عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
خلأهای قانونی جرمانگاری تخلفات
شبکه نمایش خانگی باید برطرف شود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساترا در حوزه تنظیمگری موفق عمل کرده است، گفت: خلأهای قانونی در حوزه جرمانگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی باید برطرف شوند.
به گزارش ا سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، سید علی یزدیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از پایان بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا بیان کرد: بازدید از نمایشگاه ساترا به صورت کاملاً شفاف لزوم تهیه قوانین تکمیلی مرتبط به این حوزه را بیشتر از گذشته برای ما روشن کرد و به این نتیجه رسیدیم که لازم است تمام اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این نمایشگاه بازدید کنند تا با اقدامات ساترا و خلأهای قانونی تنظیمگری شبکه نمایش خانگی بیشتر آشنا شوند.
وی درخصوص ضرورت همکاری قوه قضاییه با ساترا برای رعایت آییننامههای محتوایی شبکه نمایش خانگی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خانوادهمحور محسوب میشود، هیچ خانوادهای نمیپسندد که محتوای نامناسب در دسترس اعضایش قرار بگیرد، بنابراین باید همزمان در حوزههای سلبی و ایجابی به دنبال بهبود و ارتقای سلامت کیفیت محصولات رسانههای فراگیر و شبکه نمایش خانگی باشیم. ساترا در حوزه ایجابی موفق عمل کرده است؛ اما برای تنظیمگری بهتر نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دارد. وی در ادامه با اشاره به تمهیدات پیشبینی شده در مجلس دوازدهم برای ارتقای بودجه فرهنگی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا بر اساس برنامه هفتم توسعه و برنامه بودجه سال جاری میتوانند با همکاری مشترک یکدیگر از تولیدات فاخر سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی حمایت کنند.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، فعالیتهای ساترا را در سالهای اخیر مهم و اثربخش عنوان کرد و گفت: از زحمات ارزشمند مدیران و همکاران ساترا تشکر میکنم اما قابل انکار نیست که خلأهایی در قانون داریم که این خلأها با بازدید امروز خیلی شفافتر مشخص شدند و لزوم تهیه قوانین مرتبط به این حوزه بیشتر احساس شد.
یزدیخواه استفاده از تسهیلات تشویقی برای سکوهای ارائه کننده محتوا را بهعنوان یکی از مهمترین راههای جلوگیری از توسعه محتوای نامناسب برشمرد و تاکید کرد: با انجام حمایتهای قانونی میتوانیم تولیدکنندگان سریالها و برنامههای نمایش خانگی را به سمت تولید محتوای مناسب تشویق کنیم. ما در مجلس در ارتباط با برنامه توسعه هفتم مصوب کردیم که یک درصد از بودجه شرکتهای دولتی با سازکاری که دولت تصویب میکند در اختیار کارگروه فرهنگی دولت قرار بگیرد.
وی افزود: تخصیص این بودجه در سالهای قبل اختیاری بود اما الان یک درصد است و الزامی است و منابع فرهنگی کشور را فقط بر حسب بودجه سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. بخشی از همین بودجه میتواند با هماهنگی و درخواست مدیریت ساترا و سازمان صدا و سیما از کارگروه مربوطه که مدیریت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است وارد این زیستبوم و تبدیل به محتوای مناسب و مشوقهای فرهنگی شود.
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیتهای مردمی در حوزه تنظیمگری بهره برد اذعان داشت: ما باید بتوانیم به جای بزرگتر کردن ساختار، گروههای مردمی دغدغهمند را ساماندهی کنیم، اگر این کار را نکنیم با توجه به رشد روز افزون و توسعه این فضا بهزودی از محیط مورد نظارت خود عقب میمانیم و بر همین اساس یکی از مهمترین رویکردهای پیشنهادی ما به ساترا در حوزه نظارت و تنظیمگری، همین افزایش مشارکت و ساماندهی گروههای مردمی دغدغهمند است.
بازیگر سریال مطرح کرد؛
«زخم کاری ۳» با فصل قبل خیلی متفاوت است
بازیگر «زخم کاری» درباره انتقادها به این سریال و اینکه در فصل سوم، این سریال چقدر متفاوت شده است، سخن گفت.
پژواک ایمانی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در فصل سوم سریال «زخم کاری» حضور دارد درباره چگونگی حضور در این مجموعه گفت: سیامک مردانه دستیار محمدحسین مهدویان به من زنگ زد و پیشنهاد بازی در سریال «زخم کاری» را داد و من هم به دلیل برند بودن این سریال استقبال کردم ولی جزییاتی از نقش نمی دانستم.
وی اضافه کرد: روزی که نقش حمید فرنهادزاده را خواندم برایم جذاب بود. با مهدویان در جلسه اول گپ و گفتی هم درباره نقش داشتیم. او نکاتش را بیان کرد و من هم ایده هایی برای نقش دادم.
بازیگر «زخم کاری» درباره علاقه اش به بازیگری عنوان کرد: از اولین انشایی که نوشتم، می دانستم علاقه دارم بازیگر شوم و در آن انشا هم آورده بودم. از کودکی و نوجوانی هم این امکان را داشتم که تئاتر کار کنم و دوره هایی را در کانادا دیدم. به ایران هم که آمدم در دوره های آموزشی وحید جلیلوند شرکت کردم.
وی درباره همکاری با مهدویان و بازیگر مقابلش جواد عزتی بیان کرد: هر دو خیلی حرفه ای هستند، معمولاً قبل از هر سکانس گپ و گفتی با مهدویان داریم. من ایده ها و پیشنهادهایی را می گویم و اگر موافقت کرد در نقش پیاده میکنم. حضور در سریالی که اینقدر برند شده است یک ترس اولیه دارد، به ویژه که مهدویان بسیار کارگردان دقیقی است و قبل از اینکه پلان بگیرد رنگ، موسیقی، نور و … را در ذهنش سوار می کند.
ایمانی اضافه کرد: با جواد عزتی هم درباره هر سکانس گفت و گویی داریم مثلاً نیم ساعت قبل از نقش حرف می زنیم، از من می پرسد حسم نسبت به سکانس چیست و گفت و گویی می کنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم.
وی درباره نقشش در این سریال نیز توضیح داد: حمید فرنهادزاده فرزند کارخانه داری است که به دست طلوعی کشته شده و مالک سراغش می آید تا او را وارد تیم خود کند. مالک با تحریک این جمله که طلوعی پدرت را کشته و باید انتقام بگیری او را جزو تیم خود میکند.
این بازیگر درباره سختی نقش بیان کرد: سکانس های سخت و چالشی داشته ام. سکانس طوفانی هم داشته ام اما نمی توانم درباره برخی توضیح بدهم چون هنوز پخش نشده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا کمتر بازخوردی نسبت به سریال در فصل جدید دیده می شود، بیان کرد: به نظرم بازخوردها بالاست. خود من چند روز پیش بیمارستان بودم و در وضعیتی که داشتم خیلی ها دنبال سلفی بودند. بسیاری هم در فضای مجازی پیام می دهند و اکثراً هم سوالشان این است که آخرش چه می شود؟
وی درباره اینکه چرا «زخم کاری» در فصل های بعد کمتر موفقیت داشت، توضیح داد: به نظرم به دلیل اتفاقی بود که در فصل اول شکل گرفت و مخاطب با یک چَک بزرگ در سریال مواجه شد و قصه هیجان عجیب و غریبی داشت. البته فکر میکنم این سریال در فصل سوم دوباره درست شده است. حتی خون و خون ریزی که در فصل دوم بود در این فصل نیست. قصه فصل سوم بیشتر روی طراحی مهره ها مثل یک بازی شطرنج بنا نهاده شده است.
ایمانی در پایان درباره انتقاداتی که به فصل های بعدی «زخم کاری» وارد شده است، گفت: من شدیداً پشت «زخم کاری» در میآیم و روی آن تعصب دارم. در این ژانر سریال هایی که می بینید به ندرت موفق می شوند. اینکه مردم علاقه به سریال های مافیایی و خون و خونریزی دارند عجیب است اما به هر حال در این فضا به نظرم سریال این مدلی کم داشته ایم که موفق باشد. ضمن اینکه در همه جای دنیا سریالی که در فصل اول خیلی گرفته در فصل های بعد کمتر موفق شده است چون انتظارات را بالا می برد. با این حال من فکر میکنم مخاطبی که این فصل را می بیند دیگر نمی تواند برای فصل چهارم هم صبر کند چون کاملاً متفاوت از فصل دوم است.
«در سایه سرو» برای سومین بار
به آکادمی اسکار معرفی شد
پویانمایی «در سایه سرو» بهدنبال حضور در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه انیمیشن جشنواره بینالمللی «لسآنجلس» و دریافت بهترین جایزه این بخش از جشنواره، برای بار سوم به آکادمی اسکار راه یافت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لسآنجلس» با معرفی بهترین فیلم کوتاه جشنواره، بهترین فیلم کوتاه خارجی، بهترین انیمیشن کوتاه و بهترین مستند کوتاه، بهترینهای خود را بهطور مستقیم به اسکار معرفی کرد.
پویانمایی «در سایه سرو» ساخته مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون دهها جایزه بینالمللی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی کسب کرده است.
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لسآنجلس»، LA Shorts در سه بخش «کوتاه، نیمه بلند و فیلم دانشجویی» هر ساله فیلم میپذیرد. بخش فیلمهای دانشجویی به فیلمهایی که از سوی دانشجویان و حتی در مدارس ساخته میشوند، اختصاص دارد.
فیلمهای داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی (تمامی سبکها) میتوانند در این چهار بخش شرکت کنند و در پایان به بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلم خارجی، بهترین درام، بهترین کمدی، بهترین انیمیشن، بهترین مستند، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم دانشجویی، بهترین بازیگر و بهترین گروه بازیگران جایزه اهدا خواهد شد.
برندگان بهترین فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن کوتاه در اسکار ۲۰۱۶ از منتخبان جشنواره LA Shorts بودند. بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لس آنجلس» از ۲۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۳ (۱۷ تا ۲۸ ژولای ۲۰۲۴) در شهر لسآنجلس آمریکا به کار خود پایان داد.