روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد - شماره 4645

گردوی ته‌لنجی ضربه به بازار طلای سبز تویسرکان

همدان شهر جهانی گردو، مهد طلای سبز ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ باغات زیبای گردو و با تولید سالیانه میانگین ۱۷ هزار تُن مغز گردوی مرغوب یکی از جمله شهرستانهاییست که به عنوان قطب تولید این طلای سبز زندگی مردمان آن از دیرباز با گردو عجین شده و در حال حاضر نیز ۸۵ درصد اقتصاد مردم شهرستان به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به گردو وابسته است.
با توجه به مرغوبیت گردوی تویسرکان در مقیاس بین‌المللی، این طلای سبز تویسرکان در سال ۷۹ با پیگیری لازم مسئولین ابتدای امر در سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) ثبت شده و سپس در آبان‌ماه سال گذشته نظام کاشت، داشت و برداشت آن توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید تا طلای سبز تویسرکان برندی در دنیا باشد.
هر ساله با آغاز برداشت گردو از باغستان‌های گردوی این شهرستان گردوکاران تویسرکان از دغدغه‌های بسیاری در این حوزه  دلواپس هستند که آنان را رنج می‌دهد.
گردوهای خارجی که به‌جای گردوی تویسرکان چنته به بازار کشور زده و به جای برند تویسرکان در بازار توسط برخی از افراد به مشتری فروخته می‌شود، گردوی قاچاق، هزینه‌های بالای برداشت گردو، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصول گردوی تویسرکان از جمله دردهای مشترکی است که دل گردوکاران تویسرکانی را می‌آزارد.
رئیس اتاق بازرگانی شهرستان تویسرکان اظهار کرد: شهرستان تویسرکان به‌طور میانگین با برخورداری از بیش از ۵۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین‌المللی، پایتخت گردوی ایران و شهرجهانی گردو نام گرفته است.
عبدالله قمری  گفت: گردوی تویسرکان در سال ۹۷  با پیگیری لازم ابتدای امر در سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) ثبت شده و سپس در آبان‌ماه  سال گذشته نظام کاشت، داشت و برداشت آن توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید.
وی بیان کرد: در شهرستان تویسرکان سه تشکل در زمینه گردو شامل تعاونی گردوکاران با ۲۵۰۰ نفر عضو، انجمن گردو با بیش از ۱۰۰ نفر عضو و نیز اتحادیه خشکبار دارای فعالیت هستند.
قمری خاطرنشان کرد: تعاونی گردوکاران به لحاظ اساسنامه خود، در زمینه تأمین بخشی از نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و سایر موارد به گردوکاران این شهرستان در حال ارائه خدمات است ضمن اینکه انجمن گردو نیز در رابطه با کلاس‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی به‌منظور ارتقای سطح علمی گردوکاران منطقه با علم روز ارائه خدمات دارد.
وی اضافه کرد: اتحادیه خشکبار شهرستان بیشتر با بازار خشکبار از جمله گردو مرتبط بوده و افراد فعال در حوزه بازار خشکبار در این اتحادیه عضو هستند.
قمری با بیان اینکه  ۸۵ درصد جمعیت شهرستان تویسرکان در زمینه باغداری و تولید و خرید و  فروش گردو فعالیت دارند و ارتزاق معیشت آنان از طریق گردوست، گفت: در حال حاضر در بحث بازار گردو موفق به جذب یک سرمایه‌گذار برای شهرستان  شده‌ایم که از طریق آن بتوانیم در شهرستان تویسرکان یک بازار متشکل و سازمان یافته را راه‌اندازی و ایجاد کنیم که این بازار، بازار تخصصی گردوی جهان باشد اما متأسفانه فعلا شهرداری در این رابطه سنگ‌اندازی می‌کند و با سرمایه‌گذار مورد نظر راه نمی‌آید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه