روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد - شماره 4647

از ابتدای سال تا کنون؛

بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد


  طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز تامین شده است.
به گزارش کائنات، طبق اعلام بانک مرکزی از اول فروردین ماه سال جاری تاکنون حدود ۲۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۴۹۷میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار و برای خدمات ۴۶۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد ۲۱۶ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت کرده است.
همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۸۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۶۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، ۱۹۱، ۹۳۲، ۸۴۹ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.
علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.
همچنین، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه، ۳۹ هزار و ۶۳۹ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۲۶۲ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۷۹۳ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۳۷ تومان برای یوآن، ۴۵۴ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۹۳ تومان برای لیر محاسبه شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه