روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد - شماره 4651

مدیرکل بهزیستی مازندران:

سیاست اصلی سازمان بهزیستی خانواده محوری است


  با حضور نوری استاندار مازندران، دادبود سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، سلیلی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، بریمانی مدیرکل بهزیستی، اسماعیلی مشاور استاندار در امور معلولین، خامه ور معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی جلسه شورای ساماندهی سالمندان در محل استانداری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ مدیرکل بهزیستی استان سالمندی را یک فرآیند طبیعی زیستی دانست و گفت: بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، سالمندان جهان در بازه زمانی سال های2015 تا2050  از ۱۲ درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار نفر از جمعیت کشور سالمند هستند، افزود: از این تعداد ۴ میلیون و ۲۶۸ هزار نفر مرد و ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار نفر زن هستند.
مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: استان مازندران با ۱۳ و ۲۶ درصد جمعیت بعد از استان گیلان در رتبه دوم جمعیت سالمند کشور قرار دارد و مساله سالمندی با سرعت قابل توجهی در حال افزایش بوده و لازم است چاره اندیشی در رابطه با ارائه خدمات مناسب به سالمندان صورت گیرد.
بریمانی از ارائه خدمات بهزیستی استان به ۵۹ هزار سالمند خبرداد و گفت: از جمله خدمات بهزیستی مازندران به سالمندان؛ مناسب سازی منزل، پرداخت مستمری به افراد واجد شرایط، ارائه تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، خدمات توانبخشی سرپایی از طریق کلینیک ها و غیره می باشد.
وی با بیان اینکه تعداد ۳ خانه حمایتی در استان به سالمندان خدمات ارائه می دهند، گفت: این خانه ها با ایجاد الگوهای جدید و با هدف کوچک سازی مراکز تجمعی تاسیس و راه اندازی شده اند و حداکثر ۱۰ نفر در این خانه ها نگهداری می شوند.
مدیرکل بهزیستی استان هدف از تشکیل شورای ساماندهی سالمندان را ارتقا سلامت و رفاه این عزیزان برشمرد و گفت: هدف کلی این شورا بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی می باشد.
این مسوول با تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده اظهارداشت: حفظ احترام، شان و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه از جمله سیاست های شورای ساماندهی سالمندان است.
بریمانی در پایان به بخشی از مشکلات موجود در این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: از سیاست های اصلی سازمان بهزیستی خانواده محوری است اما در مواقعی به ناچار و بنابر مشکلات این عزیزان و یا اینکه مجهول الهویه باشند باید در مراکز مراقبتی  پذیرش و از خدمات بهزیستی بهره مند گردند.
استاندار مازندران  نیز در این جلسه با بیان اینکه نگاه ترحم آمیز نسبت به اقشار مختلف نداریم، گفت: امروزه در اکثر شاخص های تحلیل اجتماعی جهانی، بحث توجه به کلیه اقشار جمعیت از یک ارزش واحد برخوردار است.
وی با بیان اینکه برای حضور شهروندان در محیط جامعه می توان زمینه بهتری فراهم کرد، افزود: برای حضور سالمندان نیز باید شرایط بگونه ای مهیا شود تا امکان دسترسی آنان به کلیه خدمات آسان باشد. مقام عالی دولت در استان با مهم برشمردن استفاده از تجربه سالمندان در امورات گفت: در بحث خیرین، مدیریت زمان انجام شد و باید آنرا تقویت کنیم و از تجربه های زیسته سالمندان نیز استفاده کرد. استاندار مازندران سرای محله در پارک ها را مکان مناسبی برای نشست ها و جلسات این عزیزان دانست و تصریح کرد: سالمندان تجارب ارزشمندی دارند و نباید دچار خمودگی شوند.
وی رویکرد طرح محیط دوستدار سالمند را ضروری برشمرد و تاکید کرد: فرمانداران در این موضوع ورود جدی داشته باشند و سند سالمندی را پیگیری کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران  نیز در این جلسه با مکلف کردن شهرداری ها نسبت به ارائه برنامه یک ساله، تصریح کرد: باید پروژه ها مشخص شود و امر مناسب سازی یک انتهایی در وضع موجود داشته باشد.
دادبود گفت: مناسب سازی ساختمان های دولتی بویژه در معابر و فضا های عمومی و بخش های خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد. وی ضمن تشکر از اهتمام دستگاهها در زمینه اجرای مناسب سازی، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، چنانچه مساله مناسب سازی محقق نگردد بخش قابل توجهی از جامعه از دریافت خدمات روزمره محروم می شوند. دادبود با مکلف کردن شهرداری ها نسبت به ارائه برنامه یک ساله، تصریح کرد: باید پروژه ها مشخص شود و امر مناسب سازی یک انتهایی در وضع موجود داشته باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه داد: فرمانداران و شهرداران جهت پیگیری امورات مرتبط با معلولین مشاوری از میان این جامعه انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه طرح های توسعه شهری باید پرنگ تر پیگیری شود، افزود: شهرداری‌ها باید به الزامات و ملاحظه آن در ارائه پایان کار توجه کنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه