روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد - شماره 4652

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

بیگدلی:آتش بس در غزه برگ برنده دموکراتهاست


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: با توجه به اظهار نظر بایدن که بر این موضوع تاکید کرده در آتش بس جایی برای اتلاف وقت وجود ندارد و سفر نتانیاهو به آمریکا حاکی از آن است که جنگ باید متوقف شود.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی  در گفت و گو با کائنات در خصوص از سرگرفتن تلاش های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس پایدار در غزه گفت: آقای بایدن طی پنج، شش ماه گذشته موضوع آتش بس را مطرح کرد اما خودسری های نتانیاهو و تیم افراطی این دولت مانع تحقق آتش بس پایدار در غزه شده است.
وی دراین باره گفت: در طی ماه های گذشته نشست های متعددی در کشورهای مختلف برای دست یابی به آتش بس پایدار برگزار شده اما اینک در آستانه  انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمدن خانم کاملا هریس و با توجه به نارسایی های اقتصادی آمریکا، دموکرات‌ها بر آن هستند تا با آتش بس در غزه برگ برنده ای در سیاست خارجی برای خود رو کنند و با توسل به آن در انتخابات ریاست جمهوری، پیروز میدان شوند.
علی بیگدلی معتقد است: با توجه به اظهار نظر بایدن که بر این موضوع تاکید کرده در آتش بس جایی برای اتلاف وقت وجود ندارد و سفر نتانیاهو به آمریکا حاکی از آن است که جنگ باید متوقف شود. وی در این باره تصریح نمود: به نظر می رسد اصرار آمریکا برای آتش بس در غزه به نسبت قبل جدی تر است و آمریکا مصمم به آتش بس در اراضی اشغالی است.
وی در این باره با اشاره به اینکه ایران نیز مایل به آتش بس درغزه است گفت: بی تردید ایران مایل به آتش بس در غزه است اما همچنان بر موضوع انتقام گیری اصرار دارد اما این موضوع نیز وابسته به تحرکاتی است که در حماس و در گروه های مقاومت فلسطینی ایجاد می شود.
علی بیگدلی معتقد است: اگر یحیی سنوار تا حدی به فتح نزدیک شود و در مسائل نظامی گیری و سیاسی موضع گیری هایی نزدیک به فتح داشته باشد زمینه برای آتش بس ایجاد می شود، ضمن اینکه این مسائل می تواند در عدم انتقام گیری ایران در خصوص شهادت آقای اسماعیل هنیه نیز تاثیراتی بگذارد.
وی در ادامه بحث گفت: به هر حال باید ببینیم مسائل مرتبط با آتش بس به کجا می رسد و آیا حماس با اسرائیل می تواند صلح کند یا خیر؟ هر گونه صلح حماس با اسرائیل از نظر سیاسی به زیان ماست.  وی خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت واحدی در فلسطین اشغالی روی کار بیاید یعنی حماس زیر نظر فتح برود با توجه به اینکه فتح حکومت سکولاری است و حماس حکومت اخوانی دارد، هر گونه نزدیک شدن حماس به فتح به زیان ماست و منجر به آن می شود که ایران پایگاه خود یعنی حماس را از دست بدهد، هر چند تمام موارد عنوان شده فرضیه است وقاطعانه نمی توان آن را رد کرد یا تایید نمود.
 علی بیگدلی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به هر حال منطقه دچار التهاب بزرگی است. آتش بس پایدار تا اندازه ای می تواند التهاب منطقه را کاهش دهد و فروکش کند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: به نظر می‌آید یک دیپلماسی پنهانی به صورت گسترده بین غربی‌ها و کشورهای منطقه با ایران برقرار شده که ایران را از سیاست انتقام جویانه تا مقداری عقب ببرند. شواهد نشان می دهد ایران تلاش می کند تا زمینه های لازم برای صلح و ثبات درغزه ایجاد شود اما همچنان حق پاسخ دادن نظامی و سایر گزینه ها به اسرائیل را حق مشروع خود می داند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه