روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد - شماره 4652

ستاد حقوق بشر ایران اعلام کرد

حضور ایران در نشست کمیته کنوانسیون محو تمامی اشکال تبعیض نژادی در ژنو


 یکصد و سیزدهمین نشست کمیته ناظر بر کنوانسیون محو تمامی اشکال تبعیض نژادی ۱۷ و ۱۸ مرداد سال جاری، با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در ژنو برگزار شد.
جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات تخصصی متشکل از مقام‌های قضایی و ستاد حقوق بشر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت تعاون کار و امور اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پروش، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با حضور در یکصد و سیزدهمین نشست کمیته ناظر بر کنوانسیون محو تمامی اشکال تبعیض نژادی که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ژنو برگزار شد، حضور یافت و از بیست تا بیست و هفتمین گزارش ادواری خود به کمیته مذکور در اجرای مفاد کنوانسیون دفاع کرد.
هر یک از این نمایندگان در پاسخ به سؤالات مطروحه توسط اعضای کمیته به آخرین دستاوردها و عملکرد کشورمان در حوزه‌های مختلف مربوط به محو تبعیض، به‌ویژه اقدامات تقنینی و سیاست‌گذاری، محرومیت‌زدایی از جمله‌ در مناطق کم‌برخوردار، رفع تبعیض از جمله در زمینه آموزش، اشتغال، بهداشت برای اقوام و اقلیت‌های دینی، اقدامات حمایتی به‌عمل آمده توسط دولت از اتباع کشورهای همسایه، مقابله با هرگونه توهین به ادیان و اقوام، منع نفرت‌پراکنی و بیانات تنفرآمیز، ترویج فرهنگ مدارا و مفاهمه در میان اقوام و اقلیت‌های دینی، دستاوردهای کشور در حوزه زنان و دیگر موضوعات مربوطه پرداختند.
کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض نژادی یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های ۹گانه حقوق بشر بین‌المللی است. ایران در سال ۱۹۶۷ میلادی به این کنوانسیون ملحق شد و تا امروز گزارش‌های ادواری خود را تسلیم کمیته ناظر بر کنوانسیون کرده است.
کمیته ناظر بر محو اشکال تبعیض نژادی متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل بین‌المللی از میان کارشناسان کشورهای مختلف است که وظیفه نظارت بر اجرای مفاد مندرج در کنوانسیون توسط دولت عضو را به‌عهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه