو می‌شد.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، محمدرضا کاویانپور با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا در جهان و ایران به موضوع تبخیر منابع آبی کشور در پی این رخداد طبیعی پرداخت و گفت: تبخیر آب در روزهای گرم سال در نواحی مجاور مرزهای آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است که همین مساله موجب می‌شود شهروندان ساکن در این مناطق، گرمای بیشتری را در این روزها احساس کنند.
وی در پاسخ به تاثیر افزایش دمای هوا بر میزان تبخیر منابع آبی کشور، افزود: بی‌تردید در پی گرمای بی‌سابقه دمای هوای کشور، درصد تبخیر منابع آبی به شدت افزایش می‌یابد، اما این امر متاثر از پارامترهای دیگری چون وزش باد، شدت تابش خورشید و غیره نیز هست.
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور به کارایی سدهای کشور اشاره و اضافه کرد: از آنجایی که ماهیت احداث سدها به منظور تامین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و تولید برق دارای اهمیت است، با درنظر گرفتن روند تغییرات اقلیمی موضوع ذخیره‌سازی آب در مخازن سدهای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کاویانپور تاکید کرد: اگر در سال‌های اخیر به ویژه سال جاری، مدیریت مناسب منابع آبی کشور صورت نگرفته بود، بی‌تردید کشور در تابستان امسال و در گرمای 40 و 50 درجه هوای کشور با مشکلات بسیار زیادی در حوزه تامین آب روبرو می‌شد.
وی با بیان اینکه نقش سدها در مقابله با تغییر اقلیم بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با مدیریت کارآمد صورت گرفته تا جای ممکن منابه حاصل از بارندگی‌ها در مخازن سدهای کشور ذخیره شد و در کنار جلوگیری از وقوع سیلاب و وارد شدن خسارات بی‌شمار، تامین آب مورد نیاز همه بخش‌ها را میسر کرد.
بنا بر این گزارش در سال‌های اخیر به دلیل گرمایش زمین ذخایر برفی کشور کاهش یافته و تبدیل به سیلاب‌های فصلی شده است، براین اساس وجود سدها باعث ذخیره این منابع آبی و بهره‌برداری از آن درفصول گرم شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه