روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد - شماره 4652

عنوان رسمی «آواتار ۳» اعلام شد؛

«آتش و خاکستر»


 فیلم سینمایی «آواتار ۳» با عنوان «آتش و خاکستر» اکران می‌شود.
به گزارش ورایتی، جیمز کامرون کارگردان «آواتار» و بازیگران آن زویی سالدانا و سم ورتینگتون برای نخستین بار عنوان رسمی سومین فیلم «آواتار» را دیروز جمعه در نمایشگاه D۲۳ اعلام کردند و گفتند این فیلم با نام «آواتار: آتش و خاکستر» راهی سینماها خواهد شد.
در حالی که کامرون هیچ بخش از این فیلم را به نمایش نگذاشت، اما گوشه‌ای از هنرهای مفهومی فیلم را به نمایش گذاشت از جمله نیتیری (با بازی سالدانا) که سوار بر یک کشتی هوایی غول‌پیکر است و مردم خاکستر که پوشیده از دوده و مانند ارواح در اطراف یک گودال عظیم آتش در حال چرخیدن هستند.
کامرون گفت: شما پاندورا را بسیار بیشتر و طوری خواهید دید که قبلاً هرگز ندیده‌ بودید. وی همچنین از این فیلم به عنوان یک ماجراجویی جنون‌آمیز و جشنی برای چشم‌ها یاد کرد که بیش از هر زمان دیگری از نظر عاطفی تاثیرگذار است و همه شخصیت‌های محبوب وارد قلمروی چالش‌برانگیز می‌شوند.
کامرون «آتش و خاکستر» را هم‌زمان با «آواتار: راه آب» که سال ۲۰۲۲ اکران شد و جنگ بین بشریت و ناوی‌ها را پس از بازگشت اداره توسعه منابع به قمر بیگانه پاندورا به تصویر می‌کشید، ساخته است. در پایان «راه آب»، خانواده جیک سالی (ورتینگتون) و نیتیری (سالدانا) با موفقیت در برابر حمله اداره توسعه علیه قبیله آبزی متکاینا و تولکون‌های نهنگ مانند که در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند، ایستادگی می‌کنند، اما پسر بزرگ خود را در این نبرد از دست می‌دهند.
داستان «آتش و خاکستر» درباره ماجراهای بعدی است و جیک و نیتیری با مردم خاکستر روبه‌رو می‌شوند که به گفته کامرون بیش از سایر قبیله‌ها به سمت قدرت‌طلبی می‌روند.
کامرون گفت در فیلم سوم شخصیت‌های جدیدی وجود دارند که او فکر می‌کند به ویژه یکی از آنها ممکن است یا حسابی محبوب مخاطبان شود یا کاملا با نفرت مواجه شود.
اونا چاپلین بازیگر «بازی تاج و تخت» نقش رهبر مردم خاکستر را بازی می‌کند و دیوید تیولیس و میشل یئو دیگر بازیگران فیلم هستند.
علاوه بر ورتینگتون و سالدانا، دیگر بازیگرانی که از قسمت قبل در فیلم حضور دارند شامل سیگورنی ویور، استفن لانگ، کیت وینسلت، کلیف کورتیس، بریتانیا دالتون، جک شمپیون، ترینیتی جو لی بلیس، بیلی باس، جوئل دیوید مور، ادی فالکو و دیلیپ رائو می‌شود.
فیلمنامه «راه آب» و «آتش و خاکستر» هر ۲ توسط کامرون، ریک یافا و آماندا سیلور نوشته شده‌ و ابتدا قرار بود یک فیلم واحد باشند، اما کامرون در نهایت تصمیم گرفت داستان را در ۲ فیلم تصویر کند.
کامرون تمام فیلم‌های «آواتار» را با جان لاندو شریک قدیمی خود ساخت. لاندو چندی پیش در ۶۳ سالگی بر اثر سرطان درگذشت و کامرون از وی به عنوان همراهی یاد کرد که نه با به کارگیری قدرت، بلکه با شور و اشتیاق، فیلم‌های بزرگی تولید کرد.
وی تاکید کرد: من یک دوست عزیز و نزدیکترین همکار ۳۱ ساله‌ام را از دست داده‌ام.

در بخش سینمای مقاومت جهان؛
«سوختن» به سینماتک
موزه هنرهای معاصر تهران رسید
  در ادامه نمایش فیلم‌های سینمای مقاومت جهان، فیلم «سوختن»، یکشنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۵ در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.
به گزارش روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ادامه برنامه نمایش فیلم‌های سینمای مقاومت جهان، فیلم «سوختن»، محصول سال ۲۰۲۲، به کارگردانی و نویسندگی لطفی ناتان، یکشنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۵ همراه با تحلیل ویدئویی احسان زیورعالم منتقد سینمادر سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.
فیلم «سوختن» به نویسندگی و کارگردانی «لطفی ناتان»، با الهام از خودسوزی محمد بوعزیزی ساخته شده است که نخستین جرقه انقلاب تونس و بهار عربی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ را به همراه داشت.
اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره فیلم کن در ۱۹ مه ۲۰۲۲ در بخش نوعی نگاه انجام شد و «آدام بسا» بازیگر نقش اول جایزه بهترین اجرا را دریافت کرد.
داستان فیلم درباره مرد جوان تونسی است که رؤیای زندگی بهتری دارد و بنزین قاچاق را در بازار سیاه می‌فروشد. هنگامی که پدرش می‌میرد، او به مواظبت از ۲ خواهرش سپرده می‌شود و در آستانه اخراج از خانه شان است و … .
علاقه‌مندان برای دیدن این فیلم می‌توانند روز یکشنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۵ به خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر تهران، سالن سینماتک مراجعه کنند. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

بازیگری که یک پروژه سینمایی را به تعطیلی کشاند
 «واکین فینیکس» بازیگر برنده اسکار، تنها پنج روز قبل از شروع فیلمبرداری درام جدید به کارگردانی تاد هینز، از این پروژه سینمایی انصراف داد.
رسانه‌های بین‌المللی سینمایی اعلام کردند که واکین فینیکس برای بازی در فیلم جدید ساخته تاد هینز که گفته می‌شود یک درام همجنسگرایانه در دهه ۳۰ میلادی است، تردید داشته است و منابع نزدیک به سازندگان فیلم به گاردین تأیید کرده‌اند که پروژه به‌طور کلی بدون برنامه‌ای برای انتخاب بازیگر جایگزین لغو شده است.
فینیکس قرار بود در مقابل دنی رامیرز، بازیگر فیلم «تاپ گان: ماوریک» در یک داستان عاشقانه دهه ۳۰ بازی کند و قرار بود این فیلم به دلیل محتوایش، با درجه سنی بحث برانگیز NC-۱۷ (برای بالای ۱۷ سال) نمایش داده شود.
این پروژه که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، در حالی ۵ روز پیش از آغاز تولید به دلیل کناره‌گیری واکین فینیکس با چالش جدی رو به رو شده که طبق گزارش‌ها، اعضای تیم در مکزیکوسیتی اکنون منتظر دریافت دستمزد خود قبل از اعلام پایان رسمی این پروژه هستند.
تاد هینز اکنون بر روی اقتباسی از رمان برنده جایزه پولیتزر نوشته هرنان دیاز با عنوان «تراست» برای شبکه HBO تمرکز کرده است. این پروژه، همکاری مجدد هینز و کیت وینزلت را رقم خواهد زد که قبلاً در مینی سریال اقتباسی «میلدرد پیرس» در سال ۲۰۱۱ همکاری داشتند.
واکین فینیکس که آخرین بار در فیلم «ناپلئون» ساخته ریدلی اسکات دیده شد، اخیراً بازی در فیلم دیگری با عنوان «ادینگتون» به کارگردانی آری استر را در کنار اما استون به پایان رسانده است و دنباله فیلم «جوکر» با عنوان کامل «جوکر: جنون مشترک» نیز در جشنواره فیلم ونیز ماه آینده رونمایی خواهد کرد.

مرگ تهیه‌کننده «عشق» و «روبان سفید»
 مارگارت منه‌گز، تهیه‌کننده پیشگام که در طول دهه‌ها فعالیت حرفه‌ای یکی از چهره‌های اصلی صنعت فیلم فرانسه بود در ۸۳ سالگی درگذشت.
این تهیه کننده آلمانی-فرانسوی مجارستانی الاصل از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۱ به عنوان رئیس کمپانی«Films Losange» و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ رئیس کمپانی فیلمسازی «Unifrance» بود و در طول دوران حرفه‌ای، نقش کلیدی در آکادمی سزار داشت و فیلم‌هایی برای کارگردانانی مطرحی چون اریک رومر، باربت شرودر، ویم وندرس، آندری وایدا، آگنیشکا هلند و میشائیل هانکه از جمله فیلم برنده نخل طلا و «عشق» در سال ۲۰۱۲ را تهیه‌کنندگی کرد.
مارگارت منه‌گز در دنیای سینما به‌ویژه به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های هنری و فیلم‌های مستقل شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۴۱ در شهر سالزبورگ اتریش به دنیا آمد و فعالیت‌های سینمایی خود را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و بیشتر به خاطر همکاری با کارگردانان مطرحی چون اریک رومر و میشائیل هانکه شناخته می‌شود.
به گزارش اسکرین، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌هایی که او تهیه کرده است، فیلم «عشق» به کارگردانی میشائیل هانکه است که در سال ۲۰۱۲ جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد و همچنین موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.
او همچنین تهیه کنندگی فیلم برنده شیر طلای ونیز «پرتو سبز» در سال ۱۹۸۶ را نیز بر عهده داشته و فیلم‌شناسی وسیع او شامل «دوست آمریکایی» اثر ویم وندرس، «روبان سفید» دیگر اثر برنده نخل طلای هانکه و فیلم نامزد اسکار «اروپا اروپا» ساخته آگنیشکا هلند می‌شود.
آخرین فعایت او به عنوان یکی از تهیه کنندگان در فیلم «رانش قاره‌ای»به کارگردانی لیونل بایر بود که در سال ۲۰۲۲ در بخش دو هفته کارگردانان کن به نمایش درآمد.
مارگارت منه‌گز که از افسران نشان لژیون دونور فرانسه و عضو بفتا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار و آکادمی فیلم اروپا بود، پس از یک دگرگونی بزرگ داخلی در سال ۲۰۲۰ و استعفای دسته جمعی اعضای هیات مدیره این نهاد مهم سینمایی، به ریاست آکادمی سزار رسید.
آکادمی سزار اعلام کرد که قصد دارد در مراسم آتی خود در ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ به مارگارت منه‌گز ادای احترام کند و او را شخصیت نمادین سینمای فرانسه خواند که در زمان تصدی ریاست آکادمی سزار، نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد.
این تهیه‌کننده در سال ۲۰۰۲ در گفتگو با روزنامه فیگارو گفت: «اساس تولید فیلم فقط پول نیست. همه چیز به فیلمنامه و رابطه با کارگردان بستگی دارد».

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه